Feminism iFokus

Feminism

Etikettallmänt
Läst 1662 ggr
Persifone
0

Skyltdockor med könshår

Länk till Aftonbladet

Det är företaget Amerikan Apparel som börjat använda sig av skyltdockor med både könshår och bröstvårtor.

Företaget har tidigare varit i blåsväder på grund av bland annat sexistiskt reklam

Vad tycker ni?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Tjeja
3

Kunde dom inte fått lite hår under armarna och på benen också så de såg lite mer naturliga ut? 

I LOVEE IT i alla fall! 😂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

StickyKitten
1

Men med tanke på hur vidrig deras andra reklamer kan vara ser jag det knappast som ett tecken på feministisk medvetenhet, men det är kul att se reaktionerna 🙂

DeadlyEyes
1

Jisses…
Nja, jag vet inte. Skyltdockorna så som jag har förstått det är att illustrera kläderna.

Könshår?
Det känns mera som att vi går närmare och närmare till det faktum att vi målar olika hudfärger(inte för att jag har direkta problem med det, men vänta tills jag kommer till poängen…), målar ögon, sminkar dem för att i slut ändan så står det levande unga kvinnor/män, halvnakna modeller som extraknäcker bakom rutorna.

Några är väl okej med det, andra inte.
Vad jag vill komma fram till är att det här skapar bara fler onödiga diskussioner och tumult som tar bort vår fokus på viktigare frågor när egentligen syftet var bara att visa hur kläderna ser ut på dig.
Det har funkat utmärkt tidigare, ingen som har direkt klagat, det här däremot… Nej, dem tänkte inte långt.

Eftermiddag
3

Jag skulle gärna se att skyltdockorna såg lite mer ut som människor, och jag antar att könshår är ett steg i rätt riktning. Men det vore ännu bättre om gjorde dockorna lite kortare och tjockare, eftersom vi som ska ha kläderna faktiskt oftast ser ut så.

Fialialej
1

Jag tycker det är ointressant om dockan har hår eller ej. Men att det finns både med eller utan kan väl knappast vara annat än bra? :)

"På natten är alla katter svarta"