Feminism iFokus

Feminism

Etikett: politik
Läst 2371 ggr
Ikajo
10

Sexuell vårdslöshet

Det har vart mycket kring samtyckeslagstiftning under det halvår som gått. För varje nytt uppmärksammat mål så dyker det upp frågor kring lagstiftning och lagtolkning. Vilket är bra men det är inte allt.

Uppsåt. Den viktigaste biten rent lagligt. Om en man kan frikännas för att han saknade uppsåt att våldta så behöver vi en lag som täcker den biten. Likväl som det finns dråp och vårdslöshet, även om uppsåt saknades så förändrar inte det handlingen i sig. Domen blir bara en aningen lättare. Så brottet Sexuell vårdslöshet kanske borde införas, för att hantera när våldtäkt begåtts trots att hen inte hade det uppsåtet.

Allt återkommer dock till attityd. Det finns en vårdslöshet kring sexualitet i vårt samhälle. Vi pratar så mycket kring vikten av att säga "Nej" att vi har slutat tala om vikten av att vänta på ett "Ja". Allt annat utom ett "Ja" borde vara ett "Nej". Attityden kring förpliktande beteende måste förändras. I sexuella sammanhang kan vi nämligen inte tala om förpliktande beteende. Det finns inget sådant som en sexuell plikt. Är inte båda helt och hålet överens om vad som ska ske så ska man låta bli. Svårare än så bör det inte vara. Förstår man inte det och fortsätter i alla fall så har man uppvisat nonchalans och ignorans. Så även om uppsåt saknas så bör vårdslösheten i sig vara straffbar.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Yllhilda]
1

Det där med att lägga fokus på att båda ska säga ja tycker jag låter bra. Det borde kanske vara lika lätt att anmäla sexuell vårdslöshet som lätt misshandel.

scheindel
5

jag tror att det kan vara en lösning. läste en artikel i DN igår om en man som blev frikänd efter att ha blivit anmäld för våldtäkt där kvinnan hade en promille på ca 2,5 och så vitt jag försatod det (artikeln kan givetvis vara missvisande) så blev han frikänd för att han påstod att han inte fattat att hon var full.

jag menar, 2,5 i promille märks tydligt. hon hade dessutom ramlat omkull och haft svårt att komma på benen igen en gång -det om något borde ju vara en tip-off. jag tycker det är problematiskt när förövarna gång på gång får gå fria genom att spela dumma och hävda att de inte fattat.

jag tycker man ställer allt för lite krav på männen i de här fallen. kvinnor växer upp med det ständiga mantrat "var försiktig och använd ditt förnuft så du inte råkar illa ut" men samtidigt är det tydligen för mycket begärt av en man att han ska fatta att det är en dålig idé att ha sex med en tjej som är stupfull eller ens kunna avgöra om hon är det, eller att ett gäng killar kanske inte ska stänga in en ensam tjej i ett rum på en fest och ha sex med henne.

kvinnors rätt till rättssäkerhet och att kunna gå ut och roa sig och t om dricka sig skitfulla på samma villkor som män och utan att riskera att bli sexuellt utnyttjade borde väga tyngre än en mans rätt att knulla fulla brudar han knappt känner. det är inte kvinnans ansvar att låta bli att bli våldtagen -det är männens ansvar att låta bli att utnyttja kvinnor. det är dags att lagstiftningen och domarna börjar spegla det.

Ikajo
3

#2 Du kommer inte höra mig säga emot dig. Problemet ligger någonstans i det faktum att man inte kan säga till killar att våldta utan att samtidigt förutsätta att de kommer bli våldtäktsmän. Vilket är konstigt eftersom man kan säga att det är fel med mord och stöld utan att förutsätta att folk kommer bli mördare och tjuvar.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

scheindel
4

#ja, på något sätt görs just våldtäkter till något slags undantag på flera olika sätt.

visst, det är ju tråkigt om någon känner sig utpekad som blivande våldtäktsman, men samtidigt om man tittar på hur många våldtäkter som faktiskt anmäls årligen så får man ju ändå ta hänsyn till att vissa killar faktiskt blir våldtäktsmän och eftersom det tyvärr är så och man inte kan avgöra i förväg vem som kommer att bli det så måste man ju uppenbarligen klart och tydligt tala om för dem att det finns vissa sexuella handlingar som helt enkelt inte är ok.

i den bästa av alla världar hade man inte behövt säga till killar att låta bli att våldta, men nu lever vi inte i den världen utan får anpassa oss till verkligheten.

"jag fattade inte" ska inte vara ett skäl att bli frikänd. en bilförare som kör på en person på ett övergångsställe blir inte helt frikänd bara för att hen påstår att hen inte fattade att offret var på väg över vägen.

[Yllhilda]
7

#4 Sen, hur skulle det låta i en domstol om den åtalade sa "men han sa ju inte rakt ut nej till en näve i fejjan, så hur skulle jag kunna veta?"

Eftermiddag
2

#5 Ja eller hur!! Logiken är absurd!

scheindel
3

#5 precis! vem skulle acceptera en lagstiftning där man kan bli frikänd från att ha misshandlat någon om man påstår att man inte förstod att personen inte ville bli slagen?

[Yllhilda]
3

#7 Och det är just därför, ärade jury, som sexuell vårdslöshet bör komma med i lagboken.

scheindel
2

#8 hear hear!

obstitant
3

Parallellen till misshandel är iofs inte helt lyckad, eftersom det är extremt sällsynt att någon faktiskt vill bli slagen, medan det är tämligen vanligt förekommande att människor vill ha sex, även med personer de inte känner. Därför är det mindre orimligt att gissa att någon nog vill ha sex även om den inte sagt det rakt ut, än att gissa att någon vill ha en knytnäve i fejan.

Bortsett från det håller jag förstås med om att det är något som är allvarligt fel antingen i lagstiftningen eller i sättet den tillämpas, möjligen i båda. 

Eller, framför allt är det ju något som uppenbart fattas i många män(niskor)s förmåga att tolka andras signaler och kroppsspråk. Där finns ett attitydproblem som är mycket bredare än lagstiftningsproblemet. Hur vet man att någon vill ha sex med en? Hur säker bör man vara för att inte behöva uttryckligen fråga innan? Ska man alltid uttala frågan, för säkerhets skull? Vilka krav ska ställas om man inför en samtyckeslag?

scheindel
7

#10 du har naturligtvis rätt i att det är mer troligt att en person vill ha sex än att hen vill bli slagen, men jag tycker egentligen inte det är relevant. det är lika olagligt att ha sex med någon som inte vill som det är att slå någon. hur troligt det är påverkar ju inte olagligheten. det borde ju vara på ens egna ansvar att försäkra sig om att personen verkligen vill och om man är osäker, som om någon är skitfull, hellre låta bli än att köra på ändå.

jag tror att en samtyckleslag är ett feltänk. jag tror inte det skulle ändra särkilt mycket i de här fallen för om ord står mot ord så kan mannen fortsätta spela dum och hävda att han tolkade det som att hon samtyckte. precis som du säger: problemet ligger i folks oförmåga att tolka hur andra upplever situationen (eller deras spelade oförmåga). det är därför jag tycker att man ska ställa mer krav på män att använda sitt omdöme istället för att införa en samtyckeslag:

är hon skitfull, så ha inte sex med henne. är han för dum för att fatta att hon är skitfull, tja, då är det hans problem och det ursäktar inte att han har haft sex med en kvinna som inte ville ha sex.

är ni ett gäng killar med en ensam tjej, så ska ni kanske inte försöka köra upp en flaska i hennes vagina om det inte är något ni verkligen har diskuterat i ett sammanhang där hon känner sig trygg och hon tydligt gett uttryck för att hon vill, för de flesta tjejer tycker faktiskt inte att det är en trevlig sexuell upplevelse och man behöver inte heller vara ett geni för att förstå att hon i en sån situation kan vara rädd för att göra motstånd. i en sån situation handlar det ju för tjejen om vad som innebär minst lidande -att låta killarna få som de vill direkt eller göra motstånd och riskera att få stryk och sedan ändå få den där flaskan i uderlivet. det borde inte vara för mycket begärt av vuxna människor att förstå det.