Feminism iFokus

Feminism

Etikett: politik
Läst 1464 ggr
Persifone
3

Spanien vill ändra abortlagstiftning

Länk till aftonbladet

"… Aldrig mer!”

Svenska kvinnor protesterar mot Spaniens nya abortlagsförslag

Våldtäkt är giltigt skäl. Extrem fara för mammans liv likaså.

Annars vill spanska regerande högerpartiet Partido Popular att aborter ska vara olagliga.I dag hålls en stor manifestation i Madrid – och på svenska kvinnors twittersidor. Det fanns en tid när de använde galgar. Eller virknålar. Ungdomar som vuxna, fattiga som rika. Kvinnor som bar på ett barn de av olika skäl inte kunde bära satt själva någonstans och karvade ut fostret. Det slutade ofta illa. För mamman. För barnet. För båda…"

"… Svensk abortdiskussion

Även i Sverige pågår en diskussion.

– Vi måste se upp även på hemmaplan. SD vill riva upp vår abortlagstiftning och i början av året bildades Kristna Värdepartiet som vill kriminalisera abort, säger Jenny Sonesson, Folkpartiets toppkandidat till Europaparlamentet och ännu en kvinna som deltar i protesten på Twitter.

Som enda svenska riksdagsparti vill Sverigedemokraterna skärpa abortlagstiftningen. Partiets önskan är att sänka gränsen för kvinnor som vill göra abort från vecka 18 till vecka 12. Den som vill göra abort efter vecka 12 ska enligt SD ansöka om godkännande hos Socialstyrelsen.

– Kvinnors rätt till sina kroppar är under attack i land efter land, säger Jenny Sonesson…"

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Mustangcab]
1

Detta är rent för bedrövligt😡

Persifone
1

Jag håller verkligen med! Jag förstår inte hur människor tänker när de röstar på partier som har detta på agendan, jag blir ärligt talat rädd hur lite människor funderar innan de lägger sin röst.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus