Feminism iFokus

Feminism

Etikett: vardagsfeminism
Läst 1584 ggr
Ikajo
1

Osäkra bilar; för kvinnor

En undersökning som Folksam gjort visar att många bilar som fått höga betyg för sin säkerhet är enbart testade med dockor som har manlig fysik. Resultatet blir att bilarna blir mycket farligare för kvinnor.
I Sverige drabbas 1500 av pisksnärtskador varje år, av dem är 1000 kvinnor.

Läs artikeln i Aftonbladet här och diskutera.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

fatcat
3

Dockorna har ju inget könsorgan.. Hentestade låter bättre.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Karmatarerskanise
2

1 men de har manlig fysik.

fatcat
2

Definiera manlig fysik? 😉Kvinnor kan väl också vara av denna kroppsbyggnad.

Karmatarerskanise
2

Kollar man muskelbyggnaf och längd är det skillnader. Man kollar ju hur medelmannen och medelkvinnan ser ur.

fatcat
2

Ja men om dockorna saknar kön och ansikten så är fel att kalla dem för manliga. Det är hendockor.

Karmatarerskanise
3

Det är dockor. Inte hen. Dockor med manlig fysik. alktså saker.

fatcat
1

Henfysik. Kvinnor kan också vara bredaxlade eller i samma form.

Ikajo
8

Läs artikeln… Män har ofta kraftigare halsmuskulatur än kvinnor och testdockorna är utformade utifrån manlig anatomi. Även om de inte har könsorgan så kan de fortfarande vara designade utifrån ett visst specifikt kön.

Givetvis kan kvinnor vara bredaxlade och starka, jag är den sista som skulle säga emot. Aldrig att skillnad i muskulatur skulle få vara orsak till diskriminering men om min och andra kvinnors säkerhet försämras därför att testdockorna som används är designade utifrån mäns muskulatur och anatomi så finns det orsak att reagera.

Man testar dockor med barns fysik, så varför inte testa med kvinnors? Det finns tillfällen då man måste ta hänsyn till att det finns skillnader. Det är inte det samma som att säga att det ser likadant ut för alla.

Karmatarerskanise
4

#7 Nej, det är inte henfysik hur många gånger du än skriver det.
det är skillnader på våra kroppar.

Ikajo
6

Du vet, man KROCKtestar bilar med testDOCKOR som av någon konstig orsak utformas efter en manlig kroppstyp. Det är inget att hymla om att kvinnor och män överlag har olika kroppsbyggnad även om livsstil kan påverka. Om du ska föra en kamp om kroppen så är det bättre att fokusera på den illusion av biologiska egenskaper som förknippas med kroppen och könet. Inte själva kroppen i sig.

Jag diskuterar gärna kön, genus och kropp men i en annan tråd. Så nu låter vi tråden återgå till ämnet!