Feminism iFokus

Feminism

Etikettmedia
Läst 1146 ggr
Ikajo
1

Virtuellt tilltalande

Det är ganska ofta en hel del diskussioner om hur kvinnor framställs i media. En av dem diskussionerna är hur tecknat media framställer kvinnor. Ni vet, serier, spel, böcker och tecknade filmer. En vanlig orsak (ursäkt) är att kvinnorna ska vara tilltalande för den manliga publiken.

Därför tänkte jag att vi ska göra ett experiment. Vi ska samla exempel på virtuella karaktärer vi finner tilltalande. Med tvisten, det ska bara vara manliga karaktärer. Förklara inte varför ni finner karaktären tilltalande. Det räcker med att han passar er smak och inte är en riktigt person. Glöm inte att berätta vem det är och från vilken film/serie/spel/bok han kommer ifrån.

Om ni hittar någon som är transgender och ni gillar så är det givetvis också okej men inga kvinnor! Syftet är att se vilka alternativ det finns för kvinnor!

Observera, för att undvika problem med upphovsrätt vill jag att ni LÄNKAR till en bild med karaktären ifråga. Inte lägga upp en bild direkt i tråden.

Jag personligen tilltalas en hel del av Jack Frost från filmen "The rise of the Guardians".

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

silversol35
1

Med "tilltalande" menar du att man ska tycka att karaktären är "snygg" eller bara att man gillar den?

Ikajo
1

#1 Det är upp till din tolkning. Att en karaktär är snygg medför inte automatiskt att du finner den tilltalande.

silversol35
1

Ok. Då skriver jag de jag gillar helt enkelt. Wolverine, från X-men: http://marvel.wikia.com/Wolverine_(James_%22Logan%22_Howlett) Håller med dig i #0 också om Jack Frost. Ska leta upp några fler.

silversol35
1

Och Po i Kung fu panda såklart: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Kung_Fu_Panda

Ikajo
0

Kom ihåg att det bygger på tanken hur kvinnor framställs i virtuell media. Så en del av grejen är inte bara att ni ska gilla dem, de ska också på något vis vara attraktiva. Det är typ det tilltalande betyder: http://www.synonymer.se/?query=tilltalande

Det är helt okej att gilla olika karaktärer men syftet är att se på manliga karaktärer på samma sätt som män förväntas se på kvinnliga. Förstår ni vad jag menar?

Morphogenesis
1

Kilowog framställs som stoisk, och väldigt hård. Innerst inne är han väldigt känslig, men det är någonting som endast får visas för hans närmsta, under speciella omständigheter. Som jag uppfattar manliga hjältar så är det väldigt typiskt, iallafall i de västerländska serier jag läst (främst DC, Marvel och WildStorm). Han är även väldigt muskulös, vilket i princip är ett måste. 

Jag gillar Kilowog, han är en tilltalande karaktär.

JonasDuregard
1

#6 "Förstår ni vad jag menar?"

Inte riktigt. Men jag försöker ändå.

Shepard.

JonasDuregard
0

Är det tänkt mest för vuxna eller även för barn?

Ikajo
0

Om du söker på kvinnliga karaktärer via google (female characters) så får du upp den här sortens bilder. Tänk dig att vi vänder på det perspektivet så att det handlar om manliga karaktärer istället. Inte utifrån deras personlighet, inte utifrån vad vi tycker om dem i filmen/spelet/serien/osv, utan utifrån att vi finner dem tilltalande rent fysiskt. Det behöver inte vara att man tycker de är snygga. Det finns fler sätt att tilltalas av någons utseende. Söt, sexig, välbyggd och så vidare.

Förstår ni NU då?

JonasDuregard
0

Exempel på manliga utseendeideal typ? Om man söker på "male characters" istället får man en ungefärlig överblick antar jag.

silversol35
0

Ok, glöm mina inlägg då. Jag "tilltalas" inte av seriefigurer på det sättet. Jag tycker att de är coola och gillar deras "personlighet", sättet de hanterar svårigheter och så vidare.

Ikajo
0

#11 Typ, fast inte så mycket de som man får fram när man söker som så mycket de man faktiskt tilltalas av. En del av tanken är att se vad kvinnor (och män) egentligen tilltalas av. Skulle det vart en tråd om vilka karaktärer man gillar rent allmänt hade jag förmodligen bett er räkna om kvinnliga efter som manliga kommer så ofta ändå.

Jag vill se vilka sorts utseende en manlig tilltalande karaktär har enligt kvinnor. Eftersom många kvinnliga karaktärer skapas för att tilltala män.

Det kommer dock inte upp riiiiktigt samma sorts bilder om du söker på "male character". De är mycket mindre sexuella.

#12 Tja, det verkade som om jag inte lyckades förklara tillräckligt i början. Jack Frost är ett bra exempel på en karaktär jag tilltalas av eftersom jag tilltalas av söta killar 😉

silversol35
1

#13 Det var därför jag frågade i #1. Å andra sidan går jag inte bara efter utseendet i verkliga livet heller.

JonasDuregard
3

#13 "Jack Frost är ett bra exempel på en karaktär jag tilltalas av eftersom jag tilltalas av söta killar"

Söta pojkar kanske snarare i så fall kanske. Jack frost är väl menad att se ut att vara 15-16 år ungefär. 🤔

Ikajo
0

#14 Det gör inte jag heller, det är mer frågan om ögongodis så att säga.

#15 Jag tilltalas inte av pojkar 😕 det är mer typen av utseende jag syftar på. Det är ju inte så macho direkt.

silversol35
3

#16 Det är nog så enkelt att jag inte ser tecknade figurer som "ögongodis". Det blir helt främmande för mig.

[Skörbjugg]
0

Jag håller med om Jack Frost. Tyckte han var asfin när jag såg filmen. Hans röst görs ju dessutom av en vuxen man, så det blir ändå inte helt tonåring över honom.

Om jag skulle välja någon mer efter utseende… Hmm… Lina Neidestam gör ju jävligt snygga teckningar på dudes i bl.a. Zelda. De är ju tecknade lite för att likna kvinnliga karaktärers vanliga porträttering.

Ska fundera lite mer på det och se om jag kommer på lite fler.

[Rumpstek]
0

Jag finner Li Shang ganska attraktiv.

Southpaw
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Wow… Detta var svårt…

Det finns ett flertal jag kan välja på. Smaken är inte alltid "regelbunden" ser'ru. Ibland finner jag personer mer attraktiva med "mer"/vissa kläder på och ibland tvärtom. Vissa passar i lite mer exponerade/åtstramade kläder, andra passar mer i kläder som ger de en form av mystik, (som t.ex. masker och kåpor), och ibland en form av båda dessa. (Tror att detta beror mycket på hur personen är som karaktär i fråga och hur situationen är gjord).

Men på rak arm… Spy från Team Fortress 2.

(Är det illa om jag lägger upp en video istället?)