Bisexualitet
Unga bisexuella tjejer mår sämst av alla
Under alla år som folkhälsoenkäten gjorts har bisexuella kvinnor rapporterat ett sämre hälsotillstånd än övriga befolkningen.
Särskilt stor är ohälsan bland yngre personer, 16–29 år, och allra sämst mår unga bisexuella kvinnor. De har minst tillit till andra människor, har sämre hälsa, upplever mer våld och har oftare självdestruktiva beteenden eller självmordstankar jämfört med hetero- och homosexuella.
Bi-kvinnor är dessutom oftare arbetslösa, har lägre inkomst och lider ofta av ängslan, oro eller ångest. Andelen som haft självmordstankar de senaste 12 månaderna är nästan fem gånger större jämfört med heterosexuella kvinnor.
-Folkhälsomydigheten
Ur en artikel i Aftonbladet:
"Identitetsbekräftelse är oerhört centralt för en människas välmående, men när det gäller just bisexuella tjejer är vår erfarenhet att folk vill se dem som straighta eller homo. Bifobin är många gånger större än homofobin.
Ett annat problem är att bipersoner ofta klumpas ihop med homo- och transpersoner - och där blir de återigen osynliggjorda, eftersom hbt-världen ofta exkluderar bisexuella."
"- Jag har mött väldigt många tjejer som erkänt sin bisexualitet inför sig själva, men som inte känner att de kan berätta för någon."
"Ofta ser man bisexualiteten som något övergående. Så är det ju inte."
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Jag har länge haft känslan av att man glöms bort som bi, och passar inte riktigt in. Man definieras utifrån vilken partner man har för tillfället, och är i andras ögon homo eller hetero.
Eller så måste förklara hela tiden varför man är bisexuell. Som om det skulle vara svårt att förstå tanken bakom att man intresserar sig för människan i sig och inte vad de har mellan benen.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här