Feminism iFokus

Feminism

Etiketthbtq
Läst 1716 ggr
Ikajo
2

Bisexualitet

Unga bisexuella tjejer mår sämst av alla

• Under alla år som folkhälso­en­käten gjorts har bisexuella kvinnor rapporterat ett sämre hälsotillstånd än övriga befolkningen.

• Särskilt stor är ohälsan bland yngre personer, 16–29 år, och allra sämst mår unga bisexuella kvinnor. De har minst tillit till andra männi­skor, har sämre hälsa, upplever mer våld och har oftare självdestruktiva beteenden eller självmordstankar jämfört med ­hetero- och ­homosexuella.

• Bi-kvinnor är dessutom ­oftare arbetslösa, har lägre ­inkomst och lider ofta av ängslan, oro ­eller ångest. ­Andelen som haft självmordstankar de senaste 12 månaderna är nästan fem gånger större jämfört med hetero­sexuella kvinnor.

-Folkhälsomydigheten

Ur en artikel i Aftonbladet:

"Identitetsbekräftelse är oerhört centralt för en människas välmående, men när det gäller just bisexuella tjejer är vår ­erfarenhet att folk vill se dem som straighta eller homo. Bifobin är många gånger större än homofobin.
Ett annat problem är att ­bipersoner ofta klumpas ihop med homo- och transpersoner - och där blir de återigen osynliggjorda, eftersom hbt-världen ofta exkluderar bisexuella."

"- Jag har mött väldigt många tjejer som erkänt sin bisexualitet inför sig själva, men som ­inte känner att de kan berätta för någon."

"Ofta ser man bisexualiteten som något övergående. Så är det ju inte."

Läs hela artikeln här

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Eftermiddag
2

Jag har länge haft känslan av att man glöms bort som bi, och passar inte riktigt in. Man definieras utifrån vilken partner man har för tillfället, och är i andras ögon homo eller hetero.

Ikajo
1

Eller så måste förklara hela tiden varför man är bisexuell. Som om det skulle vara svårt att förstå tanken bakom att man intresserar sig för människan i sig och inte vad de har mellan benen.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här