Feminism iFokus

Feminism

Etikett: kroppsligt
Läst 3511 ggr
Persifone
39

Orakat i Melodifestivalen!

Jag missade tyvärr melodifestivalen i kväll, men inne på aftonbladet finner jag en artikel om den ena programledare Nour El Refais som hade visat sina orakade armhålor. Finns även en artikel i expressen.

Ni som såg får gärna uppdatera!

Sverigedemokraten William Hahne skrev på twitter: "– Jag betackar mig för orakade kvinnoarmhålor på bästa sändningstid"

Nour själv säger till Nöjesbladet: "– Det växer ut där. Det var inte jag som kom på det. Det är evolutionen"

Jag hejjar på!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Mantissa
11

Haha, vilket skönt svar! :D

Josse5233
8

Jag tänkte inte på det faktiskt - inget jag lade märke till :) Folk får väl göra som de vill? :) Men härligt svar haha :)

Ha en trevlig dag! 

Morphogenesis
14

"– Det växer ut där. Det var inte jag som kom på det. Det är evolutionen"

Fantastiskt svar =)

mimåne
2

Haha!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Persifone
7

Tror jag hittade mig en ny idol!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Ikajo
15

Och kommentarsfältet fylls givetvis av kränkta SD-sympatisörer som gnäller att AB mobbar SD. Utöver alla fåntrattar som uttalar sig om hur äckligt det är med hår under armarna.

Knäppt egentligen att det är främst karlar som klagar, de som kan ha rejäl päls på kroppen. Tänk om någon skulle twittra likadant om mäns kroppsbehåring!

"Jag betackar mig för orakade mansbröst på bästa sändningstid. Maskulinitetstrams."

Ramaskri nästa.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

VästkustFia
5

Yess! Heja Nour. Men att folk ens bara o-r-k-a-r bry sig om lite hår…

Morphogenesis
4

#6. Testa?

Ikajo
0

#8 Nja, det hjälper sällan att ge igen med samma mynt… det är bara principen jag stör mig på. Kvinnor ska raka sig under armarna, de ska raka sig på benen och helst av allt ska de ha rakade underliv. Karlar, de kan ha hår som täcker bål, rygg, armar, ben, ansikte och vi förväntas att inte bry oss. (Jag måste erkänna att en hårig karl är raka motsatsen till "snygg" och "sexig" för mig…)

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

ChristineL
4

Jag älskar Nour! Jag visste att det skulle skapa debatt även om det inte är första gången hon visar upp att hon inte rakar sig :D

Klebold
4

Vilket fantastiskt svar! Fnissade i säkert fem minuter när jag läste det.

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”
†

obstitant
3

Bästa svaret jag hört, inte förvånad över att det kommer just från henne.

Southpaw
2

#9 Ärligt talat så tror jag att detta drabbar båda könen. Båda könen förväntas sig att vara så naturliga som möjligt, men måste ändå anpassa sig efter en viss skönhetsstandard. Och jag tror att majoriteten av både kvinnor och män föredrar personer med mindre hår.

Om du inte har hört att män också rakar sig så tror jag att detta beror på att det är mer tabu för män än kvinnor att 'styla' upp sig för att attrahera det motsatta könet. Därmed hör man mindre ifrån killar som rakar sig då det är större chans att de blir till åtlöje.

Fast som min vän sa; "Varför är det fel att göra sig snygg för sin partner? Vem fan bryr sig om 'maktkampen' om könen? Min flickvän tycker om när jag rakar mig. Och jag vill göra henne lycklig. Så att anpassa mig efter henne genom att raka mig är banne mig ingenting då jag skulle ta en kula för henne"… Sen var den en massa svordomar…

Fridaosx
2

#13 fast det är ju stor skillnad mellan könen! tror det beror mycket på var man bor dock. I smålandstrakerna är det inget konstigt med håriga män, kanske att ryggen är den som drar lite blickar om man som man är välbehårad. När jag gick gymnasiet var rakade armhålor på killarna "bögigt" och ledde till utstötthet medan orakade armhålor hos tjejerna var "äckligt" och ledde till utstötthet. Jag upplever fortfarande att det är så: Kvinnor ska vara renrakade, män ska ha viss behåring (dock inte alltför mycket). Tråkigt men ofta sant..

Oerhört bra att Nour visade sina armhålor. Skönt att Anders Jansson svarar så bra "Jag är inte heller rakad under armarna, /../ Jag är rödlätt och jag tycker det är oerhört diskriminerande, betyder inte det någonting?" - han sätter lixom pricken på I - varför skiljer man på könen, låt alla ha hår om de vill det

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/article18281693.ab

You haven't lived until you've found something worth dying for

Southpaw
0

Så du erkänner att män också utsätts för skönhetsstandards eller hur? För det spelar ingen roll vart gränsen ligger, ingen ska behöva skämmas över att de inte är inom sin respektive standard. Varför agerar ni som detta är bara något kvinnor utsätts för?

Fridaosx
2

nej nej, inte så jag menade, ber om ursäkt om det lät så 🤐

var nog snarare det att jag motsatte mig dig då ja uppfattade det som att du menade att män också får skit för att de inte rakar sig under armarna - vilket de säkert får i vissa sammanband (typ tv), men rent generellt så uppfattar jag det som att det är OK för män att inte raka sig men inte OK för kvinnor att låta hyveln ligga. Kanske är bara jag som upplever det så, elelr mina vänner som har den uppfattningen, det kan ju variera :)

Män får absolut sin del av skit för allt möjlig när det kommer till skönhetsstandard, lixom kvinnor. Är just att skillnaden på just rakning under armarna inte är "selektivt OK eller inte OK" utan att det skiljer så otroligt mellan könen. - hoppas ni förstår lite av mitt babbel ☔️

You haven't lived until you've found something worth dying for

Love-
0

Älskar hennes svar :) Tycker det är upp till var och en att göra vad dom vill med sin kropp :)

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

ChristineL
1
Egao
1

For the love of Gudrun! Att det här ens blir en debatt.

StickyKitten
9

#13 Fast när blev en man senast hånad för att han hade mage att visa sitt kroppshår? 

Det blir liksom inte ramaskri över hela Sverige när en man låtit bli att raka/vaxa/ansa/noppra sig någonstans. Och det var samma sak förra året, en tjej i publiken hade inte rakat sina armhålor och blev hånad av tusentals personer som delade en elak bild på henne - när hände det någonsin en hårig man?

Jag säger inte att män inte har en viss press på sig, absolut, men det är inte ens i närheten på samma nivå som det här förbaskade tramset som uppstår för att en kvinna - hör och häpna - har hår som syns.

vinteralvan
0

#18 Jag har gått med.

Emma87
2