Feminism iFokus

Feminism

Etikett: film
Läst 2892 ggr
[[AcsJulia]]
3

Kortfilm - Ombytta roller

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vet inte om den delats här förut, men det är en otroligt stark film om hur världen skulle kunna se ut om allt var lite tvärtom. Inte sällan så syns problemen så mycket tydligare då!

Eftermiddag
1

Usch vad otäck!

[[AcsJulia]]
0

#1 Skrämmande synliga blir problemen..!

Eftermiddag
5

Jag tycker filmen tydligt visar ett problem som många (män) inte uppfattar som ett problem, nämligen dessa komplimanger! I tid och otid ska ens utseende kommenteras, och mottagaren av komplimangen förväntas tacka och bli glad över att någon annan bedömer och godkänner ens utseende.

När polisen säger åt sin kollega att han ser bra ut i sina jeans blir det tydligt hur konstigt det är att kommentera hur folk ser ut på det sättet.

[[AcsJulia]]
0

#3 Precis det reagerade jag på också! Just detta "tycka-tillande" av kvinnors utseende är väldigt vanligt OCH något som föder problem!

Eftermiddag
5

#4 Men eftersom komplimanggivaren bara menar väl kan man liksom inte bli arg. Personen försöker ju göra en glad. Fast jag känner mig inte så glad när främmande män talar om att jag har vackra ögon eller är ung och söt, jag känner mig iakttagen och värderad. Särskilt inte när det sker i jobbet, då ska ju utseendet inte spela någon roll alls.

[[AcsJulia]]
1

#5 Instämmer totalt!

Stallmima
1

Detta ämne blir mer tydligt då det visas åt andra "hållet"  så att säga, hoppas många får upp ögonen