Bu eller bä
Det hela är enkelt. Ge i några korta rader exempel på något som ni har reagerat negativt på och något ni har reagerat positivt på. Det kan handla om samhälle, media, lokaltrafik eller privatliv, vad som helst. Med ett undantag, de ska handla om diskriminering. Tillfällen ni sett eller upplevt diskriminering, tillfällen ni har sett eller upplevt någon agera emot diskriminering.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Jag reagerar ofta negativt på när någon använder fel pronomen när de pratar om en transperson, eller när någon tvärsäkert påstår att kvinnor och män har naturliga eller gudagivna platser i samhället.
Jag gillar personer som säger sig vara emot odemokratiskt beteende men ogillar de som påstår detta och sig själva till trots är just odemokratiska i sitt faktiska agerande.
Jag har sett flera syskonpar bli särbehandlade av sina mammor, som dessutom var av olika generationer(80- 90- och 00-talen). Killarna behöver inte göra hushållsarbete(två gnäll från modern och sen har dem sluppit undan) medan deras systrar måste(för här slutar inte gnället innan det är gjort). Vid frågan om varför barnen särbehandlas får man svaret "Jag särbehandlar inte mina barn, men min gosse är ju så tjurig, mummel mummel".
#3 Känner igen det där att man accepterar att pojkarna är som de är, men flickorna går att förändra.
#3, #4 Åh, det där är en av mina största irritationsmoment. Tjejer ska städa, diska och så vidare. Killar "får" vara trötta på ett annat sätt. Mer hänsyn tas. Jag blir så trött.
Positivt: Jag går på gruppträningspass på ett gym och ledarna nämner aldrig nåt om utseende eller viktnedgång. Innan jag började trodde jag att de skulle ropa "peppande" saker om beach14 eller att få snygg rumpa typ. Men inget sånt alls! Så himla skönt!
Personer som klagar över att det är fler tjejer i ena laget än i det andra. Uttalar sig också "men det är ju orättvist, dem har ju färre tjejer än vårt lag" "Vi kommer ju förlora" "Nej, inga tjejer!" osv. osv.
Den personen har som tur var bättrat sig, och det är ju positivt!
Mvh Shy och Hannah

Positivt är att jag läst böcker där jag själv fyllt i att personen har ett visst kön utifrån min stereotypa bild av vilket kön man oftast har i vissa yrken. Ett par sidor senare har jag flera ggr fått byta kön på personen:) Kul när man blir överraskad, jag läser så mycket äldre barnböcker annars o där är det bannemig inte någon som överraskar.
Något jag stört mig lite smått på med jämna mellanrum är vissa kvinnors tendens att indirekt säga åt en att tagga ner genom kommentaren "ja men han är ju bara sån"…. Ja. Och jag är bara sån här. 😎
#10 Vad menar du? Jag hänger inte riktigt.