Feminism iFokus

Feminism

Etikettvardagsfeminism
Läst 1934 ggr
Ikajo
2

Gubbism

Från artikeln i aftonbladet

Gubbismen är – som framgår av namnet – ursprungligen en livs­åskådning för gubbar, gubbjävlar och gubbstruttar. Den är stockkonservativ till sin natur, men samtidigt partipolitiskt oberoende och återfinns över hela skalan från vänster till höger.

--------

Givetvis är gubbismen inte ­begränsad till vårt land. Det är en internationell rörelse, ofta med förankring i de högsta maktpositioner.

_--------------

några av gubbismens hörnstenar: okänslighet, stelbenthet och rätt­rådighet in absurdum. Eller som nyckel­repliken lyder: Hur skulle det se ut om alla gjorde så?_

---------

Klassiska ståndpunkter inom gubbismen: Klimathotet är en konspiration. Sport och politik hör inte ihop. Feminister är arga för att de är fula. Alla som vill kan få ett arbete. Kungen gör ett fantastiskt jobb. Jag är inte ­rasist, men …

-----------

När det presenteras så där är det både absurt och träffsäkert.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

OlgaMaria
7

Är det inte diskriminerande att hitta på ett nedvärderande ord utifrån ett könsord - gubbe? Det är ungefär som neger och käring. 

Vad spelar det för roll kan man fråga sig? Därför att när man tar ett ord som handlar om en hel grupp människor, och sätter negativa egenskaper till det ordet, så påverkar man människors uppfattning om en hel grupp människor på ett negativt sätt. Då bildas fördomar som gör att man dömer människor orättvist.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ChristineL
2

Hahaha, jag läste "Gubbsim" först, tänkte vad f-n nu? :P

[T-Johan]
1

Härligt! Gubbe! Envis, egenmäktig, rättfärdig konservativ silverrygg. Det är klart att alla inte ser upp till en oförarglig, harmlös lite gubbe. Med dom finns i vår vardag och kräver en viss teknik för att komma på god fot med. En del behärskar tekniken och andra lyckas inte fullt ut.

Ikajo
1

#1 Jag ser inga problem med det. Ordet feminist var från början ett nedsättande som användes för att förlöjliga kvinnor som kämpade för sina rättigheter. Sedan snodde rörelsen ordet och gjorde det till sitt eget. Idag förknippar vi det med en rörelse som jobbar för jämställdhet.

Vad gäller ordet gubbe och kärring (som det egentligen stavas) så är båda ursprungligen positiva. I ordet kärring är just "min kära", du ser kärring. Och mannen i ett äldre par kan omnämnas som "min gubbe".

Länkar till NE:

http://www.ne.se/gubbe-eller-pil?i_h_word=gubbe

http://www.ne.se/klok-gubbe?i_h_word=gubbe

OlgaMaria
4

#4 Grejen är inte vad ord egentligen betyder eller har betytt, utan vad vi lägger i orden i vår egen användning. Och du använder ordet gubbe på ett nedsättande vis, och det skapar fördomar och diskriminering.

Ikajo
2

#5 Jag har inte lagt något i ordet överhuvudtaget. Jag har länkat till en krönika i Aftonbladet där skribenten använder ordet gubbism. En manlig skribent dessutom. Ingenstans har jag använt ordet gubbe som nedsättande eller som ett sätt att nedvärdera en äldre man. Du skulle kunna få fokusera på sakfrågan istället för att anklaga mig för något jag inte har gjort. Om du tycker det får nog lov att lägga fram ett exempel och inte slå i tomma luften.

OlgaMaria
1

Ja, det kan hända att jag blandade ihop dig med den riktiga författaren av dessa ord, trots att jag läste inlägget och nånstans uppfattade att det här var citat. ;-)

Blir ändock provocerad av denna användning av ordet gubbe, oavsett författare, och det är intressant att diskutera hur det är ok att använda ord.

olaka
4

Jag blir beklämd, har sett fram mot att bli gubbe, men alla ståndpunkterna på slutet tycker jag var vedervärdiga. Vad ska jag nu bli när jag bli gammal?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Ikajo
1

#8 Trevlig gammal farbror?

olaka
5

Trevig?!

Jag vill ju fortfarande vara synisk, hytta i näven och skriva insändare till Arvika Nyheter under signaturen "Med hopp om bättring". Men med motsatta ståndpunkter…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Ikajo
1

#10 Gammal? Det är väl vad vi alla blir i slutändan. En grinig gubbe får fortfarande mer respekt än en surtant. Du behöver inte ens passera 30 för att bli kallad för surtant…

Lucifer Sam
8

Personligen tycker jag att detta är utomordentligt töntigt och detta bidrar bara till att förstärka gemene mans bild av feminismen som en ideologi i förfall.

Jag tycker att alla de punkter som radas upp i första inlägget ypperligt kan sammanfattas under termen "trångsynthet" då trångsynta och tjurskalliga individer finns i alla samhällsklasser, åldrar och alla kön.

Precis allt som har en "feministisk" vinkel behöver väl inte höjas till skyarna? Tvärt om skulle feminismen gynnas av att den tog avstånd från flummeriet.

Själv håller jag med denna skribents slutsats att "Det är inte feminismen som har spårat ur utan medias bevakning av kvinnokampen. "

Shine On You Crazy Diamond

OlgaMaria
0

#12 Bra sagt!