Det döljs under ytan
Problemen med inskränkningen av abort är djupare och mycket mer problematiska än vad det först verkar. Frågan om kvinnans rätt till sin egen kropp är viktig och ska inte underkastas men den får inte dölja det verkliga maktspelet.
"livet inom en kärnfamilj där kvinnans kropp, sexualitet och inflytande över samhället underställs manlig kontroll."
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Läsvärt, ett riktigt skräckexempel!
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Vad är det som händer i Europa idag egentligen?! Varför går vi bakåt? Jag läser en hel del om aborter i början av 1900-talet och jag kan säga så mycket som att det inte var bättre förr! Om det är någon mer som är intresserad av aborthistoria så kan jag verkligen rekommendera Historier om ett brott av Lena Lennerhed.

#2 Jag tror att svaret kan vara att samhället utvecklats på ett vis så vi har helt andra förutsättningar än vad vi hade när lagen infördes. Fostret har helt andra medicinska förutsättningar och vi har andra möjligheter till skydd och kontroll av graviditet.
Hur vi än vrider och vänder på frågan så kommer alltid någon vara i kläm. Fostret, fadern eller modern. Något som inte talas om i debatten är att man även kan få avsluta en graviditet efter abortgränsen, det byter bara namn och det kanske är det som behövs? Att den gränsen flyttas till vecka 18?
Om alla resurser som läggs på abortfrågan gick till att försöka utbilda och förebygga oönskad graviditeter tror jag vi skulle göra väldiga framsteg. Exempelvis kanske det är dags att ta itu med sexualkunskapen i grundskolan?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Citat från artikeln: Nittio procent av alla
aborter i Sverige sker redan innan vecka tolv. Nio procent genomgår abort mellan vecka tolv och arton, och endast en procent av aborterna sker efter vecka arton, då Socialstyrelsen måste utfärda ett särskilt tillstånd.
Jag tror faktiskt inte
vi behöver flytta gränsen. En klar majoritet väljer att göra det tidigare trots allt.
Sverige ligger bra mycket bättre till än många andra länder
när det kommer till kunskap om sex. Vi har också rätt så få fall av tonårsgraviditeter. Mycket tack vare att vi erkänner att tonåringar har en sexualitet. I länder där detta förnekas är tonårsgraviditeter mycket vanligare.
Problemet är inte
kunskapen, den finns. Problemet är attityder. Jag har hört från en del kvinnor att killarna inte vill använda kondom eftersom de tycker det är obekvämt och annat sådant tjafs. P-piller är inte ultimat för alla heller, en ganska stor grupp kvinnor kan inte använda dem av medicinska skäl. P-piller för män är fortfarande långt ifrån lansering.
Lägg till på det att unga har debuterar tidigare och tidigare och att många tjejer känner press att ha sex. (Studier visar att tjejer debuterar tidigare än killar.)
Det är vanskligt och kortsiktigt att ställa krav på människor vars villkor man inte känner till. Omständigheterna kring vilka människor lever sina liv. Vad säger man till exempel till kvinnan som använt både p-piller och kondom men ändå blir gravid. Till kvinnan vars man säger att han inte vill ha barnet, att hon ska göra abort. Kvinnan med killen som inte vill bli pappa. Hon som inte har några pengar. Inte mår psykiskt bra. Är sjuk. Problem.
Vi vet inte varför människor gör som de gör. Så hur kan vi döma dem?

Sedan är det faktsikt ett stort problem att väldigt många har svårt att hitta fungerande preventivmedel. Hormoner fungerar inte alls utan ger många svåra biverkningar, många får skav/allergier av kondom, säkra perioder fungerar bara för ett fåtal osv. Om man la större energi på att utveckla riktigt bra preventivmedel skulle säkert abortmängden sjunka ännu mer.
#3 Tror du på riktigt att oönskade graviditeter uppkommer för att folk inte vet hur barn blir till? Vi måste sluta se kvinnans kropp som allmän egendom. Min kropp är bara min, och det är upp vill mig om jag vill vara värd åt parasiter eller inte. Näst efter våldtäkt är tvingad graviditet det största övergrepp jag kan tänka mig tror jag.

#6 Jag vet.
Menar du att jag ser kvinnans/(min) kropp som allmän egendom? Vad menar du med parasiter, är det ditt ord för embryo/foster/barn?
Jag tror inte ungdomar får tillräcklig sexualkunskap i skolan idag.
Det finns, eller fanns iaf när jag var yngre, en stor "det händer inte mig"-mentalitet.
Även om läraren gick igenom för tjejerna i enskild grupp om riskerna att ha oskyddat sex i form av oönskad graviditet så fick inte killarna (i min skola då, för 10 år sedan) samma information om just graviditet.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Hur många aborter sker det totalt i Sverige på ett år och hur ser åldersfördelningen ut?
Du får nog kolla SCB för att få reda på det.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
# 11 Tack🌺
#4 true that. Svaret? "Man kan adoptera bort barnet man tvingas föda när man inte kna abortera, det finns massor med barnlösa föräldrar som vill ha din bäbis!!" :)
Som #6 säger det, även om jag inte kan kalla foster för parasit, då de är blivande människor och för vår art frammåt- så kan jag inte tänka mig ett större övergrepp än att tvinga någon (alltid kvinnor!) att genomgå en gaviditet. Precis som att man inte kan tvinga en kvinna att göra abort om det inte finns medicinska skäl till det.
Vi har kunskapen att undvika graviditet, men vi har även kunskapen att i tidigt skede kunna avbryta en oönskad graviditet - så självklart ska vi göra det. Tillåtet eller inte så kommer kvinnor alltid att utföra aborter, och finns det inte lagligt så gör man det olagligt och det kommer att orsaka stor smärta för många.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

#6 (Eftermiddag!) Vill du vara så vänlig att svara på frågorna? Eller åtminstone bekräfta att det inte var riktat mot mej? 🙂
#14 Jag menar att det finns normer i samhället som gör kvinnans kropp till allmän egendom. Det är okej att ha åsikter om kvinnors kroppar i tid och otid, kvinnor måste leva med och skydda sig mot att män tar på deras kroppar, kvinnors kroppar går att köpa och alla tycker till om kvinnors reproduktiva förmåga. Och parasit, det är väl det ett oönskat foster känns som? Det lever inuti kvinnans kropp av hennes kropp.

#15 Okej! Jag håller med samtidigt som könen på det viset också alltid ställs mot varann, den sjukligt sexuella mannen som inte kan behärska sej och "passar han inte in där så kan det heller inte vara rätt".
Angående parasiten finns det säkert de som upplever det så, jag personligen såg mitt 14-veckors foster som ett liv som skapats helt i onödan och utan några förutsättningar för ett värdigt liv. Då såg jag det som att jag tog mitt ansvar genom aborten nu i efterhand är jag också jäkligt glad för att jag ännu inte har barn eller en snart sjuårig utflyttad parasit 😉
Största hyckleriet bland många abortmotståndare är de som tycker att livet är fantastiskt och därför ska alla kvinnor som haft sex behöva ta ansvaret av konsekvensen efter sex- dvs föda fram ett barn modenr inte vill ha. De kan inte alls förstå att även om man inte vill ha barnet och om barnet är oplanerat- så påverkar det en kvinnas kroppenormt, och känslomässigt- att behöva bära på barnet och föda fram det- och sedan dessutom ta beslutet att behålla eller ge upp barnet till någon annan.
Då är livet heligt som aldrig förr.
Men sen när barnet kommit till genom våldtäkt-..så låter det annorlunda. Hur kommer det dig? Är inte ett barn avlat under tvång, fortfarande minst lika mycket ett liv och dessutom utan skuld? Men där går en magisk gräns där även många abortmotståndare kan leva sig in och FÖRSTÅ det HEMSKA och otroligt fruktansvärda i att tvinga en kvinna att föda fram sin förövares avkomma.
Men ja….
antingne tycker man att ett fosters liv är heligt, eller så inte. Antingne är man för eller emot, anser jag. Allt annat är hyckleri.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com