Diskriminering av kvinnohatare?
Angående det här: http://www.expressen.se/gt/vagrade-skaka-hand--far-30-000-i-skadestand/
Kortfattat: En man som vägrar ta kvinnor i hand har fått skadestånd för att det slutade i att han förlorade sin praktikplats. Kvinnan som mannen vägrade skaka hand med (för att han ansåg att det skulle göra honom oren) har dessutom fått en formell varning.
Är det någon mer än jag som anser att det är helt absurt att det är kvinnan som utpekas som diskriminerande i den här situationen?
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Fick läsa om och läsa rätt, hade svårt att greppa att kvinnan fick en varning och mannen skadestånd på 30.000. Vet inte hur jag ska reagera riktigt.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Jag tar mig för pannan och undrar var är vi på väg?🤔
Tycker självklart att det var fullkomligt idiotiskt att bötfälla kvinnan😡. Som ansvarig har man faktiskt en viss rätt att diktera villkoren anser jag.
Men att använda ordval som kvinnohatare om en man men vet föga mer om än att han, på grund av sin tro, inte vill hålla kvinnor i handen tycker jag är riktigt beklämmande också!
Finns ingen anledning att medvetet piska upp mer antagonism. Det är de svenska myndigheterna som totalt gör bort sig.
Det finns muslimska kvinnor som har samma tro. De tar inte män i handen. Är dom automatiskt manshatare då?
Riktigt dålig rubrik på denna tråd!

Man kan ju ha vilken tro man vill men man få ta seden dit man kommer. Vill du ha arbete/praktikplats i det här landet så bör du kunna skaka hand med kvinnor för det är så vi gör här. Om vi hade åkt till mellanöstern och inte haft slöja så hade vi väl knappt blivit insläppta..
Skynda långsamt så går det fortare.
#4 …
Uppenbarligen har du väldigt bristfälliga kunskaper om mellanöstern.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Borde ha varit mannen som fick straffet inte kvinnan
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

#5 Okej men då kanske du kan ge en bra förklaring till varför en del inte vill ta en kvinna i hand fast det är så vi gör här?

#3 "Men att använda ordval som kvinnohatare om en man men vet föga mer om än att han, på grund av sin tro, inte vill hålla kvinnor i handen tycker jag är riktigt beklämmande också!"
Jag medger att formuleringen i rubriken är tillspetsad för diskussionens skull även om jag inte tycker det är så långt från verkligheten som du verkar tycka. För det första handlade det inte om att "hålla i handen" utan om att skaka hand. För det andra så var anledningen han uppgav att han i så fall skulle behöva tvätta sin hand. Om man anser att man blir smutsig av att vidröra en kvinna är jag benägen att kalla det kvinnohat men jag kan förstå om man vill ha en mer restriktiv defintion av begreppet också.
"Finns ingen anledning att medvetet piska upp mer antagonism. Det är de svenska myndigheterna som totalt gör bort sig."
Vad får dig att tro att jag "medvetet piskar upp antagonism"? Om jag har piskat upp någon antagonism så var det helt omedvetet, jag håller med om att det är myndigheterna som står att skylla här oavsett om han är en kvinnohatare eller inte. Vi kommer aldrig helt kunna undvika att det finns kvinnohat men vi behöver inte kräva att det respekteras på arbetsplatser.
"Det finns muslimska kvinnor som har samma tro. De tar inte män i handen. Är dom automatiskt manshatare då?"
Anser de att de blir smutsiga av det? Kanske det i så fall.
Men man kanske behöver se det i ett större samanhang om man verkligen vill analysera var sedvänjan har sitt ursprung.

#4 Jag hade egentligen inte tänkt att den här tråden skulle vara ett forum för inskränkta utbrott om att "ta seden dit man kommer" och liknande trams.
Det här handlar inte om var man kommer ifrån utan möjligen vilken religion man har, som på det hela taget är en helt separat fråga. Antagligen kom mannen inte ens från mellanöstern så jag ser ingen anledning att disktuera det.
Det är dessutom helknasigt att säga "i mellanöstern måste man ha slöja så vi bestämmer att man måste skaka hand här" 🤦♂️. Är det någon slags förvriden rättviseprincip eller något? 🤔

Om alla vi som är vettiga hjälps åt kanske vi tillsammans kan få tråden att inte handla om främlingsfientliga? (Är så trött på att de sätter dagordningen hela tiden!)
Det intressanta här frågan är väl egentligen vad som kan motiveras i religionsfrihetens namn?
Om en pingsvän vägrade ta homosexuella i handen, skulle det behöva respekteras av arbetsgivaren? Om en hindu helst undviker kontakt med kastlösa?
I min vardag spelar det roll sällsyntvis när psykiskt sjuka människor av olika kön o religioner konfronteras med varandra.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag har inget och säga. Två olika tankar. ???????????????
Am I man or woman. No. I'm genderless.

Jag skulle säga att bara man hälsar på ett respektfullt sätt som orsakar minsta möjliga obehag hos någondera part är det OK.
Visst, man ska ta seden dit man kommer sägs det, men hur många svenskar skulle tycka om att gnugga näsa med inuiter eller vara bekväma med att kindpussa fransmän? Så varför ska alla i hela världen vara bekväma med att skaka hand med vem som helst?
#13 Alla svenskar jag känner här i Spanien pussar på kinden. Även sinsemellan. Det blir heltokigt när någon försöker sträcka fram handen. Lite kallt och avståndstagande känns det som. Men det är nog för man numera är så van vid att pussas. Jag tycker generellt det är ganska äckligt att ta i handen med tanke på hur många som inte tvättar händerna efter att ha varit på toaletten. Men jag gissar att jag inte skulle ge något professionellt intryck om jag vägrade ta en potentiell arbetsgivare i hand, och att jag därför inte skulle få jobbet. Det vore ju fånigt om jag stämde någon för att inte ge mig jobbet om jag inte kan bete mig ordentligt.

#14 Jag tror det skulle kunna vara OK att inte ta i hand (beror så klart på arbetsuppgifter), men om man väljer en grupp och vägrar ta i hand med den gruppen men samtidigt är OK med att ta i hand med andra så får man nog problem, oavsett vilken grupp det är.

#13 Jag hade lätt gjort det, låter kul att prova nåt nytt men jag hade säkert sett sjukt förvirrad ut till en början 😂
#15 Ja, det jag menar är att det är oprofessionellt att inte bete sig enligt vedertagna seder, oavsett om man vägrar ta i hand med någon, alla män/kvinnor eller bara hon surtanten i Back Office :) Så det är ju inte alls konstigt att han inte fick praktikplatsen. Synd att man kan använda religion som nåt sorts frikort.
Inuiter gnuggar inte näsa mot varandra det är en fördom. Kindpussar ger och får även jag i Spanien. Ger och får även i Sverige av de som gör dettta.
#8 jag ogillar mannens beteende och tycker lite som någon annan var inne på att man kan faktiskt ta seden dit man kommer. Inte i alla lägen men det är trevligt om man försöker. Jag försöker göra det själv när jag reser. Böterna är absolut absurda. Men jag står fast vid att rubriken kvinnohatare är helt onödig. Har du belägg för att han är kvinnohatare och inte bara en kille som tror att tjejbaciller är farliga allt enligt hans tro? Muslimer har förövrigt, många av dem i alla fall, pippi på att tvaga sig stup i kvarten.

#19 "Har du belägg för att han är kvinnohatare och inte bara en kille som tror att tjejbaciller är farliga allt enligt hans tro?"
Att efterfråga belägg är inte så populärt på det här forumet 🙂.
Skämt åsido: Om du studerar rubriken lite mer noggrant så ser du att det står "kvinnohatare?". Jag inser att man i allmänhet inte ska gömma sig bakom "jag ställer bara frågan" och sådant, men i det här fallet tycker i alla fall jag det var en motiverad fråga.
Var gränsen går för kvinnohatare är ju inte tydligt definierat, så det går inte att bevisa att någon är en kvinnohatare. Tjejbaciller är kanske det första uttrycket av kvinnohat man stöter på i livet? Även om det så klart framstår som milt jämfört man stöter på från en äldre publik i diverse kommentarsfält.
"Böterna är absolut absurda."
Jag kanske ska förtydliga att det var ett skadestånd som betalades ut av Trollhättans stad (utan att det krävts av någon rättslig instans), inte av kvinnan.

Jag hatar kindpussar. Inte för att jag lägger något värde i det hela, och jag accepterar det från folk som är från kulturer där det förekommer, men jag är verkligen inte bekväm med det.
Än mindre efter att jag fick reda på att det är hyfsat vanligt att män tar varann i hand sinsemellan i sådana kulturer, medans när kvinnor är inblandade ska det utdelas kindpussar. Varför ska jag behöva få mitt fysiska "space" invaderat bara för att jag är kvinna? Och jag skiter i om det är av killar eller tjejer.
# 21 Det får du nog ta upp med respekitve land är jag rädd för😂
Så det är okej att ge en sådan fruktansvärd kränkning som "du är oren/smutsig" till en kvinna men att be mannen ta i hand och sen tvätta händerna efteråt (vilket han själv sa var ok enligt religionen) är inte ok? pff
Med vänliga hälsningar My!
Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!
Det ända sorgliga med det att vissa tron har extrema regler även om man menar att man inte vill såra någon . Båda könen har fått regler om detta att hälsa på för hand. Oftast är det kvinnan som brukar få dessa regler, men det beror vilket folk grupp eller område man kommer ifrån som förbjuder folk att hälsa på. Även om man skulle kunna hitta på en lögn om det, så tror jag att dom tänker inte på det. Som sagt är det hedern som styr folk. Alla muslimer är inte lika dant. Allt beror på vilken familj, område och folkgrupp man kommer ifrån.
Även om han eller hon inte vill helsa på eller har en kultur som säger ifrån så förstår jag i alla fall. Det behöver jag inte bli sur av eller förargad,. Kanske ledsen, men inte tills man anmäler om det. Men annars kan jag förstå den personen varför hon eller han inte kan bryta reglerna.
Am I man or woman. No. I'm genderless.

Det jag tycker är absolut konstigast med det här är att han ska ha sagt att han kan ta i hand men då behöver tvätta sej efter, ja men varför gör han inte det? Alltså inledande då vid mötet med kvinnan..
Jag undviker att ta i hand, gör det enbart om jag tjänar på det vilket alltså skulle kunna vara på ett arbete eller på en arbetsintervju. Med det vill jag ha sagt att jag inte tror på saker som att ta seden dit man kommer, jag är född och uppvuxen i Sverige.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Sen när är det en livsnödvändighet att ta folk i hand egentligen? Att han inte vill skaka hand med just kvinnor innebär inte att han inte kan hälsa respektfullt på dem på ungefär tusen andra sätt.
Jag menar, jag har själv varit på semester i ett muslimskt land och människorna där var väldigt hövliga, välkomnande och respektfulla - helt utan kroppskontakt. Det handlar bara om att vara öppensinnad inför andra kulturer och inte bli "kränkt" bara för att de inte gör precis som vi gör, men arbetsledaren verkar ha bestämt sig för att bara det svenska sättet är godtagbart och det är ju såklart diskriminering.
Angående renhet är det förmodligen överdrivet eller feltolkat. Så här skriver islamguiden om ämnet:
"Jag har flera gånger hört att personer blivit förorättade och sagt att muslimska män anser att kvinnor är "smutsiga". Detta är helt felaktigt."

#25 Förmodligen känner han sig helt enkelt inte bekväm med det? För det verkar ju inte som att han sagt att "det är okej bara jag får tvätta händerna efteråt", och sedan ändrat sig, utan han har ju bara sagt att ifall han skulle skaka hand med en kvinna måste han tvätta sig enligt sin tro.
Det verkar snarare vara arbetsledarens tolkning att "amen då är det ju lugnt, skaka hand och tvätta dig senare bara", vilket inte tar bort problemet med att själva handskakningen fortfarande känns intim/inte okej.

#26 "Att han inte vill skaka hand med just kvinnor innebär inte att han inte kan hälsa respektfullt på dem på ungefär tusen andra sätt."
Att han selektivt vägrar ta just kvinnor i hand ser jag som ett problem. Vad hade du tyckt om någon vägrade ta enbart muslimer i hand, skulle det också vara OK? (Om man är islamofob till exempel)
Och nej, jag tycker det blir svårt att hälsa respektfullt på någon om man inleder med "just dig tänker jag inte skaka hand med, för då måste jag tvätta mig efteråt". Jag tror "respektfullhets-skeppet" redan har seglat då om man säger så 🙂.
"men arbetsledaren verkar ha bestämt sig för att bara det svenska sättet är godtagbart"
Jag förstår inte riktigt hur du kommer fram till det. Om han vägrade ta alla i hand så skulle det kanske vara OK (så länge hans arbetsuppgifter inte kräver det), men när han vägrar ta enbart kvinnor i hand så handlar det om något mer än vilket sätt man är van vid att hälsa på.
"Angående renhet är det förmodligen överdrivet eller feltolkat."
Vad menar du? Han bestämmer så klart själv om han tycker är kvinnor är orena. Vad andra muslimer tycker har väl inte så mycket med saken att göra.
Vad jag har hört och läst så tog han henne inte i handen för att det är orespektfullt mot hennes man.
Och Linnea, något du har hittat på eller? för kan åka till Irak utan att bli utsläng, jag har varit där många gånger då har jag släkt och mor och gubben är födda där, info innan du skriver något sånt här vore super 👍
http://solus.blogg.se/

#27 "Det verkar snarare vara arbetsledarens tolkning att "amen då är det ju lugnt, skaka hand och tvätta dig senare bara""
Vad grundar du det på?
"vilket inte tar bort problemet med att själva handskakningen fortfarande känns intim"
Vad får dig att tro att det är intimitet som är problemet? 🤔
Om det nu är den extrema intimiteten i ett handslag som är problemet så borde han väl sagt det, och kanske inte skaka hand med män heller om han tycker det är mer intimt än vad som är lämpligt på en arbetsplats.

#28 "Och nej, jag tycker det blir svårt att hälsa respektfullt på någon om man inleder med "just dig tänker jag inte skaka hand med, för då måste jag tvätta mig efteråt""
Jag tycker att det är onödigt att du tramsar bort diskussionen med ett så pass fånigt exempel. Du kan alltså inte tänka dig några andra sätt att hälsa på människor än att antingen skaka hand eller kasta en förolämpning i ansiktet på dem? Fast att jag just beskrev mina egna upplevelser?
I övrigt får jag känslan av att du typ läser varannan mening jag skriver och du kommer med väldigt konstiga invändningar - du ifrågasätter vad jag menar fast att jag skrivit precis vad jag menar bara någon rad längre upp. Alla dina frågor är redan besvarade och vidare diskussion känns överflödig, jag pallar inte upprepa mig.

#29 Fast vad har då tvättningen av hans händer med det att göra?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

#31 "Jag tycker att det är onödigt att du tramsar bort diskussionen med ett så pass fånigt exempel."
Om du tyckte just den biten var tramsig (jag håller inte riktigt med), så kunde du kanske svarat på restan av det jag skrev istället. Nu svarade du bara på den biten du tydligen anser är trams 🤔.
"Du kan alltså inte tänka dig några andra sätt att hälsa på människor än att antingen skaka hand eller kasta en förolämpning i ansiktet på dem?"
Jo, givetvis. Jag pratade om den konkreta situationen artikeln handlar om inte om andra tänkbara situationer. Alltså det sättet han valde att hälsa på, inte andra sätt som han kunde ha valt.
"I övrigt får jag känslan av att du typ läser varannan mening jag skriver och du kommer med väldigt konstiga invändningar"
Det var tråkigt att du får den känslan. Jag försöker alltid bemöta det jag uppfattar som kärnan i vad andra säger. Om du inte vill förklara vad det är du tycker jag har missat så kommer vi kanske inte längre än så här.
Har inte läst om någon tvättning när jag har läst om detta eller hört,
Hur kan man säga på ett snällt sätt att man inte vill ta folk i handen? jag har t.ex bakterifobi och vill inte att någon ska ens lägga ett finger på mig, hur ska jag kunna säga på ett snällt sätt att jag tycker att det är äckligt att ta dig i handen?
finns för mig själv ingen snällt sätt att säga att man inte vill ta dom i handen, för spelar ingen roll hur man säger det för personen kommer känna att jag tycker att hen är äcklig
http://solus.blogg.se/

#34 "jag har t.ex bakterifobi och vill inte att någon ska ens lägga ett finger på mig, hur ska jag kunna säga på ett snällt sätt att jag tycker att det är äckligt att ta dig i handen?"
Bättre att säga att du inte gillar att ta folk i handen i så fall. Jag antar att du varken vill ta män eller kvinnor i handen så du riskerar ju inte att hamna i samma situation som mannen vi talar om i den här tråden.
"finns för mig själv ingen snällt sätt att säga att man inte vill ta dom i handen, för spelar ingen roll hur man säger det för personen kommer känna att jag tycker att hen är äcklig"
Det skulle inte jag känna 🙂.
Det finns ganska goda hygieniska skäl att inte skaka hand med folk hela tiden, en och annan skulle kanske ta illa vid sig av det ändå men jag tror inte det är så där värst vanligt.