Feminism iFokus

Feminism

Etikett: allmänt
Läst 921 ggr
Fialialej
1

Fira internationella kvinnodagen?

Ska ni göra nåt specielt för att fira eller uppmärksamma internationella kvinnodagen 8mars? :) Själv ska jag gå på de aktiviteter som erbjuds i Skövde Kulturhus, dagen till ära! Bland annat en feministbrunch som jag ser jättemycket fram emot. :)

"På natten är alla katter svarta"

Geru
1

Nej, jag gör inte något liknande för männens dag(om det ens finns en sådan dag), så nej.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Fialialej
2

Själv tar jag alla tillfällen att fira! Internationella mansdagen firas den 19 november. :)

obstitant
7

Jag stör mig på tanken att "fira" den internationella kvinnodagen, och blir riktigt irriterad om någon får för sig att "gratulera" mig på dagen. Fira vad? Gratulera till vad?

8 mars uppmärksammas att kvinnor, på olika sätt, i hela världen har sämre förutsättningar än män. Här där vi lever handlar det "bara" om saker som lägre lön, sämre vård, och mer subtila påtryckningar att vara på ett visst sätt som inte passar alla. På andra ställen är diskrimineringen mer påtaglig - kvinnor könsstympas, tvångsgifts, säljs som slavar i tvångsprostitution, får inte köra bil osv osv.

Det ska vi fira! Lyllos oss, grattis!

Eller?

Karmatarerskanise
1

Nej, firar inte. Men skänker en tanke till de som har det sämre ställt än vi har det.

Persifone
4

Här blir det demonstration 🙂

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Fialialej
0

Firar framstegen, tänker jag. Men rent generellt är väl dagen tillför att lyfta fran kvinnofrågorna. Det betyder jui nte att det per automatik måste handla om allt negativt som fortfarande är skit, utan man kan ju ändå passa på att även uppmärksamma sånt osm utvecklats och kommit någonstans.