Feminism iFokus

Feminism

Etikettvardagsfeminism
Läst 1182 ggr
milow
4

Tips, vardagsfeminism.

Jag har inte sett någon sådan här tråd i detta forum. En tips-tråd där vi skriver om små saker vi kan göra i vardagen för att (på sikt förhoppningsvis) öka jämställdheten. Vad gör du? :)

Persifone
1

Bra initiativ att starta en sådan här tråd 👍

Jag ska fundera lite.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Ikajo
1

Jag sminkar mig bara vid tillfällen då jag själv känner för det och inte för att det är vad som förväntas av mig. Samma sak kring rakning. Vet inte hur bra det är men något bidrar det väl till.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

StickyKitten
8

Dessa saker brukar jag göra:

Tar plats i kollektivtrafiken - kryper inte längre ihop när någon sätter sig bredvid för det resulterade alltid i att män tog lite av ”min” plats också. Struntar även i redan utbredda ben/armar/whatnot och sätter mig utan hänsyn till dessa, så att personen (mannen) måste flytta på sina drällande kroppsdelar. 

Väjer inte mer än nödvändigt i folkmassor eller ex. på trottoaren, kom på mig själv med att nästan trampa ut i diket för att män stormar fram i mitten på trottoaren så det slutade jag med.  

Ifrågasätter när folk använder negativa stereotyper, antingen baserat på kön eller etnicitet, säger ”neger” eller pratar om hur tjejer ”är”, typ fåfänga som sminkar sig eller vadsomhelst. 

Diskuterar på olika forum, delar saker på facebook, försöker läsa på om icke-vit feminism, transpersoners situation, med mera.

Påpekar sexism för min sambo intill leda (för honom).

kristinol
3

Känner igen mig när jag går på trottoaren och åker kollektivtrafik. Har också medvetet valt att inte väja undan vid trottoaren. Dock kan jag komma på mig själv när jag sitter ihoprryckt intill väggen när jag åker kollektivtrafik. Förstår faktiskt inte hur de kan bre ut sig så mycket. Så det är något som jag ska tänka på och undvika, även om det är en vanesak..

Morphogenesis
7

Jag är tyst och lämnar plats i samtal, alternativt bjuder in med ledande frågor.