Feminism iFokus

Feminism

Etikettkategorin-utan-kategori
Läst 3124 ggr
Persifone
3

Fördomslek

Hej alla! Jag tänkte vi skulle starta en liten lek. Nu när Blondinbella är på tapeten med hennes kommentar om att feminister är vita medelklass kvinnor som dricker rödvin. Så tycker jag att vi ska släppa fördomarna fria! Beskriv den typiska feministen enligt dina fördomar, eller enligt fördomar du ofta får höra. Hur ser hen ut? Vad har hen för kläder? Vad lyssnar hen på? Kostvanor? Vad har hen för arbete/vad studerar hen? Intressen? Civilstatus? Boende? Beroenden? Ja, allt vad ni kan komma på! OBS: Detta är bara på skoj och inte meningen för att såra någon. Utan spinner bara på fördomar och inte på egentligt tyckande :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Persifone
1

Jag kan börja då! En typisk feminist enligt fördomar jag har stött på: En undernärd kvinna i pösiga kläder. Bor i kollektiv, med andra feminister såklart. Har långa dreads, bär inget smink. Äter vegansk mat och är aktiv inom djurrätt. Är vänsterorienterad, röstar Fi eller Vp. Röker på ibland men dricker inte mycket alkohol. Arbetar deltid, kanske på något lager eller på ett ställe utan många Medarbetare. Hahaha, ja det är de fördomar jag har fått uppmålade för mig och de är då inte få :P

[EmmiieErixon]
1

Vad jag fått höra är att feminister ska vara rakade på skallen eller ha dreads, de ska inte raka benen eller armhålor eller nått för den delen för fem öre, de bor gärna på något ofint ställe, och de är imot allt de ''onaturliga'' så de sminkar sig aldrig.

Fel enligt mig :) Jag är feminist jag vill att båda könen ska ha det lika och kunna tjäna samma summa pengar på samma jobb och sånt och inte har jag rakat huvud och långhåringa ben :) Inte häller sitter jag och hittar på dumheter och klagar på folket runt mig när jag umgås med mina flickor :) Galet vah haha

Persifone
4

Ja, tänk vad skumt att feminister ser ut som "helt vanliga" människor :P

[NeferNefer]
2

Jag har fått höra att feminister hatar alla män och har håriga ben, att vi är bittra gnällkärringar och inte kan få en man. Dessutom är alla feminister fula. På den sista kommentaren brukar jag säga "Tack ska du ha!", och får då svaret "Nej, men du är ju inte feminist. Du sminkar dig ju!" Oj oj oj, säger jag bara. Okunnigheten grasserar …

Ikajo
8

Småtjocka, fula och bittra kvinnor i medelåldern som bara gnäller hela tiden över att livet inte blev som de tänkt sig.

Feminister vill förstöra alla roliga saker också. Ta bort eftersom "de är ett uttryck för patriarkatet".

Hatar män gör vi uppenbarligen också, så vi är politiska flattor som inte egentligen är homosexuella men är det som motstånd mot männen.

Överkänsliga och humorbefriade har jag också stött på. Eftersom vi inte fattar vitsen med sexistiska skämt.

Jag kom förresten på en jättebra come-back om någon frågar varför man hatar män:

_Jag är feminist
_Jaså, varför hatar du män?
_Varför hatar män kvinnor?
_Alla män hatar ju inte kvinnor
Just det.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[NeferNefer]
2

Ikajo: Oj, det var supersmart, den där come-backen! Hoppas jag kommer ihåg den nästa gång jag får den där korkade frågan :-D

[Mustangcab]
2

För mig kan feminister se ut hur som helst och även var en man och var i vilken ålder som helst men oftast välutbildad.

Persifone
1

Det var ett bra svar! Ska försöka komma ihåg det 👍

Jag har mer fått för mig att fördomar går att den typiske feministen förklarar sin läggning med: "kärlek har inget kön" eller "jag blir kär i personen, inte i könet"

Eftermiddag
1

Min typiska feminist är en tjej mellan 20 och 30. Hon är född i Sverige, pluggar på högskola och har en pojkvän, men inga barn. Hon har svart, tjock eyeliner och färgglatt läppstift. På fritiden är hon kreativ; hon kanske målar eller spelar musik. Hon är vegetarian, miljömedveten och vänsterorienterad. Dessutom är hon smart och snygg!

Den bilden får jag upp i huvudet när någon säger "feminist". Men jag vet ju den ofta inte stämmer.

ChristineL
3

Den unga feministen:
Kortklippt page, svart hår, piercings, palestinasjal, mycket svart runt ögonen, hår under armarna och/eller benen, lesbisk med partner, estetiskt lagt, student, runt 25 år

Den äldre feministen:
Kortklippt ofärgat hår eller färgat i egna tonerna, straight, singel med katter, röda läppar, "bitterfitta", 40+, fick inte jobbet hon ville ha för att hon var kvinna, Gudrun är idolen, kanske tar ett glas rödvin för mycket ibland.

MrsGoldfire
2

Ser bara Gudrun Schyman framför mig: illlrött läppstift och kalkonhals.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Karmatarerskanise
2

Osäker tjej mellan 20-30. Oskuld och knapphändig kontakt med killar. Ofta bi eller homo. Aldrig haft ett jobb. Troende. Osminkad och orakad. Luktar svett eftersom deo inte används och dusch sällan används. kondtnärligt lagd kläder varierar stort. Men ofta illasittande okvinnliga kläder.

Ikajo
1

#12 Det skulle nästan kunna vara en beskrivning av mig förutom att jag inte är osäker och jag har haft jobb. Okvinnliga kläder har jag men illasittande är dem inte… Nästan jag men inte riktigt… känner många som passar in på den beskrivningen. Å andra sidan är jag korthårig och småtjock också…

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Forummedlemmen]
0

Hon var ute på stan och gapade 1968.

kristinol
1

Ok mina fördomar, även om jag inte ser de som några nackdelar:

Ung kvinna, ca. 23 år gammal, pluggar/at journalistik alt. konstvetenskap, har långt hår med hellugg, smal, stuprörsjeans och pölsig tjocktröja, med helst en lång svart alt. brun kappa. Hon uppskattas av många och har därför en stor vänkrets, aktiv på sociala medier, brukar gå på olika events - allt från politiska till mer konst-jippon. Vegetarian. Har en nära relation och ser upp till sin starka mormor. Bor tillsammans med en vän i en lägenhet i söderförort, i andrahand. Aktiv i flera olika föreningar och gillar inte Grolsch Block Party.

Navai
1

Vad jag har hört så är en feminist en tjej som oftast blivit illa behandlad av män i sitt tidigare liv och hatar alla män för det och är lesbisk, rakar sig inte och använder inga skönhets produkter. Alla feminister klagar på män och vill att alla kvinnor ska dominera och kan absolut inte förstå att män har det svårt också.

Det som är så fånigt är att när män säger att dom också har det svår för att killar "måste" vara starka och händiga och gnäller på kvinnor för att dom klagar över hur kvinnor "måste" vara, så förstår män inte att det är andra män som satt upp strandard för hur både män och kvinnor ska vara för att få mer makt, så istället för att män ska klaga på kvinnorna borde dom ställa sig bredvid dom och sloss för rättvisan!

Hoseok
0

Av vad jag förstått av folk i min skola så är feminister kvinnor i åldern 16-25 som hänger på tumblr hela dagarna, har orakade armhålor, kan inte argumentera och oftast "gör sig fulare än vad dom är." De flesta är vegetarianer eller veganer, och de "Försöker ta sig upp i mansdominerande yrken".

Persifone
0

#17 "gör sig fulare än vad dom är"

Ja! Det har en hört många gånger XD

Hoseok
1

#18 "Men vaaaarför kan dom bara inte ha lite snyggare frisyr och sminka sig? De hade varit såååå snygga då".

Så sjukt dumt, haha

Persifone
0

#19 Hahaha XD