Feminism iFokus

Feminism

Etikettfilosofi
Läst 2282 ggr
Ikajo
2

Vacker har blivit fult

Situation: En människa jag aldrig träffat eller vet hur hen ser ut skriver att hen inte har förtroende för sitt eget utseende. Jag, i all välmening, skriver att jag är övertygad om att människan är vacker. Människan blir glad. De andra som läser och skriver i samma tråd anser att jag ger uttryck för kroppsfixering och menar att utseendet spelar ingen roll.

Forskning visar att fler och fler unga tjejer och killar har skev kroppsuppfattning och inte är nöjda med sitt utseende.

Annan forskning visar att man får självförtroende av att tycka om sig. Givetvis också sitt utseende.

Ordet vacker. När vi talar om ett föremål eller en upplevelse som vacker så ingår det i vår förståelse att vacker är en subjektiv upplevelse som inte nödvändigtvis måste delas med någon annan.
Men när vi talar om en människa, en person, då blir vacker synonymt med den rådande skönhetsnormen och går inte längre att uppfatta som subjektiv. Plötsligt blir det en objektiv iakttagelse av en annans kropp.

Så vad är problemet med att säga till en människa att hen är vacker? Och går det verkligen att säga att utseendet inte spelar någon roll? För uppenbarligen så gör det ju det. Även om vi inte bryr oss så där jättemycket så spelar det fortfarande en roll. Det är en del av vår identitet, vi kan aldrig frikoppla oss från det ansikte vi ser i spegeln. Däremot kan vi förändra vårt förhållande till det vi ser. Istället för att vara missnöjda och hata det vi ser kan vi lära oss att se vår egen skönhet. Att våga säga till oss själva att vi är vackra. Precis som vi är. Att våga säga till en annan människa att hen är vacker. Det skulle inte göra någon skada, bara vi lär oss att alla människor har sin egen skönhet. Att acceptera att en subjektiv upplevelse inte behöver delas med andra. Vår upplevelse består.

Finns det ett problem med ordet vacker? Ja, när vi låter det stå för en objektiv och normerande bild för vad som är skönhet. När att kalla någon för vacker blir detsamma som att bedöma denne utefter rådande skönhetsnormer istället för efter människans faktiska egenskaper.

Jag kan se mig i spegeln och se min egen skönhet. Jag ser på människor och ser skönhet i var och en utav dem. För mig har alla människor en yttre och inre skönhet. De är vackra vad än normerna säger. Så om det kan ge dem den där lilla knuffen mot bättre självförtroende så är det väl värt att ge dem den?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Eftermiddag
3

Men ger det en knuff mot bättre självförtroende? Även om man säger något snällt om någons utseende så sätter man fokus på just utseendet. Småtjejer får hela tiden höra hur fina de är och de lär sig att utseendet är oerhört viktigt och att det viktigaste är att se bra ut. Trots att ingen säger till ett litet barn att hon är ful.

Ikajo
1

Jag utvecklade min argumentation i den här bloggen: http://mensmonstret.blogspot.se/2014/02/sa-vackert-att-det-ar-fult.html

[Sniff]
1

Jag tycker att det är onödigt att ge folk komplimanger om utseendet, eftersom det inte borde spela någon roll. Att hela tiden få höra att man är fin ger ju press på att man fortsätter vara det. Man blir beroende av den uppmärksamheten, man vill fortsätta vara fin. Det är ju positivt i början, men kan hindra personen i sin egen utveckling. Om jag till exempel alltid får höra att jag passar bra i gröna kläder så är det stor sannolikhet att jag oftare bär gröna kläder för att få mer komplimanger. Men egentligen kanske jag inte alls vill ha gröna kläder, men tack vare att folk då alltid ser mig (d.v.s. ger mig mer uppmärksamhet) så väljer jag ändå grönt. 

Det är bättre, tycker jag, att lägga fokus på annat än utseendet. Speciellt när det gäller barn! Bekräfta människor genom att hälsa med "Vad kul det är att se dig!" istället för "Vad fin du är idag!". Visa folk att det är personlighet som räknas, låt inte utseendet få en så stor roll. 

Det är inte fult att vara vacker, men frågan är varför det är så viktigt att vara vacker. Vad vinner man på det?

VeronicaKahlbäck
0

Har nyligen varit på en föreläsning kring det här. Kan summeras med att flera aspekter har betydelse, normalt behöver man bekräftelse för både in och utsidan.

Jag tror inte problemet ligger i att bekräfta en yta utan i värderingarna som oftast följer med. Eller när det går över styr, exempelvis om den enda bekräftelsen man fått är hur söt man är..

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

VeronicaKahlbäck
0

Jag tror inte problemet ligger i att bekräfta ett utseende positivt utan att det oftast finns en motvikt som är negativ. Väldigt vanligt är att människor påpekar något negativt som "du ser trött ut idag" eller "är något fel" direkt när någon inte ser ut som de vanligtvis gör.

Jag själv hade länge problem att visa mej utan smink då jag alltid fått höra just det, ingen menade något illa men jag ville helt enkelt inte uppfattas som trött eller sliten..

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Ikajo
0

#4 Det jag försöker argumentera kring är väldigt mycket just det faktum att det finns flera aspekter och att vi inte får avskriva skönhet helt och hållet. Jag tycker det i så fall är viktigare att vidga och omforma begreppet så att det handlar om mer än bara förutfattade värderingar.

Jag har inga problem med att se mig själv som vacker, särskilt inte när jag anstränger mig lite. Det trots att jag inte uppfyller skönhetsnormer överhuvudtaget. Så trots att mitt utseende är rätt så ovidkommande för mig så är det klart att jag uppskattar när någon märker när jag har ansträngt mig eller gjort en förändring. Om inte annat så vet jag att de ser mig.

chemicalwarfare
1

Jag håller ganska mycket med dig.

Och vårt utseende kommer alltid spela roll. För människor är estetiska, vi vill se saker som vi tycker ser behagliga ut. Därför tycker jag man ska bekräfta utseende. Allas utseende. För vi bryr oss om hur alla saker ser ut så hur skulle vi kunna sluta bry oss om hur vi ser ut? Det viktiga är bara att skönhet ska få vara något alla har. Inte bara jättesmala tjejer i märkeskläder. Jag tror aldrig att vi kommer ifrån det estetiska. Vi kanske inte tänker på det hela tiden, men när man tittar sig i spegeln så ska det kännas skönt att se sig själv.

Med vänliga hälsningar My!

Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!

Jojaton
0

För mig har vacker så mycket mer betydelse än utseende. Är någon vacker handlar det om hela personen, en elak och negativ person kan enligt mig inte vara vacker - hur snygg hen än må vara. 

Ibland kan jag använda ordet vacker för utseende, men då mer i likhet med elegant än snygg. Men det är och förblir främst en beskrivning för en hel personlighet för mig.

Johanna - Instagram

Ikajo
1

#8 Det här är citerat från min blogg där jag utvecklade mitt resonemang:

"För tag i beaktande vad ordet "vacker" egentligen betyder. Det beskriver så mycket mer än något eller någon som är skön till det yttre. Det beskriver en hel upplevelse. Att något är vackert betyder att vi tilltalas av det vi ser, uppskattar det vi upplever och njuter av en samlad känsla av något som egentligen är för sammansatt för att beskrivas med ord. Så vi kallar det för vackert och alla förstår den subjektiva upplevelsen."