Hen, ja/nej?
Har ett skolarbete och undrar om någon skulle kunna svara på denna enkät? Hade varit väldigt snällt :)
Jag har svarat, och det är ett glasklart NEJ från min sida. Ingen är könlös. Sen kan vi någon annanstans ta en diskussion om hur vi ska benämna personer vars könsidentitet inte stämmer överens med deras fysiska kön.
#1 "ingen är könslös". Säger vem? Vem har bestämt det? Varför finns de då personer som anser sig vara könlösa om man inte inte kan vara det? Jag vet flera personer som inte vill bli tilltalad hon eller han, utan hen. Ska vi ta ifrån de människorna den rätten då eller?
Jag kan bli så trött på allt rabalder kring ett litet ord som "hen". Att ordet finns innebär inte att alla måste kalla sig hen, men de som vill ska ta mig tusan ha rätten att göra det. Det ska inte jag som en "vanlig svensson" sätta mig emot.
"Sen kan vi någon annanstans ta en diskussion om hur vi ska benämna personer vars könsidentitet inte stämmer överens med deras fysiska kön." Vilka är bäst lämpade att diskutera detta? Jo de vars könsidentitet inte stämmer överens med det fysiska könet kanske? Och om det nu finns de som känner sig könlösa, bör de då inte rimligtvis vara det? Vem bestämmer det?
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#1 "Ingen är könslös". Som någon som faktiskt tillhör könsidentiteten Intergender så tycker jag det där var lite lagom kränkande. Tycker inte riktigt du kan komma och bestämma vad som ska "finnas" eller inte när det gäller det här. Det är lika illa som att jag skulle skrika ut "Homosexualitet finns inte!" (Note: Vet mycket väl att homosexualitet finns).
Angående enkäten så känner jag mig lite illa till mods att svara på den då jag faktiskt inte vill ge ut mitt kön.. Kommer därför skippa att svara, endast på grund utav att första frågan direkt hoppar på att man ska ange sitt kön.
Men jag kan säga redan här att ja, hen är väldigt användningsbart. Folk har missförstått ordet och gnäller bara för gnällandets skull.
#2 Visa mig en människa som antingen mentalt eller fysiskt är totalt könlös. En enda. #3 Se mitt svar till #2. Och dessutom, att inte vilja uppe sitt kön är inte detsamma som att inte ha ett.
#4 Nu är det förvisso skillnad på kön och könsidentitet. Jag är könslös. Så varsågod, kolla på mig och fortsätt trampa på mig genom att påstå att "inga är könslösa". (Eller gör inte det, helst).
Har också, precis som #2, en stor vänkrets med folk som är eller anser sig vara könslösa. Så kom inte igen och påstå att vi inte finns, för jag är ganska säker på att vi gör det.

Synen på kön har alltid varierat och kommer att fortsätta göra det.
Önskar att man i skolan la större vikt på att belysa hur människans syn på sig själv varierat något oerhört, och det som varit "vetenskap" och "biologi" inte alltid stämmer, utan faktiskt reflekterar värderingar och inte fakta. Darwin, den store vetenskapsmannen, hävdade exempelvis att kvinnor inte var lika "evolverade" som män, det var vetenskap då men är trams idag. Och så vidare. Då kanske folk inser att vetenskap och biologi inte alltid är ren fakta.
Vad kön är och inte är är något vi har bestämt oss för och är inte på något sätt ristat i sten.
#5 Om du verkligen är könlös, är du garanterat mycket ensam om det. Jag har träffat MÅNGA som sagt sig vara det, men alla har haft en könsidentitet, även om den varit väldigt vag. En före detta god vän till mig är homosexuell (och för tydlighets skull, att han är en före detta god vän, har inget med hans sexuella preferenser att göra), och genom honom har jag träffat massor med HBTQ-människor. Och de allra flesta av dem är underbara människor. Men även de som med en dåres envishet hävdat att de är könlös, har, när man lärt känna dem, visat sig ha en könsidentitet. Jag försöker inte trampa på dig, men mina erfarenheter säger mig att ingen är totalt könlös. Och jag kan bara inte tro på, att du skulle vara ett undantag. Du är välkommen att bevisa motsatsen, men tills du gör det, är jag bestämd i min uppfattning, att vi behöver inte ett ord som hen. Och om du upplever det som att jag trampar på dig, får det tyvärr vara så.
#7 Hur ska jag kunna "bevisa" det? Förstår inte riktigt.
Jag tillhör varken kvinna eller man, vilket i termer gör mig könlös. Det betyder Inte att jag inte har en Könsidentitet. Det är, som sagt, stor skillnad på Kön och Könsidentitet. Min Könsidentitet är intergender.
#8 Om du själv säger att du inte kan bevisa din könlöshet, så säger du i princip att du inte är könlös. Och intergender är ingen könsidentitet, det är antingen avsaknad därav eller en blandning av de båda. Och hur mycket du än vränger dig, så kommer du förr eller senare visa att du är antingen mer man än kvinna eller mer kvinna än man.
Men hur ska man kunna Bevisa något sådant? Det är omöjligt, då det är något psykiskt, inte fysiskt. Det är som att be någon som är heterosexuell att Bevisa att hen är det. Inte bara är det respektlöst, utan även oerhört konstigt att inte bara låta vara det dom blivit födda till. Hur lite du än vill det och hur lite du än vill acceptera det, så Är jag, och många andra individer, könslösa. Ingen annan än Vi själva vet vad vi är, tack och lov. Hejdå.
#10 Visst, påstå att du är könlös (och det stavas så, utan s i mitten), men du kan aldrig övertyga mig om att du är det. Och kallar du mig för "hen" polisanmäler jag dig för förtal. :-)
Lite lustigt i sammanhanget är det att de som inte identifierar sig som vare sig man eller kvinna inte kan besvara enkäten.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Jag förstår inte riktigt vem du är som ska tvinga folk in i könsfack?
Säger någon att hen inte ser sig som varken man eller kvinna så ska det respekteras.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Nu är det ju så att det finns andra sammanhang då hen är användbart som pronomen. Till exempel de tillfällen då könet är okänt eller ointressant eller vid könslösa exempel (ersätter han/hon bl.a). Hen är inte ett pronomen som ska ersätta hon eller han, det är ett pronomen vars syfte är att vara kompletterande.
För övrigt behöver inte det fysiska könet överensstämma med den psykologiska uppfattningen av jaget. Även könsidentiteten behöver inte vara renodlat i förhållande till könet. Överhuvudtaget kan det ibland vara svårt att identifiera vad som definierar kvinnor respektive män. Forskning visar att de största skillnaderna finns mellan individer som sådana och inte mellan könen. Dvs, att det är större skillnader mellan två personer av samma kön än mellan två personer av motsatt kön.
Så vad är det då? Den reproduktiva förmågan? Alla vill inte ha barn, alla kan inte få barn. Jag har en fullt kvinnlig kropp men en hormonrubbning som gör att jag inte får ägglossning, jag är typ, steril. Är jag då kvinna?
Är jag kvinna för att jag har bröst och vagina? Hur går det då för de som opererat bort brösten? Eller de som föds men yttre attribut som inte överensstämmer med deras kromosomer eller de inre organen. Intergendred är väldokumenterat och rätt vanligt.
Så vad är det som egentligen specificerar könet så till den grad att vi kan säga att pronomen hon och han är de enda som finns?
(Btw, det finns folk ute i stora världen där det finns sex kön. Eller åtta. Och tio. Där man kan Välja kön?. De finns de med och de verkar ju inte ha några problem!)
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Jag förstår inte varför personer som tydligen identifierar sig med ett kön har problem med att andra inte gör det. När jag var yngre tyckte jag t. ex att det vore mycket smartare att ta bort hetrosexualitet och homosexualitet och helt enkelt kalla alla bisexuella. Jag fick sedan förklarat för mig att de som är väldigt säkra i sin sexualitet skulle ta illa upp, både hetro och homosexuella. Självklart skulle ju inte jag ta illa upp för jag är ju bi. Då fick jag helt enkelt respektera andras önskan och åsikter, och kan nu på senare år hålla med om det. På samma sätt är det med könlösa. Jag är inte könlös. Men jag har tillräckligt mycket respekt att jag inte försöker tvinga in dem i ett fack de inte passar i. De tvingas redan göra det VARJE DAG. Det finns bara två alternativ på pass t. ex. Jag behöver inte vara ytterligare en person som kränker någon varje dag.
Kan man inte ha den respekten för andra? Jag kan lova att du skulle bli förbannad om det bestämdes att ALLA ska kallas hen. Könet ska bort! Så vem är du att säga: "du måste välja, nu! Hen ska bort"? Jag tycker det är respektlöst.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#13 Antingen läste du bara den kommentaren du hänvisar till, och då tycker jag du ska läsa alla mina kommentarer, eller också har du inte förstått ett ord av vad jag skrivit, och då hjälper inga ytterligare svar från mig. #14 Ser vi bara till det rent språkliga, så finns det fullgoda möjligheter att uttrycka ospecificerat kön i svenska språket.
*asg*
#18 Jag förstår inte alls vad du sysslar med? Du kränker människor, rent tekniskt sett säger du åt dem att du kommer inte tro på dem fören de bevisar för dig att de är könlösa! Jag förstår verkligen inte alls. Sen kommer en kommentar med "*asg*" som får mig att undra om du trollar.
Varför är detta så viktigt för dig? Varför måste man vara ett av två kön? Det största frågan: Kränker det dig att ANDRA ser sig som könlösa? På samma sätt som det kränker DEM att du vägrar gå med på att något sådant finns? Nu blir jag snart otrevlig, men om du tror att världen är antingen svart eller vit kommer du bli chockad en dag när du ser alla gråskalor.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Det jag skrattade åt var det om att dra åt helvete och så vidare. Jag blir beskylld för att kränka människor trampa på dem, för att jag har en annan åsikt än dem, men när någon som delar er åsikt ber mig dra åt helvete och försvinna från internet, vilket är den hittills grövsta kränkningen i den här tråden, är det tydligen helt ok. Det är verkligen skrattretande. Höll på att skratta mig harmynt.
Jag säger inte att personen gjorde rätt, men du verkar ju verkligen ha svårt att visa respekt för andra människor! Jag blir rent ut sagt förbannad å alla könlösas vägnar när du håller på så här. Jag tycker det är inskränkt. Du säger att könlösa inte finns för du aldrig mött någon. Har du träffat en alligator? Antagligen inte. Betyder det att de inte finns?
Att du inte verkar förstå är riktigt enerverande! Bara för att du inte träffat någon som är könlös "på riktigt" (vad är ens det, och vem är du att vara domare?) betyder det inte att de inte finns. Det är inget som behöver "bevisas" (hur gör man ens det? Har du ett formulär med frågor man ska svara på?), det är något alla andra bara ska respektera! Ingen här förespråkar att alla ska vara könlösa, det handlar om att de som känner att de är könlösa ska kunna göra det utan att du kräver bevis innan du tror på dem…
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Som jag förklarade i en tidigare kommentarer, har jag träffat åtskilliga som kallat sig könlösa (eller intergender som det så fint ska heta; varför måste vi ha engelska namn på allting, vi har faktiskt ett eget språk), men alla har ändå, på ett eller annat sätt, haft en könsidentitet åt ena eller andra hållet. Så pass många, att det kan verkligen inte vara en slump att alla ljuger om det eller helt enkelt bara inte hittat rätt än, särskilt som alla dessa personer kom från sociala sammanslutningar där det kryllar av folk som kallar sig allt möjligt, bl.a. intergender.
#22 Jo jag har läst det, men har du träffat ALLA som kallar sig könlösa? Och vad gör det dig om någon anser sig vara könlös och samtidigt har en vad du tycker är en könsidentitet? Spelar det någon roll? Du gick hårt ut med en gång och sa att hen var ett ord som inte behövdes för det finns inga könlösa. Det är respektlöst. Du vägrar ta till dig andras åsikter, självupplevda erfarenheter och det är därför personer blir arga. Du skriver t. ex att om någon skulle kalla dig hen skulle du polisanmäla för förtal, men du kan sitta och säga till andra att de har fel om sin egen uppfattning av deras kön. Är inte det lika fel?
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Som en queer person tyckte jag att det var lite irriterande att behöva kryssa i att jag är det kön jag blev tilldelad vid födseln, fast jag inte identifierar mig som det könet, speciellt på en fråga som denna. Ja, ordet hen behövs. Det är praktiskt att använda istället för att skriva hon eller han. Ibland är inte könet relevant att nämna när man pratar om någon, eller om man inte vet könet; "jag var hos läkaren idag, hen sa att jag hade dåliga blodvärden" eller "se upp för den där bilen där framme, hen kör alldeles för fort!". En del människor använder pronomet han som neutralt pronomen när de inte vet könet på personen i fråga, vilket såklart är problematiskt eftersom det förstärker den uppfattningen om att mannen är normen. Och självklart, för oss som inte identifierar sig som antingen man eller kvinna, utan något annat, är det väldigt trevligt att ha ett pronomen som passar oss. Kön är inte binärt.
Som en queer person tyckte jag att det var lite irriterande att behöva kryssa i att jag är det kön jag blev tilldelad vid födseln, fast jag inte identifierar mig som det könet, speciellt på en fråga som denna. Ja, ordet hen behövs. Det är praktiskt att använda istället för att skriva hon eller han. Ibland är inte könet relevant att nämna när man pratar om någon, eller om man inte vet könet; "jag var hos läkaren idag, hen sa att jag hade dåliga blodvärden" eller "se upp för den där bilen där framme, hen kör alldeles för fort!". En del människor använder pronomet han som neutralt pronomen när de inte vet könet på personen i fråga, vilket såklart är problematiskt eftersom det förstärker den uppfattningen om att mannen är normen. Och självklart, för oss som inte identifierar sig som antingen man eller kvinna, utan något annat, är det väldigt trevligt att ha ett pronomen som passar oss. Kön är inte binärt.
#22 Det finns ett svenskt ord, intersexuell. Jag håller på att utbilda mig till professionell skrivare, jag lär mig både journalistik och skönlitterärt skrivande. Även ren svenska ingår. Jag kommer ha en fil kand i svenska när jag är klar. Det finns utrymme och användning för hen. Ingen kommer tvinga dig att använda ordet men det betyder inte att ordet inte får finns. Språk utvecklas och förändras, det är bara att acceptera. Många av våra nu vanligaste ord fanns inte för 10 år sedan, en del fanns inte för ett och två år sedan. Men de finns idag. Hen har kommit för att stanna, det är ett mycket litet ord som folk slösar på tok för mycket tid på att protestera mot. Helt i onödan. Du måste inte använda det. Svenskan innehåller en massa svordomar också men jag gillar inte svordomar så jag svär inte. Det hindrar inte 98% av befolkningen att göra det.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
#11 Kan du ta och bevisa för mig nu då att din könsidentitet verkligen är manlig.
Sen finns det människor som inte heller biologiskt är varken man eller kvinna, till exempel personer med könskromosomuppsättning 47 XXY. Så ditt argument faller.
Med vänliga hälsningar My!
Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!
Sen är ju hen faktiskt ett användbart ord för alla oavsett till och med om man är en inskränkt gubbe som hatar feminister. Många länder har länge haft ett könlöst pronomen för situationer då könet är okänt eller orelevant. Det känns mycket mer språkligt korrekt än att säga han-slash-hon.
Med vänliga hälsningar My!
Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!
Men herregud. Hen är ju ett underbart ord! Det är praktiskt, lättanvänt och gör att många människor får en enklare vardag! Alla ska väl få identifiera sig hur de vill, att komma och tala om för någon annan hur hen ska vara är ju hemskt.
Jag vet inte om det stämmer, men min kollega från Luleå säger att i den norrländska dialekten har hen använts sedan lång tid tillbaka. Jag kan inte svara på sanningshalten., men jag vill minnas att jag läst nånstans att hen har funnits i ca femtio år… återigen, källa behövs.
#30 Här har du källa http://www.feminism.nu/det-radikalfeministiska-hen/ Rolf Dunås föreslog ordet 1966.
#22 och enligt mina erfarenheter så är päron äckligt. --> bara för att jag tror/tycker en sak så behöver det inte betyda att det är sant.
Du kan inte påstå att ingen är könlös baserat på endast dina egna åsikter, bara så att du vet. c:
Så, MrDiabolic har aldrig träffat en Androgyn människa?
Eller menar du att man har en könsidentitet som är då specifikt för man eller kvinna?
Ur mitt perspektiv är jag definitivt en man rent fysiskt. Psyket och andra sidan har ingen laddning gent emot några av könen, och jag upplevs därför som en "feminin kille" rent psykologiskt. Men det handlar helt enkelt om att jag tar det som jag anser är mest praktiskt att ha.
Det är lite som att någon föds, och inte ser sig själv någon gång under sin uppväxt. Människan i så fall är mentalt sett könlös, i och med att "kön" till större delen handlar om social struktur och norm.
Därav är jag då en blandning av det rent psykologiskt.
Men frågan är om du kan ta dig rätten att stämpla människor? Att du har ett behov att sätta etiketter på folk märks ju rätt snabbt när man läser vad du har skrivit.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Du gör en survey om hen, och har inte ens "övrigt" som alternativ till kvinna eller man? -.-'' Väldigt inkluderande. Precis som alla henmotståndare.
http://aekitsune.blogg.se
om inte annat är ordet hen ett jättebra ord när man berättar om en person och inte vill nämna könet tex. "..och då sa hen att…"
"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray
Håller med #35. Använder ofta ordet på det sättet.
Sen kan vi faktiskt inte bortse från att det finns människor som inte identifierar sig med något kön. De som vägrar gå med på det är trångsynta, inskränkta egoister.
Skrev ett inlägg på bloggen för ett tag sen om det där med könstillhörighet. Kanske kan det hjälpa till att reda ut lite tankar.
http://aekitsune.blogg.se/2014/february/vad-har-jag-for-kon.html
http://aekitsune.blogg.se