Feminism iFokus

Feminism

Etikett: vardagsfeminism
Läst 1092 ggr
Persifone
2

Hönkemullers reklam har tagits ner

Från Expressen

"…I samband med lanseringen i Sverige och öppnandet av en butik i Nordstan i Göteborg hade det holländska underklädesföretaget Hunkemöller en gigantisk affisch föreställande halvnakna kvinnor med ryggarna vända mot kameran.

De åtta kvinnorna, som är nakna upptill bär svarta handskar som når upp till armbågarna, och har alla svarta minimala hipster- eller stringtrosor på sig…."

"…”Affischen framställer kvinnorna som rena sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande”, slår RO fast i sitt uttalande.

– Ja, de är nu fällda av RO:s opinionsnämnd, som är näringslivets eget organ för granskning av reklam. Fällningen innebär eget ansvar, man ska alltså rätta sig efter beslutet. Det vi vill åstadkomma är att den här typen av reklam inte ska finnas, säger RO Elisabeht Trotzig, som kommentar till beslutet.

Hunkemöller har tagit bort affischen från skyltfönstret i Nordstan.

– Ja, de tog ner affischen så det vi gjorde fick ju verkligen effekt, säger Jenny Stolpe, en av anmälarna.

– Vad jag förstod var Hunkemöller lite överraskade över reaktionen i Göteborg. Så jag känner mig stolt över min stad, att vi reagerade mot den här typen av bilder. Skönt att de fick en smäll på nosen av RO i och med fällningen…."

Från GP

"…Affischen är densamma som Hunkemöller använder vid alla sina butiksöppningar över hela världen – Göteborg är enda orten där det har väckts protester."

👍

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus