Kvinnor ratar SD
"…Det jublades bland sverigedemokrater när Statistiska Centralbyrån, SCB, i går publicerade sin stora väljarundersökning. Partiet fick sitt högsta resultat någonsin. 9,3 procent svarade att man skulle rösta på SD om det vore val i dag. Men när det gäller partisympatier - alltså inte vem man ska rösta på - visar mätningen att få kvinnor föredrar SD.
SD har sina absolut starkaste partisympatier, 14,8 procent, bland unga män mellan 18-24 år. Men i samma åldersgrupp bland kvinnorna är det bara 3,2 procent som sympatiserar med partiet. Bland äldre kvinnor ser det inte mycket bättre ut, totalt får SD bara 3,8 procent…"
Det framkommer också i länken att om endast kvinnor hade röstat hade de rödgröna vunnit valet med 57,7%
Vad tror ni gör att så många män men fåtalet kvinnor sympatiserar med SD? Och varför röstar kvinnor och män så olika?
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Det är fler unga kvinnor i den åldern med en högskoleexamen än vad det är unga män. Det brukar påverka väldigt mycket. De som studerar på högsäten träffar en större variation av människor, har bredare kunskaper och har ännu inte kommit ut på arbetsmarknaden vilket gör att de inte känner av konkurrensen på samma sätt. Även när de kommer ut på arbetsmarknaden så konkurrerar de inte om samma jobb som någon utan högskoleexamen gör.
Det är min teori. Och undersökningar visar att högutbildade är mindre benägna att rösta på SD. Fler på landet och färre i städerna.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
#1 Det låter som en trolig teori,
Sen är det väl också det att kvinnor drabbas värre av SD:s politik (och invandrare, samer, handikappade, ja … hm … men i alla fall). Vi är nog inte så intresserade av partier som vill minska vår makt över oss själva och vårt liv. Eller av partier vars företrädare använder öknamn på våra könsorgan som skällsord på personer de inte gillar.

#1. Jag såg nyligen en ganska intressant grej angående den saken, en avhandling som tog Bourdieus koncept det sociala rummet och satte in på vilken position folk som röstade på olika partier befann sig. Kort om det sociala rummet så har man två dimensioner, från vänster till höger kulturellt och ekonomiskt kapital (hur mycket man har i förhållande till varandra), och nedifrån och upp har man hur mycket kapital totalt man har. Det visade sig att de som röstar på SD överlag har mest ekonomiskt kapital i förhållande till kulturellt, men lite kapital överhuvudtaget. Med andra, i regel lågutbildade med lite pengar.
När jag läser sånt och ser hur man röstat i denna kommunen där SD har 8 av 75 platser så stämmer inte dessa teorier.
I min bekantskapskrets är det precis så att fler av de lågutbildade röstar på SD. Eller jag vet inte säkert förstås men de är med i sådana liknande grupper på Facebook, gillar påhittade invandrarhatiska generaliseringar osv.
Sen tror jag det beror lite på vilken norm som råder på tex arbetsplatsen, bekantskapskretsen. När jag har extrajobbat som personlig assisten på olika ställen i min kommun så har det förekommit mycket mer invandrarhatiska kommentarer. Där de flesta gått enligt mig och mina fördomar ganska mediokra gymnasieutbildningar utan att lära sig att tänka kritiskt och sedan hoppat in och jobbat på en gång.
Mitt gymnasium hade specifika kurser i att tänka kritiskt, det borde fler ha. Men min erfarenhet och generalisering av min bekantskapskrets är verkligen att de lågutbildade som inte tänker kritiskt och en extra gång är de som röstar på SD, kvinnor som män - där är det ungefär lika, förmodligen mer kvinnor i mitt fall.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Tänk om folk krävdes kunna motivera sin röst för att få rösta. Hade vart nåt det…
"På natten är alla katter svarta"
Nu är det på tapetern igen: Aftonbladet.
"…Landets kvinnor gillar inte Sverigedemokraterna och det bekymrar SD. I senaste valet var över 70 procent av dem som lade sin röst på partiet män…"
"…Men partiet har en rejäl uppförsbacke.
Sverigedemokraterna har röstat emot att arbetsskadeförsäkringen ska göras mer jämställd, röstat emot lagstiftning om obligatoriskt stöd för kvinnojourer, röstat emot kommission för jämlik hälsa. Vidare har de röstat emot rätten till heltid och att arbetslivsforskningen ska få ökade resurser…"
"…Minns nu hur Jimmie Åkesson i Almedalen i fjol sa att SD skulle verka för att fler kvinnor skulle få rätt till heltid? Strax innan hade hans parti röstat emot ett sådant förslag i riksdagen.
– Sverigedemokraterna har en politik som i stor utsträckning missgynnar LO-grupperna. Vad gäller arbetsrätten och fackets ställning placerar Sverigedemokraterna sig tydligt till höger, sa Jesper Bengtsson, chef för Tankesmedjan Tiden i en intervju i Kommunalarbetaren.
Vad gäller frågor som berör kvinnors hälsa har Sverigedemokraterna en närmast kvinnofientlig inställning. Ta aborträtten till exempel. Här vill SD inte att man fritt ska få göra abort efter vecka tolv. Sedan 1975 har svenska kvinnor haft rätten att själva besluta om abort till och med den artonde graviditetsveckan.
Tonårsaborterna minskar
Hela 79 procent av aborterna som utförs i Sverige äger rum innan vecka nio. Majoriteten av aborterna, alltså 93 procent, sker innan tolfte veckan. Samtidigt så fortsätter tonårsaborterna att minska.
Tomma ord om jämställdhet och högt tonläge mot problem som inte finns är knappast vad Sveriges kvinnor behöver."
Efter att ha läst detta och på Aftonbladet ogillar jag sd bara mer och mer.
Om sd får någon makt så tror jag inte att det är bra för kvinnor och jämnställdheten, finns bättre parti, mycket bättre och hoppas att folk tänker till innan dom röstar iår.
http://solus.blogg.se/
Almqvist vet varför: www.interasistmen.se/dumheter/erik-almqvist-man-har-battre-asikter-kvinnor/
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#10 Jag håller helt med. Jag blir förvånad (och mörkrädd) över att de ens har kvinnliga sympatisörer.
#11 Säger bara suck… Är inte många jag ogillar så skarpt som honom.
#9 + #10> Seriöst, Aftonbladet? Läs deras eget partiprogram från deras alldeles egna hemsida istället..
It's nice to be important, but it's more important to be nice!
#13 Menar du att det som tas upp i #9 är lögn eller? Eller vad menar du att man får ut av att läsa deras partiprogram?
#14> Båda delarna. Aftonbladet är ju väldigt vinklad. Det finns ju andra tidningar som är mer neutrala. Alla vet ju vad AB tycker om SD ;) Eh ja, klart du får mer ut av att läsa deras eget partiprogram! Trodde jag var underförstått att gå till källan istället för att läsa massa andra som ska återge deras program? Undrar man något kan man även kontakta dem och ta en diskussion. Det är inte farligt :)
#12> Varför? De är det enda partiet som tar upp olika kvinnoproblem som andra partier, även FI, ignorerar? För mig är det jäkligt logiskt och jag har fått mer stöttning av dem än när jag var aktiv i FI.
Almqvist fortsätter sin kvinnopolitiska streak:
http://www.interasistmen.se/dumheter/erik-almqvist-forbjud-abort-utlandsk-adoption-samt-infor-bebisluckor/
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#15 Jag är väl medveten om vad som står i deras partiprogram.
Att de vill ändra i abortlagstiftningen är en fullgod anledning för alla kvinnor att sky dem som elden. Nu gör ju turligt nog många kvinnor redan detta, det var det tråden handlade om.
#15 Du skulle gärna få berätta vilka frågor du tycker de andra partierna ignorerar. Annars blir det svårt att bemöta ditt påstående.
Vad gäller tidningar så är ingen tidning opartisk. Aftonbladet råkar bara vara tydligt socialdemokratisk. DN, Expressen och SvD är samtliga väldigt borgerliga istället men det är det aldrig någon som reagerar på eller diskuterar. På AB kan man åtminstone diskutera och kommentera flera av deras artiklar. Det kan man inte på t.ex. Expressen. Det är bättre att tidningarna är tydliga och ärliga än att de är otydliga och oärliga.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
#18> Så en enda anledning gör att man ratar hela partiet? Det är inte direkt så att de vill förbjuda aborter.. Man ser alltså inte till övriga kvaliteter, utan allt är svart eller vitt? Inget parti är väl klockrent. Man får överväga och kolla vad partiet gynnar för övrigt.
#19> Hela invandringspolitiken givetvis och de vågar ifrågasätta viss problematik som andra partier ignorerar som hedersproblematiken, gruppvåldtäkter och annat våld som t.ex. FI ignorerar (som ska vara sk riktiga feminister). Jo så är det säkert, men skillnaden är att många länkar till Aftonbladet och enbart Aftonbladet och presenterar informationen som korrekt. Man kan ju gärna länka från olika källor och inte bara köpa vad Aftonbladet skriver rakt av.. Och bara för att man kan kommentera en artikel ser jag inte det som artikeln per automatik blir mer trovärdig. Eller ptja, att många brukar skriva att de är tveksamma till artikeln kanske är bra, iofs.
#20: Det beror ju på hur viktig man tycker att den enda frågan är? SD syn på abortfrågan, tillsammans med diverse uttalande stödjer att de inte bara är främlingsfientliga (eller kritiska om det passar bättre) utan också kvinnokritiska vilket gör att jag, som kvinna, inte skulle ta i partiet med tång ens om man bortser från allt övrigt. Jag tycker att jämställdhet är en otroligt viktiga fråga.
På samma sätt som jag aldrig skulle rösta KD på grund av deras gammaldags värderingar som inte alls passar mitt sätt att tänka.
Sen, menar du på allvar att alla andra partier ignorerar hedersvåld, gruppvåldtäkter och annat våld? I så fall far du med osanning eller så är du väldigt okunnig för det är helt enkelt inte sant.
#21 Kunde inte skrivit det bättre själv 👍
#21: Huvudet på spiken!
SDs "lösning" på hedersvåld är väl att inte släppa in de människor de upplever som offer för den?
#24: Skulle de till äventyrs redan vara här, så vill SD skicka tillbaka dem till mer hedersvåld. "Hjälp dem på hemmaplan" … (genom att skära ner på biståndet. "Hjälp" …)
#21: Intressant också att du talar om en enda anledning till att inte rösta på SD. Vilka fler anledningar finns att rösta på SD annat än att man är "invandrarkritisk"?
#26 👍
Det är snyggt med folkdräkt?