Feminism iFokus

Feminism

Etikettkroppsligt
Läst 2812 ggr
Ikajo
3

Att acceptera kroppen

"Kroppen spelar ingen roll". Det är ett vanligt slagord i den feministiska kampen tillsammans med "utseendet spelar ingen roll". Jag skulle dock vilja slå ett annat slag och säga att kroppen spelar visst roll. Min kropp spelar roll för mig. Det betyder inte att den spelar den roll som media och samhället försöker tala om för mig att den borde spela. Men visst spelar min kropp roll.

Jag kan ibland tycka att kriget som förs mot kropp och utseende kan vara respektlös mot de kvinnor och män som har påverkats väldigt mycket av sina kroppar. De där den sjuka fokusering har gått för långt. Att säga till de människorna att deras kroppar inte spelar någon roll är rätt respektlöst. De har nämligen varit smärtsamt medvetna om hur mycket deras kropp spelar roll.
Det är respektlöst mot de människor vars kroppar vänt sig emot dem. Det är respektlöst mot de människor som upptäckt att de borde ha låtit sin kropp spela roll.

Vi som feminister och feminismen i stort behöver börja acceptera kroppen. Sedan feminismens start har vi fört ett ständigt krig mot kroppen. Hundraåriga traditioner som låste kvinnan vid kroppen ledde till en kamp att frigöra sig från den. Man anammade idén om kroppen som något sekundärt, primitivt. Samtidigt som feminismen utkämpade sitt krig mot kroppen har samhällets fokus på kropp blivit allt större. En idealbild skapades av den korrekta kroppen. Den bild som blev omöjlig att leva upp till. Och en som stängde ute alla andra kroppar.
Liksom tidigare tog feminismen upp kampen mot de skeva idealen. Men rätta! Det ska inte förnekas. Men samtidigt som feminismen tog tag i kampen mot de skeva idealen så fortsatte den totala striden mot kroppen. Istället för att alla kroppar skulle få utrymme har det blivit till att ingen kropp får finnas.

"För kroppen spelar ingen roll". Min kropp spelar roll. För mig. Varje gång jag försöker dra på ett par jeans i affären eller läser extra noga på mascarans innehållsförteckning för att vara säker på att den är parfymfri. Varje gång jag ställer mig på vågen och inser till min förfäran att jag har gått ännu mera i vikt. För min kropp spelar roll. Den spelar definitivt inte den roll som samhället vill. Men den spelar inte heller den roll som jag själv skulle vilja att den gjorde.
Kroppen spelar roll. Allas kroppar spelar roll och allas kroppar borde få finnas. Kampen mot ett sjukt och skadligt ideal får inte ersättas av en förnekelse av kroppen. De som faktiskt bryr sig om hur deras kroppar ser ut och hur deras kroppar mår. De måste också få finnas. De måste också få vara en del av kampen. Kampen mot ett samhälle där alla får plats. Där allas kroppar är en kropp som spelar den roll som man själv vill ge den. En plats där kroppen tillhör en själv.

Vi, som feminister, måste börja acceptera kroppen. Vidga dess möjligheter, inte stänga till dem. Vi får inte hamna i ett läge där vi fokuserar så hårt på att förneka kroppen att vi skapar ett förakt mot den. Vi måste acceptera kroppen. Vi måste acceptera alla kroppar.
Annars riskerar vi att förlora den kamp vi säger oss utkämpa.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Eftermiddag
4

Jag känner inte alls igen mig i att feminismen sprider budskapet att kroppen inte spelar roll, snarare tvärt om. Den är oerhört viktig och därför är kampen om den viktig. Den kampen har budskapet att min kropp är min och ingen annan ska ha rätt att bestämma över den. Feminismen förnekar inte kroppen utan bejakar den!

Ikajo
0

Tänk dig att det är kropp på två plan. Det ena planet handlar om rätten till sin egen kropp, det andra handlar om uttrycket av kroppen. Kvinnor ska ha rätt till sin egen kropp men när någon vill ge utrymme åt kroppen är det plötsligt inte lika lätt.

Det är som initiativet "En riktig tjejkropp". Deras önskan om att motarbeta sjuka ideal ifrågasätts för att de sätter fokus på kroppen. Ofta med just kommentaren "Kroppen spelar ingen roll".

[Sniff]
1

Jag tänker så här: min kropp spelar roll för mig, eftersom den är jag, men inte för någon annan. Min kropp finns för mig, ingen annan behöver bry sig eller bedöma mig. 

Att säga "en riktig kvinna har kurvor", till exempel, visar ju att man fokuserar på kroppen och tycker och tänker saker om hur andras kroppar ska se ut. Jag tycker inte att någon ska komma och säga åt någon annan hur de ska se ut. Även om det är menat som snällt och peppande så blir det fel. Precis som att säga att någon är finast utan smink för att tala om för personen att hen ser bra ut precis som hen är. Då har man lagt sig i den personens utseende, vilket inte jag tycker är okej. 

För mig handlar feminism om att tillåta alla att vara som de vill. Det handlar om att få folk att fatta att (kvinno)kroppen inte är allmän egendom som är till för andra att tycka till om.

Ikajo
0

Det är givetvis så att ingen annan ska ha rätten att försöka bestämma över någon annans kropp. Men man måste också se till det sammanhang som samtalet om kroppen förs. Är det någon som är extremt överviktig så kan det handla om hälsa, risken för sjukdomar och andra problem. Om det är någon som sminkar sig för att den inte vågar något annat eller känner sig ful eller otillräcklig utan smink. Då kanske den personen skulle behöva få veta att den duger som den är. Det är ytterligare en sak som inte får förnekas och bespottas. Visa saker handlar om att man önskar visa omtanke. Helt beroende på sammanhanget. Jag skulle dock vilja argumentera för att kropp spelar roll utanför den personliga sfären. Kroppen spelar roll även i offentligheten. Så länge den finns där så spelar den också roll där. Det är den roll den spelar som vi borde ifrågasätta. Inte kroppen i sig. Inte att vi alla har olika relation till den. Inte att vi har olika åsikter. Men vi borde diskutera och ifrågasätta rollen som kroppen fått sig tilldelad. Och det är den rollen vi måste förändra.