Feminism iFokus

Feminism

Etikettlitteratur
Läst 1546 ggr
Neooan
1

Under det rosa täcket.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hört att boken Under det rosa täcket är en väldigt bra bok om feminism men jag vill ha tips på fler böcker. Jag har också läst om SCUM-manifestet men jag tycker att två böcker är "lite, lite" eller vad man ska säga. Vill ha lite fler böcker att välja mellan så om ni vet någon bra bok så… ja… skriv det här I guess. :)

Toph123
1

Om du ej läst Egalias Döttrar kan jag tipsa dig om den. Har inte läst den själv men den verkar vara intressant. Handlar om en pojke som lever i ett samhälle som är raka motsatsen till det samhälle vi lever i idag. Där kvinnor jobbade och männen stannade hemma med barnen. Verkar vara en mycket intressant bok. 🙂

agneshak
0

Det kallas kärlek! Om jämställdhet i heterosexuella relationer.

milow
0

Är du intresserad av något speciellt eller är det mer "basic"? Jag är snart klar med min lärarutbildning och där har vi haft en del kurslitteratur, som då främst handlar om könsskapande hos barn, genuspedagogik etc.

Ikajo
0

Kvinnopolitiska texter är en bra start. Lena Gemzöes Feminism- bildas ismer. Funkar oxå. Vill du ha mer avancerat så rekommenderar jag böcker av Judith Butler.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

olaka
1

Simone de Beauvoires "Det Andra Könet" är inte bara bra i ämnet, det är också en av de stilistiskt bästa böcker jag har läst. Jag får så där härlig metallsmak i munnen när hennes penna är som vassasts(heter det så? Mest vass…)

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Ikajo
0

#5 Det är helt klart en klassiker inom feministisk litteratur. (Tror det)

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här