Feminism iFokus

Feminism

Etikett: media
Läst 4773 ggr
Skorpion76
10

Bilder på avklädda killar och smala tjejer

Hej! Jag har en fråga som gör mig så fruktansvärt upprörd. Tjejtidningarna publicerar bilder på avklädda män och förväntar sig att vi tjejer ska falla för dem, men jag tycker att de har fattat hela saken om bakfoten. Jag förstår inte ens vitsen med att styra in allt på sex. Bara för att jag är förtjust i en kille betyder inte det att jag vill hoppa i säng med honom det första jag gör. Jag blir inte mer attraherad av en kille bara för att han fotograferas i bara mässingen, utan enligt mig ska en riktig hunk vara bra klädd och gärna stå eller sitta lite snyggt. Därmed inte sagt att han måste vara uppklädd i kostym, smoking eller frack och hela den biten. Det duger gott med jeans och T-shirt eller jeans och linne. 

Likadant är det med unga tjejer. De ska för sjutton vara alldeles trådsmala som modeller för att anses vara snygga! Varför det? undrar jag. Idealet för tjejer är helt sjukt Hon ska vara smal som en sticka och samtidigt ha stora bowlingklot till bröst! Det är en ekvation som inte går ihop om hon inte väljer att pumpa in silikon i brösten. Det ser enligt mig både onaturligt och fult ut och dessutom vet jag inte heller om jag skulle ha särskilt stor lust att smeka ett par plastbröst! 

Killar och tjejer som visas upp som modeller ser bäst ut med kläderna på. Det räcker med att de står eller sitter lite snyggt och dessutom tycker jag att avkläddheten blir motsägelsefull när man på nästa uppslag i tidningen kan läsa att du duger som du är. Acceptera dig själv och bli mycket lyckligare! Det var allt jag hade att säga! Tack för ordet!

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

odjuren
4

Mycket bra skrivet!

//Odjuren

www.odjuren.com

Skorpion76
1

Tackar!

AnnaFagerell
5

Fast bara för att det är bilder på halvnakna människor betyder ju inte det att man måste eller vill hoppa i säng med dem. Jag har gärna en kalender med hunkar i som är halvt avklädda. Men jag står inte och dreglar över dem och tänker på sex för det. Ska man sedan ta tjejer och koppla ihop det med program som top model ex. så skulle det nog inte vara höga tittarsiffror om programmet bestod av tjejer med mkt hull än tunnare tjejer. Det är bara så. Och det är människan själv som skapat idealet. Glöm inte det. Allting bottnar ändå i människan, det är bara media och marknaden som hänger med vad folket "vill ha". Sex säljer.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

StickyKitten
6

#3 Jag förstår inte riktigt din poäng. Jag menar, okej, du säger att "det bara är så, det är skapat av människan" men so what? 

Det gör det liksom inte mindre rubbat och upprörande för det, och framförallt, det tar inte bort det faktum att vi kan ändra på det. Ideal kan omformas och det är egentligen inte den trådsmala kroppen vi vill ha (det är liksom ingen medfödd vilja hos mänskligheten) utan vi vill ha det vi tror att den ger - status, lycka, beundran, osv. Det är vad media säger oss och vi köper det.

Sen är det inte sex som säljer, om man ska vara petig. Det är liksom inte så att modellerna faktiskt knullar på bild, eller att två skrynkliga men "porriga" pensionärer eller bögsex får oss att öppna plånboken (vilket det borde göra om det nu är sex som tilltalar oss). Nej, det är unga kvinnokroppar som säljer. Det är inte samma sak som sex, men det är problematiskt att folk gör den kopplingen.

Ikajo
1

#4 Både ja och nej. Det är inte sex i sig, det vore porr. Det som man säljer på är löftet om sex. Man anspelar på att inköpet av produkten i fråga kommer i slutändan föranleda att konsumenten kan ha sex. Det är en del av den tysta retoriken som finns i bilder och konsumtionen av reklam. Undersökningar visar att vi (människor i stort) reagerar på ordet sex i till exempel tidningsrubriker. Det är inte just sex i sig utan just löftet om sex. Även när det bara handlar om att läsa det.

Sedan så verkar ju reklam normerande och uppvisar en begränsad sexualitet och skönhet. Man riktar sig till en vis målgrupp och använder ett visst bildspråk. Det betyder inte att det är bra eller ens vettigt. Men man kan inte vifta bort att reklam handlar om sex. Bara inte just där och då och inte för vem som helst.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

StickyKitten
1

#5 Att man anspelar på en viss sorts sex håller jag med om, men jag tycker att det är problematiskt att uttrycka sig som att "sex säljer", av anledningarna jag nämnde. 

Man förenklar problematiken kring reklam och objektifiering samtidigt som man får det att låta som en självklarhet, vilket det inte är. Jag menar, västerländska reklamer med halvnakna kvinnor skulle aldrig gå hem i typ Saudiarabien, men de skulle heller inte ha samma effekt i en kultur där sex/kroppar inte var tabubelagda i någon mening. Så att "sex säljer" kräver en lagom portion av liberal syn och tabun blandat för att det ska fungera, men det är inte en universell sanning på något vis.

Så, ja visst, att anspela på sex genom kvinnokroppen fungerar i vårt samhälle. Samtidigt är det mer komplicerat och jag ogillar påståendet att "sex säljer" eftersom det är snävt, intetsägande och används i regel som ett motargument när man diskuterar reklam, fast att det egentligen inte säger någonting.

Ikajo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5 Jag vet inte hur Saudiaurabisk reklam ser ut, jag har aldrig sett någon.

Det ligger tyvärr väldigt mycket i uttrycket "sex säljer". Det betyder inte att det är bra eller att det borde vara så. Men det är fortfarande ett faktum att så är fallet. Problematiken kring mediateknik och marknadsföring är komplex men att avfärda ett argument för att man inte gillar det har sina egna baksidor. Då är det bättre att erkänna att det är så logiken bakom ser ut och att argumentera mot det. 

Du kanske skulle ta och titta på lite reklamfilmer från olika delar av världen? Ingenting är svart eller vitt. Det är ju så att olika kulturer har olika fallossymboler. Så bara för att vi inte tror det anspelar på sex är inte samma sak som att det inte gör det.

(Till och med den här reklamen anspelar på sex!)

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

AnnaFagerell
0

#4 Sex är faktiskt inte bara knulla… Det är så mycket mer. Att media säljer detta är ju för att folket vill ha detta.

StickyKitten
1

#7 Ja, det ligger mycket i det - men det är inte ett argument för någonting. Att därför avsluta ett inlägg med "sex säljer" som att det var ett faktum som inte gick att ändra på är problematiskt.

Vidare tycker jag att du reducerar det jag skrev till att handla om att jag inte "gillar" uttrycket och därför avfärdar det, vilket är onödigt - jag skrev ett helt inlägg om varför det är komplext och problematiskt, inte om min personliga smak i ämnet. 

Vidare låter det som att du insinuerar att jag inte har koll på reklam världen över och "kanske skulle ta och titta" sådan, eller att jag har en svartvit syn. Det är en märklig invändning eftersom jag just beskrev hur synen på sex kan skilja sig världen över och således också vilken tolerans man har för sexuell reklam - allt annat än svartvitt tycker jag. 

#8 Precis - det var därför jag också listade andra exempel på "sex" i sammanhanget.

Skorpion76
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är vad jag menar me en snygg kille. Ja, i detta fall är det en bild på Joey Tempest. Jag erkänner det, men det är inte det ni ska fokusera på. Om ni tittar riktigt noga, så ser ni att han inte är det minsta avklädd. Han gör en cool pose och ser snygg ut, helt enkelt.

AnnaFagerell
0

#10 Absolut! men på 25 år har det ju hänt saker… Själv gillar jag en bild på en snygg tjej och en motorcykel även om hon är mer än halvt avklädd och kan tycka det är snyggt för det kan vara väldigt sexigt och snyggt utan att vara porrigt. Och jag är inte bisexuell eller homosexuell. Förstår inte varför man egentligen lägger tid på att störa sig på reklamer och ideal för det är något vi inte direkt kan påverka. Det är ju bara jobbigt för en själv, eller? Någon gillar en sak och en annan en annan sak, är bara att acceptera. Och att idealet ser ut som det gör är ju för att många är intresserade av att ha det så? Idealet är ju mkt friskare, många gånger, än verkligheten. Övervikt och matmissbruk är ju inte så sunt. Nej, inte anorexi heller men för mig är idealet inte så smal.

Jojaton
5

#11 Det är ju klart vi kan påverka reklam. Slutar en viss typ reklam att fungera, kommer ju ingen att använda sig av den metoden i framtiden?

Johanna - Instagram

Skorpion76
0

#12 Självklart, men frågan är ju varför det hla tiden måste vara spå väldigt avklät och hela tiden anspela på sex.