Vad är feminism?
Hej
Halkade in här på forumet på ett bananskal och började tänka lite.
Jag själv har helt ärligt(och det här vill jag inte bli dömd för) en negativ syn på feminism. Jag inser dock att jag troligast inte vet tillräckligt om det.
Därför vill jag höra er så kort och koncist som möjligt beskriva för mig vad sann feminism handlar om.
(Kommer inte in här för att dömma er utan snarare öppna mitt eget sinne.)
Ha en bra dag! // Pernilla
Förstår att många här biter ihop käkarna på en gång när ni läser att jag har en negativ syn på feminism men jag vill inte ha några agor för det. Precis som ni har rätt att tycka som ni gör så får jag tycka som jag gör. Jag skrev som sagt inte inlägget för att dömma någon för det har jag ingen anledning att göra. Utan försök istället övertyga mig om att det är någonting bra.
Ha en bra dag! // Pernilla
Hej, kul att du hittade hit. Passande nog för din fråga så finns det en artikel på första sidan som besvarar just den (http://feminism.ifokus.se/articles/532857018e0e741fe500000b-veta-mer-vad-ar-feminism?discussions-1). Det finns också artiklar som beskriver de tre största inriktningarna inom feminism.
I grunden handlar feminism om att man anser att det finns orättvisor mellan män och kvinnor som är baserade på kön och att det är främst kvinnor som missgynnas. Kampen handlar helt enkelt om att få bort orättvisorna. Sedan finns det olika åsikter om varför orättvisorna finns och hur de kommer till uttryck.
Jag personligen tillhör en gren som fokuserar på strukturer och normer, en gren som är mer teoretisk än praktisk och baseras på konstruktivism. Det handlar om att jag anser att skillnaderna mellan kvinnor och män är socialt konstruerade. Även om kroppen i sig inte är en social konstruktion så är vår uppfattning av den biologiska kroppen i sig en social konstruktion. Det handlar alltså inte om att förneka att kvinnors och mäns kroppar ser olika ut, det handlar om att ifrågasätta de förväntade egenskaper vi tillskriver dessa kroppar.
Så enligt den strukturalistiska och konstruktivistiska gren som jag tillhör så är orättvisorna mellan könen orsakade av dessa sociala konstruktioner som värderar olika egenskaper olika högt beroende på om de anses vara feminina eller maskulina där det feminina nedvärderas. Sådant som sexualitet och normer är också en del av den sociala konstruktionen. Inte sexualiteten i sig men hur den uppfattas och vilken sorts agerande som sanktioneras eller bestraffas. Till exempel bestraffas kvinnlig promiskuitet och manlig homosexualitet.
Så lösningen som den strukturalistiska och konstruktivistiska grenen framhåller är ett upplösande av rådande könsroller och könade normer till fördel för en bredare syn på kön, könsuttryck/könsidentitet och identitet.
Det går tyvärr inte att ge en kort och koncis bild av vad feminism är. Här har jag kortfattat förklarat hur min feministiska grundsyn ser ut men jag delar den definitivt inte med andra feminister som har en annan syn. Grunden är densamma och du hittar den i artikeln med samma namn som den här tråden. Men därefter är det mycket upp till individen.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
#1 Du kan nog räkna med att vi är vana. Alla som skriver här är inte övertygade feminister. Men ett bra sätt att förstå feminismen är att läsa på. Det finns mycket du kan hitta som är fakta och inte åsikter. En annan infallsvinkel är genusvetenskapen, många feministiska tankar och åsikter bygger på det forskningsfältet.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Hej TS och välkommen till sajten!
Min erfarenhet av människor som har en negativ syn på feminism är, precis som du skriver, oftast grundat i okunskap. Så jag hoppas du finner intressanta artiklar på sidan som ger dig lite mer kött på benen 🙂
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Här är en jättebra tumblr-blogg som visar vad feminism verkligen handlar om och varför den behövs: http://wearethefourthwave.tumblr.com/ :)