Feminism iFokus

Feminism

Etikettkroppsligt
Läst 1475 ggr
Beadavidsson99
0

Abort- för eller emot?

Hej! 

Tänkte nu att jag kunde få lite hjälp av er med ett skolarbete. Jag och en kompis ska skriva och sen framföra ett tal som en del av retorikundervisningen. Vi ska argumentera om fri abort. 

Det jag skulle vilja ha hjälp med är: vad är era åsikter? Jag vill ha bra argument både för och emot abort! 

Tack på förhand🙂

[Majbot]
0

FÖR

• Tänker främst på yngre som inte skulle ha råd med abort själv bli tvungna att föda barn de inte har resurser till att ta hand om. Oönskade graviditeter överhuvudtaget blir ett faktum och fler barn lär väl behöva adopteras bort. 
  • Kvinnans kropp är kvinnans kropp och det borde därför vara fritt för henne att bestämma själv vad hon vill göra med den.
obstitant
5

Det är väl ingen som är FÖR abort och tycker det är en skitbra grej som borde göras oftare?

Däremot är det viktigt att valmöjligheten finns för den som har hamnat i en oönskad graviditet. Att gå igenom en graviditet är en stor grej, både fysiskt och psykiskt, och förlossningar innebär faktiskt en hel del risker. Längtar man efter ett barn är det förstås värt det, men att gå igenom allt det och samtidigt verkligen inte vilja ha ett barn är tortyr.

Jag tycker man ska arbeta för att förhindra aborter - genom att arbeta för att förhindra oönskade graviditeter till att börja med. Bättre preventivmedel och bättre användande av dem. Men sen blir det fel ibland, och då måste det finnas möjlighet att välja bort att få barn där och då.

Ikajo
4

Retoriken kring abortfrågan och på motståndarsidan handlar ofta om att motståndarna hävdar att allt liv är heligt och att abort är samma sak som mord. Paradoxalt nog så är de ofta för avrättningar som straff. Texas, som har väldigt restriktiv abortlag, har flest genomförda dödsstraff i hela USA. Så staten begår mord i rättvisans namn samtidigt som man fördömer kvinnor som vill bestämma över sin egen kropp.

Jag tycker det är viktigt att möjligheten till abort finns. Utan den så tar kvinnor till osäkra metoder och det är aldrig bra. Sedan kan jag tycka att människor ibland kan vara oförsiktiga och onödigt vårdslösa med sig själva. Har man sex så ska man vara medveten om att risken finns, hur väl man än försöker skydda sig.
Möjligheten ska finnas. Det betyder inte att folk inte ska tänka efter. Inte vara kvinnor, även män ska vara medvetna om riskerna. Sedan skulle man kunna öppna upp för fler alternativ. Utan att ta bort möjligheten till abort kan man ordna alternativ som adoption eller placering i familjehem (tveksamt, jag vet men ändå ett alternativ).

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Sniff]
4

För mig är abort en otroligt viktig rättighet. Jag är livrädd för att bli gravid, så om jag skulle bli det skulle jag göra abort direkt. Alla behöver inte göra abort, men man ska alltid ha möjligheten.