Feminism iFokus

Feminism

Etikett: media
Läst 1965 ggr
Persifone
2

Parkeringsplatser för kvinnor

Länk till Expressen

"Egna, bredare och längre parkeringsplatser. Sedan 2009 anstränger sig staden Seoul i Sydkorea för att göra livet enklare för kvinnliga bilister. De speciella parkeringsplatserna är märkta med rosa linjer och en speciell symbol. Dessutom är platserna strategiskt utplacerade för att ge kvinnor större trygghet.

Parkering exklusivt för kvinnor. Det är veklighet sedan 2009 i Sydkoreas huvudstad Seoul. Enligt Autoevolution är tusentals parkeringsplatser i staden öronmärkta för kvinnliga bilister. De speciella parkeringarna känns igen på sina rosa linjer och sina rosa kjolbeklädda symboler.

Vi vet inte om det har att göra med myten om att kvinnliga bilförare skulle vara sämre än män på att köra bil, men kvinnornas parkeringsplatser i Seoul är faktiskt större. En vanlig parkeringsplats är 2,3 meter bred, medan en kvinnoparkering har en bredd på 2,5 meter.

Större trygghet

Projektet har anklagats för sexism, men även hyllats för att de rosa parkeringsplatserna ger verkliga fördelar. Till exempel är parkeringsplatserna strategiskt placerade för att bland annat ge kvinnorna större trygghet. Platserna finns i de delar av parkeringarna som är bäst belysta efter mörkrets inbrott och närmast säkerhetsvakter och entréer.

De rosa parkeringsplatserna är bara en del i en större satsning på kvinnor i Seoul som kostar över 600 miljoner kronor."

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Karmatarerskanise
1

Låter bra med tryggare platser. Att dom är bredare skrattar jag lite åt ;)

[Seaside]
3

Men, om någon nu vill skada en kvinna vet ju han/hon genom de rosa parkeringsplatserna just vart en kvinnas bil står = vart hon förr eller senare kommer dyka upp… Är det så smart?

Karmatarerskanise
2

2 Är ju bara att stå på parkeringen och titta annars också.

Nu är ju dessa strategiskt placerade så en som vill anfalla väljer knappast desa.

[Seaside]
2

Vem har kommit fram till att just parkeringsplatser är det "farligaste stället" för kvinnor? Och vad är det som säger att män på mörka parkeringsplatser är mer skyddade från brott?

Karmatarerskanise
1

4 stod det att det var det farligaste stället?

Män är säkert inte mer skyddade. Men de har ofta mer kroppsstyrka än kvinnor eftersom de har mer muskelmassa. Så jag gissar att kvinnor oftare råkar ut för tex bilrån. 

Känner dock inte till statistiken i det landet.

[Regnfru]
2

Kan det vara så att kvinnor oftare har hand om barnen i detta land, så de är till för att få ut ungarna säkert?

Ungefär som familjeparkeringar i Sverige.

Karmatarerskanise
0

6 familjeparkeringar brukar inte lugga mer säkert. Bara vara bredare.

[Regnfru]
0

#7 I Sverige ja, vi vet inte hur de resonerar i Sydkorea. De kanske anser att det behöver vara säkrare för kvinnor som kör bil med barn i att de ska kunna parkera på säkra ställen.

I Sverige brukar familjeparkeringarna ligga närmast affären.

Karmatarerskanise
0

8 Dock säger dom inget mer än att det ska vara säkrare för kvinnir. Ingenting om barn.  Så varför spekulera i det?

[Regnfru]
2

#9 Jag spekulerar eftersom vi talar om Sydkorea, där de troligen har en mer traditionell könsroll. Kvinnan är den som tar hand om barnet enkelt sagt.

Blir du störd över det jag skrev? Varför?

Karmatarerskanise
0

10 Störd nej?

Förstår bara inte varför man antar något som inte står.

[Regnfru]
1

#11 Varför inte? Jag ser ingen anledning till att inte spekulera i detta sammanhanget, ingen skadas av det.

Ibland måste man fundera över varför saker och ting är som de är.

Karmatarerskanise
0

Jag tror det handlar om kvinnors säkerhet.

[Regnfru]
3

#13 Jag tror att det kan väga in att kvinnor oftare är de som tar hand om barnen i detta land.

JonasDuregard
1

#4 "Vem har kommit fram till att just parkeringsplatser är det "farligaste stället" för kvinnor?"

Det är det nog ingen som påstår.

"Och vad är det som säger att män på mörka parkeringsplatser är mer skyddade från brott?"

Statistik möjligen?

Geru
0

Tycker det är sexistiskt. Men ja.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Karmatarerskanise
0

14 jo det har vi förstått att du tror.

Ikajo
4

#15 Nu vet inte jag något om sydkoreansk statistik men enligt SCB så löper kvinnor större risk att utsättas för våld inomhus, ofta i sitt eget hem. Medan män löper större risk att utsättas för våld på allmän plats. Kvinnorna känner ofta förövaren, för män är förövaren oftast okänd.
Hur det ser ut i sydkorea vet jag som sagt inte men det skulle förvåna mig om det är en större skillnad.

#17 Då kanske du ska och respektera att hen tycker så? Det står väl människan fritt att fundera och spekulera? Eftersom vi inte vet alla variabler bakom beslutet så är det väl inte så konstigt att man försöker fundera kring orsakerna. Det är så man blir forskare.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Persifone
0

#6 Den tanken slog mig också.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Karmatarerskanise
3

18 visa mig gärna var jag säger att jag inte respekterar det hon skriver.

[Regnfru]
2

#20 Du ifrågasätter mig hela tiden, och ifrågasätter att jag spekulerar.

Varför gör du det?

Karmatarerskanise
2

21 Att ifrågasätta är inte att inte respektera. Det är att vara nyfiken.

Så sajtvärden får gärna förklara sig.

[Regnfru]
0

#22 Du spekulerar nu varför jag skriver som jag gör. Varför spekulera?

Karmatarerskanise
3

Jag har lagt ner det. Och nej, jag spekulerade inte. Jag funderade inte på olika anledningar till varför du gjorde som du gjorde.

Jag undrade bara varför. Märkligt att det blev sådan uppståndelse. Vi är på ett diskussionsforum.

[Regnfru]
0

#24 Jag har inte gjort något. Eller tror du att jag har fixat dessa parkeringsplatser i Sydkorea?

Karmatarerskanise
2

25 Ska vi börja fjanta nu?

Nej det tycker jag inte. Om du läser tråden så ser du vad du gjort. Det är ju det jag ifrågasatte.

[Regnfru]
0

#26 Jag har som sagt inte gjort något, mer än att diskutera.

Om du ifrågasätter det, så kan du börja med och ställa frågan till dig själv, varför diskuterar du?

Karmatarerskanise
2

Tänker inte fortsätta den här meningslösa och ärligt talat tramsiga diskussionen.

Jag höll mig i alla fall till ämnet när jag undrade varför du blandade in barn i frågan. Sedan blev det löjligt ot för att du inte klarade av att jag undrade. Senaste inläggen är ju bara fjanterier.

Nu avslutar vi det och har en trevlig helg!

[Regnfru]
1

#28 Det var iofs inte jag som påbörjade den diskussionen, jag erkänner att det var ganska tramsigt gjort av dig. Adjö.