Feminism iFokus

Feminism

Etikett: allmänt
Läst 2488 ggr
Fialialej
2

Offentlig konst ska målas över

http://www.gp.se/kulturnoje/1.2248436-kvinnokon-gick-inte-hem-hos-kommunen http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18196310.ab Hur viktig är en sånär fråga rent feministiskt? Är det samma sak att visa kvinnokroppar som manskroppar? Ska vi respektera att kvinnokroppen har en mer sexuell laddning? Vad tycker ni om allt det? Diskutera!

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
5

Själv tycker jag att det är jättelöjligt att hävda att bilden är sexuell till att börja med. Dessutom att hävda att tonåringar inte kan ta till sig konst… Tror snarare att det handlar om att vuxna är pryda och vill slippa ta en diskussion om och kring bilden.

Wand
5

Jag tycker att det är skamligt. Bilden är helt fantastiskt vacker och jag tvivlar på att högstadieeleverna får dåliga vibbar av att ha denna bild på väggen. För det första så syns det ju knappt vad det är när man står nära, och för det andra så är det ju bara en konstnärlig, färgglad bild!

Helt sanslöst.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Lorita
1

som konstnär och konstälskare blir jag ledsen 

Man kan ju inte be en konstnär förstöra något den har skapat det är ju helt sjukt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Persifone
2

Jag tycker bilden är jättevacker, känner å ena sidan att den inte passar på en högstadievägg, men å andra sidan är den nog inte det värsta dagens tonåringar har sett i form av nakenhet.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Fialialej
1

#vad är det som gör, tycker du, att den inte passar på en högstadievägg? :)

Lorita
2

dom kan väll kontra med att låta samma konstnär göra en mer maskulin bild istället så blir det ju jättejämlikt 😉 och mer konst åt ungdomarna 😃

Persifone
5

#5 Jag tycker inte ett kön (vare sig det är ett kvinnligt eller manligt sådant) är något som ska vara målat på en vägg på en högstadieskola, mest pga elevernas ålder. Tänker att det kanske inte är något som alla elever vill titta på dag ut och dag in.

Fialialej
7

#7 en skola e samma stad några hundra meter bort har en staty som föreställer en naken man. Den har funnits där sen femtiotalet och ingen har klagat. Vad är då skillnaden egentligen? Handlar det om att man väljer att tolka en bild på ett sexuellt sätt när den inte egentligen är det?

Persifone
2

#8 Vad är det för skola som har statyn (vilken ålder är det på eleverna)?

Lorita
1

det blir ju rätt många statyer man får ta bort

vid denna statyn tex går skolbarn och förskolebarn förbi när dom ska se teater riktad till barn 

http://www.avenyn.se/poseidon-ar-tillbaka-fran-sin-spabehandling/

Fialialej
0

Nicolaiskolan, grundskola

Persifone
0

#11 Jag måste säga att jag är väldigt kluven i frågan.

silversol35
3

Det finns ju statyer av nakna kvinnor också, lite varstans. Undrar om det inte handlar om att det just är en bild av ett kön? Kanske skulle man jämföra med om hon hade målat en penis på väggen eller typ en man från midjan till låren ungefär (alltså skillnaden är mer att det inte är en "hel människa"). Sedan kan jag ju tycka att det är konstigt att kommunen väljer en konstnär som gör sådan konst om de nu önskade sig en bild av hav och vetenskap eller vad det nu var. Borde de inte vänt sig till någon som målar sånt från början, istället för att försöka göra om denna kvinnans konstnärliga uttryck? Fin bild förresten.

Lorita
0

dom borde ju läst på innan dom "använde" henne och något i still med denna skulle man ju kunna ha på en annan vagg som en del i sexualundervisningen http://www.dotoday.se/sv/goteborg/galleri-nils-aberg/min-javla-fitta/28276349-a

Lorita
1

sen skulle det lika gärna kunna vara en mun det hänger ju helt på betraktaren att tolka 

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t31/1518600_382987245178785_1974872292_o.jpg

Morphogenesis
4

Jag skulle lätt kunna ha en fondvägg med det motivet.

PogoPedagog
4

Haha. Jag hade bara hört om detta på nyheterna innan och såg framför mig något oerhört provocerande. Detta är ju en väldigt vag och oskyldig avbildning av ett kön som jag knappast tror någon skulle uppröras av.

Själv skulle jag tyckt att det varit jobbigt att ha ett stort realistiskt kön målat på min skola när jag var runt 14 eftersom jag var så himla känslig och lättgenerad då men det här hade inte varit något problem!

StickyKitten
5

Jag har inga problem med konsten i sig, men just att den är placerad på en högstadieskola får mig att undra ifall det inte kan bidra till mer negativt är positivt. 

Jag tänker mig att den lika gärna kan bidra till en jobbigare miljö för tjejerna, med fler sexskämt och fittskämt, killar som ska "tafsa" på väggen och göra det till något sexuellt, och om jag var i den åldern vet jag inte om jag hade tyckt det var bekvämt att ha en "öppen" fitta på väggen (i mina ögon ser den väldigt öppen ut). 

Jag tycker att bilden känns utlämnande och gillar inte att den inte har någon kropp - sådär ser vi ju kvinnokroppar skildras hela tiden, utlämnade och uppstyckade, kroppsdelar eller kroppar utan ansikten. Man kan titta hur mycket man vill för det finns ingen blick som möter ens egna blick, osv.

Lorita
1

#18 då skulle väggen göra nytta för då får man upp könet och rätten att tafsa på agendan och vakna vuxna kan agera

StickyKitten
4

#19 Tjejer har blivit tafsade på i skolan i alla år. Varför skulle en vägg vara det som gör att vuxna får upp ögonen?

Fialialej
2

Som skola antar jag att man gärna välkomnar diskussionsöppnare. Om det nu blir så, att killarna börjar bete sig extra sexistiskt, är ju det ett extra stort varningstecken och tyder på att mer diskussion behövs. Sen tycker jag det viktigaste är att se vad motivet faktiskt ska symbolisera.

Eftermiddag
1

Jag tycker att både mans- och kvinnokön har en plats i konsten, men kanske inte överallt. Jag tycker rent generellt att man bör vara ganska försiktig med vad man utsätter folk för i det offentliga rummet och på arbetsplatser och skola.

Vad gäller konstverket vi diskuterar nu tycker jag att det är klantigt av kommunen att anlita Falkholt om de inte gillar hennes konst. Hela historien är så konstig.

Fialialej
0

Varberg har lagt ett bud för att få köpa målningen, och då plötsligt har kommunen inte bestämt om de ska måla över eller ej än.

Eftermiddag
0

#23 Haha va?! Det blir bara knäppare.. Har du länk?

Fialialej
3
Lorita
0

härligt att höra för det skulle vara katastrof att måla över detta konstverk

StickyKitten
2

#21 Du menar att det faktum att tjejer varje dag runt om i landet kallas hora och tafsas på inte räcker som diskussionsöppnare? Det krävs att killar beter sig "extra sexistiskt" för att det ska tas på allvar? 

Jag tror att jag förstår hur du tänker, men tjejer och kvinnor har pratat om sexism inom skolan i årtionden, jag ser inte varför en väggmålning skulle vara det som plötsligt gör att bägaren rinner över och vuxenvärlden sätter ned foten.

Lorita
1

#27 om "att den lika gärna kan bidra till en jobbigare miljö för tjejerna, med fler sexskämt och fittskämt, killar som ska "tafsa" på väggen och göra det till något sexuellt"

Då är det ju direkt in indikation på att "killarna" beter sig felaktigt och då kan tavlan vara möjlighet för vuxna att se och att föra en diskussion runt problemet.

Sen avdramatiserar också tavlan könet det blir inte något konstigt med fitta det får ju till och med finnas i konsten. Jag är helt övertygad om att väggmålningen kommer göra nytta och var possessiv för elever och lärare på skolan

Lorita
0
Persifone
2

Hittade idag en artikel om väggens öde.

Fialialej
1

Det bästa av de vuxna hade ju naturligtvis varit att inte göra nån grej av det från början. Att istället ta tillvara på möjligheterna att skapa diskussion i undervisningen utifrån målningen. Hela grejen är fortfarande helt knäpp, tycker jag,