Feminism iFokus

Feminism

Etikettfeministiska-frågor
Läst 1039 ggr
Ikajo
2

Kollektivtrafik och jämställdhet

Kan billig och lättillgänglig kollektivtrafik vara en jämställdhetsfråga? Definitivt!

När man jämför män och kvinnors resvanor brukar man se att kvinnor reser kollektivt i högre utsträckning än män. Ändå prioriteras inte alltid kollektivtrafiken i lika hög grad som arbete med vägar och liknande.
Det behöver inte bara handla om priser, bensinen kostar en del. Det kan också handla om tillgänglighet. Hur långt är det till en hållplats eller station? Skottas trottoaren i tid? Och så vidare.

Hur ser det ut för er? Åker ni kollektivt eller ta ni bilen? Bor ni med en välfungerande kollektivtrafik?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Martin
1

Här i Malmö funkar det ganska bra. Jag cyklar oftast medan frun tar bilen (längre till jobb) men har hon inte bilen händer det att jag tar den. Åker aldrig kollektivt till jobb då just den ledden i Malmö inte funkar bra för just mig.

Kollektivtrafiken i Malmö är nyligen utbyggd med en "superbus" som är betydligt längre än de vanliga ledbussarna. Man missbedömde kostnaden med ungefär 100% och landade närmre 80 miljoner än knappt 40 miljoner. Och det är för en enda linje i hela Malmös nätverk. På kuppen tog man bort en av två filer så en av Malmös två mest trafikerade vägar är numera enkelfilig (större delen av dygnet, mitt i natten är den dubbelfilig - övrig tid är vänsterfilen en bussfil). Det är väl i och för sig bra då man vill begränsa biltrafiken i Malmö, jag är bara inte helt säker på hur det kommer att bli…

mvh Martin

[NeferNefer]
1

I vintras skottades trottoarerna här där jag bor (i alla fall hälften av dem), men förra vintern var det rent bedrövligt. Hela området gubbskottades bara: bilvägarna skottades, och snön skottades upp på trottoarerna. Jag som var mammaledig kom inte ut med barnvagnen på hela vintern, för inte katten drar jag min lilla bebis på bilvägarna.

I övrigt lämnar busstrafiken hit en hel del övrigt att önska. Men bilvägarna är ju fina, dårå …

Thaeri
1

Kollektivtrafiken här är inte mycket att hänga i granen… Det är enbart stadsbussarna och bussarna till Skövde som har någon vidare täthet, och stadsbussarna slutar gå vid sjutiden på kvällen på vardagar, vid halv tre på eftermiddagen på lördagar och de går inte alls på söndagar.

För detta får vi betala mer för ett kommunkort än man får i Göteborg! Vi har visserligen ett något biligare tätortskort, men inom tätorten är det fullt möjligt att gå eller cykla i vilket fall, om inte vädret är förjävligt då.

Jag går för det mesta, tar bussen om jag måste till andra sidan stan, men det är inte ofta, har väl hänt en gång det senaste halvåret.

VildaVittra
3

Här går bussen en handfull gånger om dagen och enbart under skoldagar. Jag blir förtryckt av barnen, när ska vi vuxna behandlas lika?😡

"Ändå prioriteras inte alltid kollektivtrafiken i lika hög grad som arbete med vägar och liknande."

En undran. Vilka vägar går kollektivtrafiken på och vad är det som ska köra i bussfilerna i trafikköernas Sthlm?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[NeferNefer]
2

Vad gäller bussfiler är det väl bussar och taxi med passagerare, eller? Jag har ingen riktig koll på det där. Men jag vet att vissa bussfiler bara är bussfiler på vardagar, på helgerna får alla åka där.

Ikajo
2

#4 Det finns en skillnad i vad som görs med vägar i städer och de stora landsvägarna. Vad gäller vilka vägar bussarna kör så beror ju det helt på vilken linje det är.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Saga85
1

Jag har bara bott i två städer - Göteborg och Falun. I Falun gick man ju överallt, hade ingen koll på bussar. 

I Göteborg cyklar jag oftast numer. Det går snabbare så, men kollektivtrafiken funkar bra för det mesta, spårvagnarna går titt som tätt, och vägarna dit brukar vara välskottade. Tar vagnen ibland när jag känner mig lat eller om jag ska ut och dricka.

VildaVittra
0

#6 På landsbygden har vi inga köer, möjligen att det står en bil före på bensinmacken, alltså finns det inga behov av bussfiler. Vägverket "gynnar" de sträckor som är i rejält behov av underhåll samt som har tung trafik framför småvägar med ett fåtal bilar som passerar i timmen. 

Men poängen var den att om nu fler kvinnor tar bussen, så tar de del av de pengar som läggs på vägar samt de som läggs på kollektivtrafiken, alltså läggs det mer pengar på det kvinnor gagnar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KimE
1

Här har vi både dåliga vägar och dålig kollektivtrafik,man behöver ha bil i för att kunna ta sig till jobb i de här trakterna. Ca 3% av infrastrukur investeringarna går till norra sverige 60% av landet.

VildaVittra
2

#9 Det blir lite knasigt när man tittar på siffrorna så där. För hur många procent av de statligt finansierade vägarna finns i norra Sverige? Och hur mycket slitage utsätts dom för?

Jag tror nog att det blir relativt jämnt fördelat om man lägger in sådant i ekvationen.

KimE
1

En timmerbil på 60ton rullar var 5e minut på e45an skatteintäkterna från industrierna går till staten så den borde betala underhållet med. Järnvägen som var ett alternativ för virkestransporter är avstängd nu (Långsele -hoting)pga urspårningar. Transportverket håller på att ta bort asfalten på en del m indre vägar för att spara på underhållskostnader. Telia har börjat montera ner telefonledningar så de som har haft telefon i 80år blir helt utan då det saknas mobiltäckning. Jo ca 9% av befolkningen bor i norra sverige så investeringarna borde normalt ligga på den nivån.

Morphogenesis
1

#11. "Telia har börjat montera ner telefonledningar så de som har haft telefon i 80år blir helt utan då det saknas mobiltäckning."

Det var väldigt skumt då de är tvungna att kunna erbjuda ett fungerande alternativ. 

http://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Fast-telefoni/telias-teknikskifte/

VildaVittra
2

#11 Finns även 9 % av de statligt finansierade vägarna i norra Sverige?

Jag tycker det låter smart att sluta asfaltera om det inte fungerar, värre vore det väl att fortsätta?

KimE
2

Alternativet är fast mobiltelefon på vilka de har problem med tekniken i.

Morphogenesis
0

#14. Men avvecklar de verkligen kopparnätet där det helt saknas mobiltäckning? Fast mobiltelefoni (eller vad man vill kalla det) behöver ju mobiltäckning för att fungera (även om tekniken i sig har krånglat en del).

KimE
0

Nej det finns sporadisk täcking.