Manliga p-piller
Filippa Åkerman som har bloggen Feministbloggen har skrivit för SVT om manliga p-piller. Här är länken.
"Filippa Åkerman om varför kvinnorna får ta smällen:
Hormonella p-piller för män, med betydligt färre biverkningar än p-piller för kvinnor, finns färdigtestade och redo att börja produceras. Men läkemedelsföretagen menar att det inte finns någon marknad för p-piller för män, och tillverkar inte pillret – samtidigt som många kvinnor får både ångest och minskad sexlust av sina preventivmedel. Det är dags för männen själva att sätta ner foten och visa att de inte accepterar att patriarkala strukturer får gå före kvinnors hälsa, skriver Filippa Åkerman, Feministbloggen…"
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Jag läste om det här med p-piller för män för några år sen, och då var argumentet emot att det var "oschysst" att ge sig på många miljoner spermier åt gången när det räckte med att ge sig på ett enda ägg per månad … ja, hm, sen att det är en hel kvinna som påverkas, eller en man som skulle drabbas av färre biverkningar, det glömdes visst bort i sammanhanget. "Oschysst", tycker jag!
Skulle gärna använda dem om de var tillgängliga.
Läste också om det här för några år sen, men då gick diskussionerna att kvinnorna föredrog att ta det själva då de litade mer på sig själva än andra när det kan gälla en graviditet. Det är ju trots allt kvinnan som får bära barnet i magen.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Här hade jag fortsatt med p ringar även om sambon började med det. Utan dom får jag cystor.