Feminism iFokus

Feminism

Etikett: media
Läst 1799 ggr
Persifone
3

Melodifestivalen satsar på jämställdhet.

Från Aftonbladet.

"Inför nästa års Melodifestival satsar SVT på större jämställdhet bland låtskrivarna. Hälften av bidragen ska ha minst en kvinnlig kompositör.

Totalt 25 personer står listade som upphovsmän till de senaste tio årens vinnande bidrag i Melodifestivalen. Av dem är tre kvinnor; Linnea Deb, som var med och skrev Robin Stjernbergs "You", samt Malena Ernman och Carola Häggkvist, som själva bidrog till sina vinnarlåtar "La voix" och "Evighet".

De senaste åren har SVT fått hård kritik för att Melodifestivalen så starkt domineras av manliga kompositörer och textförfattare. Men den saken ska det bli ändring på.

Målsättningen till nästa år är att minst hälften av bidragen ska ha minst en kvinnlig låtskrivare eller textförfattare.

– Det här är en regel nu, vi ska nå målet, så är det bara. Men vi vill inte slå oss för bröstet, det här är egentligen en självklarhet, säger Melodifestivalens exekutive producent Christer Björkman…"

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

RobinEH
2

Antingen har herr Björkman och hans gäng diskriminerat kvinnor eller så planerar de att från och med nu diskriminera män. Tråkigt att det skall spela roll vilket kön man har som textförfattare eller låtskrivare.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Ikajo
4

#1 Vad tråkigt att kvinnor nästan automatiskt är färre än män menar du? Jag håller med. Det är jättetråkigt att kvinnor inte får samma möjlighet som män. För visst var det så du menar?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

RobinEH
3

Nej. Vad jag menar är att det är tråkigt att könet skall ha betydelse. Jag tror knappast att högre halter östrogen eller en vagina mellan benen resulterar i sämre låttexter. Jag skrev ju även att Björkman och hans vänner antingen har diskriminerat kvinnor innan eller nu väljer att diskriminera män. 

Jag tycker inte alls att det är tråkigt att kvinnor är färre än männen, förutsatt att det inte handlar om diskriminering från herr Björkmans sida.

Ikajo
3

#2 Hur kan de diskriminera män om de satsat på att försöka ha ungefär samma procent män som kvinnor? Det betyder bara att de insett att de har valt ut manliga låtskrivare per automatik. Så ja, de har diskriminerat kvinnor. Men gissa vad, när en privilegierad grupp får backa för att en underprivilegierad grupp ska få likvärdigt utrymme så är det inte diskriminering. Det är rättvisa. Inte svårare än så.

RobinEH
4

Så ignorant påstående. Att antalet män varit flera betyder inte att det handlar om diskriminering. Tro det eller ej, män kan göra saker bättre än kvinnor ibland. Att de skall kvotera in kvinnor betyder inte heller att de haft problem med diskriminering, utan för att det plötsligt skall vara lika många män som kvinnor i allt.

Har låtskrivare etc. i huvudsak varit män för att dessa män faktiskt haft bättre material så är det diskriminering att ta in fler kvinnor för att de är kvinnor.

Kön, etnicitet, hårfärg, skostorlek, längd etc. skrivet inte låtar.

Ikajo
4

#5 Nej, men när du säger "män kan göra saker bättre än kvinnor" så säger du, genom det yttrandet att män (ibland) är bättre än kvinnor för att de är män. Inte för att den bättre låtskrivaren råkade vara manlig eller kvinnlig. Det handlar dessutom om att inte välja en person på automatik. Att faktiskt fundera lite. Sträcka sig längre ut och våga lite mer. Vi vet ju faktiskt inte vad som stoppas och med tanke på hur mycket skit man måste sila ut för att hitta ett enda guldkorn bland 24 låtar så kanske vi inte ska dra för stora växlar på att de tidigare låtskrivarna har varit något att hänga i julgranen. Oavsett kön. Vem vet. Kanske fler kvinnor skulle göra mer för startfälten.

Dessutom så handlar det i det här fallet om procent. Inte om X antal män och X antal kvinnor. Grupper med blandade kön räknas också in i procenten.

Var snäll och inte kalla det för ignorant. Faktum är att det är väldigt välinformerat att påstå det jag gjorde med tanke på hur nöjesbranschen ser ut överlag. Bara i Melodifestivalen så tävlar de kvinnliga deltagarna om vem som kan visa mest bröst utan att de ramlar ut.

RobinEH
3

#6 Nej, jag hävdar inte att män ibland är bättre än kvinnor för att de är män. Jag hävdar att män ibland är bättre än kvinnor för att det just är dessa grupper man väljer att dela in dem i. Hade det istället varit så att andelen blondiner varit låg och andelen brunetter varit hög så hade jag kunnat skriva att brunetter ibland är bättre än blondiner. Detta betyder inte att brunetter är bättre låtskrivare per se utan att brunetterna i detta fall är överrepresenterade bland uttagna låtskrivare. Därmed råder i detta fall att brunetter är bättre än blondiner eftersom det är dessa grupper man valt att dela in dem i. Det jag hävdar är snarare det du hävdar att jag inte hävdar. Fortfarande, är läget som det är för att Björkmans gäng diskriminerat kvinnor så skall det självklart förändras. Om de inte gjort detta utan låtskrivarna som råkar vara män faktisk varit bättre än de som råkar vara kvinnor så planerar de att i fortsättningen diskriminera män för att de är män.