Feminism iFokus

Feminism

Etikett: politik
Läst 1157 ggr
Persifone
3

Feminister i riksdagen

Länk till aftonbladet.

"Statsminister Fredrik Reinfeldt vägrar kalla sig feminist. Men han ser ut att bli ganska ensam om det i riksdagen efter valet. Över 70 procent av kandidaterna beskriver sig som feminister, visar Aftonbladets granskning.

(…)

"Feminism är ett dåligt begrepp"

Det parti där andelen feminister är lägst är Sverigedemokraterna.

– Feminism är ett dåligt begrepp. Jag är givetvis för jämställdhet, säger riksdagsledamoten Markus Wiechel i en kommentar.

En av de Sverigedemokrater som kallar sig feminister är Paula Bieler.

– Jag är särartsfeminist. Det måste vara lika villkor för män och kvinnor, men jag tror samtidigt att det finns skillnader mellan könen. Vi borde bejaka dessa skillnader, inte motarbeta dem, säger hon.

"Agerar inte i enlighet med ideologin"

Det enda partiet där andelen feminister är 100 procent är Feministiskt initiativ.

Foujan Rouzbeh, nummer sju på partiets riksdagslista, tror att många vill kalla sig feminister för att begreppet har blivit trendigt.

– Det är skillnad på vad man kallar sig och vad man praktiserar. Många av de som säger att de är feminister agerar inte i enlighet med den ideologin, säger hon."

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

olaka
3

Det är skillnad på vad man kallar sig och vad man praktiserar.

Absolut, om man som F! bedriver antifackliga frågor så kommer det långsiktigt att drabba kvinnor mycket negativt.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.