Feminism iFokus

Feminism

Etikett: media
Läst 3090 ggr
Lexie82
1

Anspelar på våldtäkt?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19079793.ab

"I kväll ligger era döttrar på rygg för här kommer grabbarna från bygg. 2:an var värst, det tyckte hon också"

Kan någon förklara för mig på vilket sätt detta anspelar på våldtäkt?

[Thiah]
0

Sätter en tass för det blev jag också och undra.

Geru
3

Jag ser inte att den anspelar på våldtäkt. Men jag ser att den är extremt sexistisk.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Wellcraft
5

Jag bara spekulerar nu men.. "2:an var värst" till exempel, vadå värst? Eftersom det "dolda" budskapet på detta lakan är sex, så kan det ju vara direkt provocerande att nämna ordet värst. För det betyder ju då samtidigt att något mer också var illa, fast inte lika "värst" då, och antagligen menas det som vaginalt eller oralsex. Och det är nog inga många som har frivilligt sex om det är så illa som "värst".

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Geru
2

#3 I och med att det är spekuleringar så finns det ju inget konkret…

Det är nog värre med analt än vaginalt. Om det första inte går så bra, men den andra går sämre så är det "2:an som är värst". 

Det sagt så är texten som sagt sexistiskt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Ikajo
5

Det visar på en omdömeslöshet och en respektlöshet mot de som faktiskt drabbats av våldtäkt. Det är saker som de här, när de bortförklaras som skämt, som legitimerar våldtäktskultur.
I deras "slogan" finns inget som antyder att tjejerna de talar om är med på noterna. Det finns inget som visar på att det skulle vara något ömsesidigt. Vilket är själva definitionen av en våldtäkt. Bristen på ömsesidig överenskommelse till sex.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Geru
5

#5 Det finns inte heller något som talar om att dom inte är med på noterna.

-Stephen Hawking

Lexie82
7

Precis. Ingenting säger att de INTE vill. Jag tycker snarare att det låter som att "Här kommer killarna som kommer få alla tjejer att vilja lägga sig på rygg".

Biten "2:an är värst" kan man ju visserligen tolka lite hur man vill, men att VÄLJA att tolka det som våldtäkt tycker jag är både långsökt och onödigt.

Ikajo
6

#7 Vilket inte alls låter sexistisk och dumt. Det är tyvärr inte så långsökt eftersom det anspelar på kvinnor som tillgängliga, något killarna har rätt till. Plus att de inte vänder sig till tjejerna direkt utan en tredje part, föräldrarna.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Lexie82
5

#8 Sexistiskt och dumt, kanske. Men det är inte samma sak som våldtäkt.

Jag säger inte att banderollen inte var dålig, jag säger bara att det är en överdrift att säga att det anspelar på våldtäkt. Och när man överdriver något så finns alltid risken att folk slutar ta det på allvar. Istället skapar man tänket "ja, men alla ropar ju våldtäkt för minsta lilla nuförtiden". Istället för att reagera på vad det är. Sexistiskt och dumt.

Geru
1

#8 Tror alla hållit med om att det låter sexistiskt och korkat.

Men tillge inte saker som inte finns där.

-Stephen Hawking

JonasDuregard
15

#7 "Biten "2:an är värst" kan man ju visserligen tolka lite hur man vill, men att VÄLJA att tolka det som våldtäkt tycker jag är både långsökt och onödigt."

Vad är den alternativa tolkningen? Att de bara syftar på andra året i gymnasiet? Det låter långsökt om något.

Om man googlar på 2:an så är det här den första träffen man får. 

"2:an var värst" är uppenbarligen en ordvits som syftar på tvetydigheten mellan att andra året var värst och att tjejen de talar om tyckte att analsex var värst (värst av vad är lite oklart, antagligen värst av de sexuella aktiviteter killarna på flaket menar att de utsatt henne för).

Så jag tycker inte kopplingen till våldtäkt är särskilt långsökt. Att beskriva det som "värst" ger ju intrycket att det inte bara var "den minst uppskattade" utan snarare det värsta av flera dåliga saker.

Men som sagt, ge gärna en alternativ förklaring om du tycker det finns någon enklare.

Geru
1

#11 Den är inte långt borta, nej, men inte där just då.

-Stephen Hawking

[postmortum91]
5

Om en kvinna uttrycker sig att det var värst att bli påsatt i analen så ser jag det inte som hon gick med på det frivilligt. Man ska njuta av sex. Den som inte ser det "dolda" budskapet med att "2an" också menas rumphålet så vet ni det nu.

sardin
2

Tyckte först att det här "bara" var sexistiskt och stöttande av våldtäkskultur, men undrar om det inte är rätt våldtäktsimplicerande just för att det handlar om analsex.

Angående att man ska njuta av sex så finns det flera gånger där jag har haft sex utan att jag njutit eller att jag tyckt det varit obekvämt etc. . Det viktiga där är ju bara att man kommunicerar med sin partner/sina partners och ändrar till något som är bekvämt för en. Man kan få dåliga idéer om hur man ska ha sex med.

Nu har jag inte haft analsex och vet inte hur folk oftast börjar med det, men vad jag läst så behövs det lite träning och "uppvärmning" för att det inte ska göra ont/vara svårt att ta sig in (för nybörjare, antar jag), så antingen verkar det som att tjejerna inte känt att dom skulle tycka det var en dålig idé under uppvärmningen eller det mer troliga(?) att ingen uppvärmning skedde pga icke-konsensuellt sex.

Southpaw
2

Vad är det som säger att det var hennes anal? Vad är det inte som säger att ingen av dem tyckte om det då; 'grabbarna' tycker inte om att få en dildo uppkörd i röven och 'hon' inte tänder på att använda en strap-on?

Samtidigt; vart är våldtäktsbiten?

Dom tyckte inte om analt; och? Har ingen av er provat på ställningar/positioner(/leksaker/platser) som visade sig att ingen av er tyckte om? (Vilket är trots allt poängen när man provar på nya saker, vilket också är knappast 'ofrivilligt' bara för det inte var "trevlig").

För då är antigen ni på denna sida:

1) Very kinky. 😉

2) Mesar. Missionären och alla de vanliga sakerna i all ära; men hur vet ni att ni inte tycker om något annat om ni inte har provat andra saker?

3) Eller så har ni verkligen stenkoll på vad ni kan och inte kan tycka om. Vilket är trots allt lite tråkigt (för er skull).