Feminism iFokus

Feminism

Etikettallmänt
Läst 1928 ggr
Ikajo
5

Hen i SAOL

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19287883.ab

I den kommande upplagan av Svenska Akademins Ordlista kommer ordet "hen" att finnas med. Beskrivning av ordet kommer vara "person vars kön är okänt" och "begrepp för för person med ett tredje kön".

Det har vart en stor debatt kring ordet "hen" men ordet är nu onekligen en del av svenska språket. I vilka sammanhang använder ni ordet "hen"?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[NeferNefer]
9

Jag använder hen när jag inte vet om det är en man eller kvinna, när det är oviktigt vilket det är eller när det rör sig om en person som själv vill räkna sig till hen snarare än han eller hon.

VildaVittra
2

Jag använder aldrig det, för det finns ingen anledning att göra det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Persifone
6

Jag använder ordet i samma situationer som #1 gör.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Ikajo
3

Personligen tycker jag ordet är praktiskt när könet är okänt eller oviktigt för situationen. Annars har ju standard blivit att en okänd blir en "han".

VildaVittra
2

#4 Jag har aldrig någonsin sett eller hört någon använda han som neutralt, det man använder är personen/klienten/kunden/passageraren/denna osv beroende på omständigheter. 

Kan du visa någonstans där man använt han?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Twiggys]
4

De pratade om det i P3 idag och då sa de att man brukarde säga MAN eller HAN om könet var okänt, Jag gillar ordet HEN och jag håller med #1

Aniara14
9

"Hen" är ju ett jättesmidigt och praktiskt ord istället för dom långa och otympliga tre ords alternativen "honom eller henne", "han eller hon". Som jag ser det så är "hen" i första hand ett könsneutralt samlingsord, precis som t ex "syskon", "föräldrar", "anställda" eller "personal."

För mig är det ett fullkomligt mysterium hur ett sånt litet harmlöst ord kan röra upp några känslor överhuvudtaget. Det är ju helt valfritt om man vill använda det eller ej.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

VildaVittra
1

#7 Och enords som denne, personen, busschauffören osv är jättejobbiga?

"För mig är det ett fullkomligt mysterium hur ett sånt litet harmlöst ord kan röra upp några känslor överhuvudtaget. Det är ju helt valfritt om man vill använda det eller ej. "

Tycker du att politiken ska råda över kulturen?

Kalli
9

Jag använder hen i samma sammanhang som #1.

I övrigt förstår jag inte heller upprördheten, språk är inte statiskt utan förändras. Om behovet inte finns och ingen använder ordet kommer det så småningom försvinna, om det inte gör det tyder det väl på motsatsen.

Ord som denne är inte neutralt, denne (maskulint) denna (feminint). Att många tror att den maskulina formen av ett ord är neutral säger väl en del. Ord som ex. läkare är tyvärr inte heller helt neutrala även om de inte innehåller genus. Ett lysande exempel är väl gåtan:

"En son är ute och åker bil med sin far. De råkar ut för en bilolycka, pappan omkommer och sonen blir skadad. Sonen förs till sjukhus för operation. På väg in i operationssalen ser kirurgen sin patient och utbrister: Herregud det är ju min son! Vem är kirurgen?"

Där många i enlighet med normen missar det självklara att kirurgen/läkaren är pojkens mamma.

Gronstedt
7

Även "chaufför" är maskulinum i grunden -  att det används om neutralt är ett bevis för att språket inte är statiskt, eller möjligen för att folk inte har koll på vad orden de använder betyder.

#8: Ordet hen har inte med politik att göra, det är grundat i människors behov av att kunna uttrycka vad de vill ha sagt.

"hen" är ett utmärkt ord för till exempel mig. Om det vore så onödigt, skulle jag inte ha omnämnts med "han" eller "hon" i så många inlägg som handlar om mig. Det är många som skriver "han" eller "hon" i stället för "skribenten", "vederbörande", "den som uttryckte detta" eller till och med "gronstedt". Förmodligen för att slippa klumpigheter som "Jag tycker gronstedt har en poäng när gronstedt skriver att gronstedts upplevelse verkar stötande för personer som gronstedt berättat om den för …". Ett litet "hen" skulle underlätta både skrivande och läsande.

Intressant är att jag brukar bli "hon" på sajter för intressen som anses vanligare bland kvinnor (som Ridsport och NH) och "han" på mer "könsneutrala" sajter (som Relationer, Hållbar livsstil, Etiskdjurhållning). På Beroenden blir jag vanligen en "hon" när tråden handlar om shopping-, mat- eller sockerberoende och en "han" när tråden handlar om alkohol-, narkotika- eller sexberoende. Detta visar ganska tydligt vilka förutfattade meningar som förekommer kring kön.

Aniara14
5

#2 Ingen anledning enligt din åsikt nej, men tydligen är det ju väldigt många som tycker tvärtom. Och som sagt så är det ju inget tvång att använda det om man absolut inte vill.

#8 "Och enords som denne, personen, busschauffören osv är jättejobbiga?" Ja, dom är ju i alla fall betydligt längre, och det kan lätt bli ohanterligt om man måste använda dom flera gånger i samma mening eller stycke.

T ex i en text om busschaufförers arbetssituation i allmänhet, så kan det då låta så här:

När busschauffören börjar sitt arbetspass för dagen, så brukar det första busschauffören gör vara att kontrollera så att backspegeln och sätet är inställt så att det passar busschauffören. Detta eftersom den förra busschauffören kan ha varit kortare eller längre, och därför ställt in dessa saker så att det passade just busschauffören… osv.

Låter detta som en bra och behändig text? Skulle inte tro det, nej. Istället kan man välja att skriva så här:

När busschauffören börjat sitt arbetspass för dagen så brukar det första hen gör vara att kontrollera så att backspegeln och sätet är inställt så att det passar hen. Detta eftersom den förra busschauffören kan ha varit kortare eller längre, och därför ställt in dessa saker så att det passade just hen… osv.

"Tycker du att politiken ska råda över kulturen?"

Såvitt jag vet så har ordet "hen" inget med politik att göra, utan är enbart en språklig fråga. Jag har aldrig sett eller hört att några politiker eller myndigheter har utfärdat nåt påbud eller rekommendation att använda detta ord. Istället tycks det ha uppkommit ur ett allmänt känt behov av att förenkla och förbättra språkanvändningen. Om det sen dessutom kan göra tillvaron lite lättare för transpersoner så är det väl bara en ytterligare fördel, anser jag.

VildaVittra
0

#10 Ordet har i högsta grad med politik att göra. Jag har aldrig sett någon kulturnisse ta en paus i sitt tal innan den säger odet hen med extra tydlighet. 

#11 "Ja, dom är ju i alla fall betydligt längre, och det kan lätt bli ohanterligt om man måste använda dom flera gånger i samma mening eller stycke."

Och det finns bara ett ord att använda, inga synonymer osv alls?

När busschauffören börjat sitt arbetspass för dagen så brukar det första denne gör vara att kontrollera så att backspegeln och sätet är inställt så att det passar dennes längd. Detta eftersom den förra busschauffören kan ha varit kortare eller längre, och därför ställt in dessa saker så att det passade just föraren ifråga… osv.

Titta, inte en enda återupprepning, vilket du behövde göra med hen.Så det är alltså en fråga om hur väl man kan hantera språket.Så hen är ju knappast att förbättra språket, utan att försämra det.

Ikajo
6

#12 Det hade gått att skriva på precis samma sätt som du gjorde fast med "hen" istället för "denne". Det har inget att göra med att försämra språket utan handlar mer om meningsuppbyggnad.

Det gått att skriva så här också:
När en busschaufför börjar sitt arbetspass för dagen  kontrolleras om backspegeln och sätet har inställingar som passar. Detta eftersom den förra busschauffören kan ha varit kortare eller längre.

Kortare stycke, bättre flyt, inga behov av pronomen, all fakta i texten kommer ändå fram.

Hen är ett ord. Ord i sig kan inte försämra eller förbättra språket. Språk kan inte försämras eller förbättras. Bara förändras. Om det kommer till en fråga om hur bra språkhantering någon har är det plötsligt en helt annat sak. Det handlar om grammatik och på vilket sätt du lägger fram din text och på vilket sätt du bygger meningar. Ni båda skrev en onödigt komplicerad text. Den innehöll också flera småord som i mer formell text (artiklar, böcker och liknande) anses vara överflödiga. En massa "så" till exempel. Att ändra ett ord här eller där hade alltså ingen som helst inverkan på textens kvalitet. Ordet "hen" hade inte heller någon inverkan på textens kvalitet.

Ett mer användbart exempel kan vara en provfråga:

En kund köper choklad för 12,50kr, mjölk för 20kr och två paket kaffe som kostar 25kr/st. Hur mycket ska hen betala?

I frågan är det fullt möjligt att bara använda "kunden" igen men om man inte vill upprepa sig så är "hen" ett helt godtagbart alternativ. I byråkratiska texter eller i lagtexter, där könet är ovidkommande kan "hen" också underlätta.

Efter ha diskuterat mycket på engelska har jag märkt många gånger hur opraktiskt det är att inte ha ett könsneutralt pronomen. Det blir vanligtvis s/he, vilket är otympligare.

Gur4m1
1

#12 så  för att politiker använder ett nytt ord (och gamla iomed att de pratar) och införlivar det i språket med tydlighet så blir ordet politiskt? Missat i alla andra sammanhang ordet funnits i årtionden. första gången man började bruka ordet var på 60-talet men det slog inte riktigt igenom- men det är inte heller ett nytt ord. Det var väl inte i tiden då, men idag när vi är med medvetna om att det finns andra saker, uutanför får egen sfär- mer än "han" eller "hon", då blir det löjligt när man är emot ordet. Välj att inte använda det, men låtsas inte som att det inte finns ett behov av ordet för vissa grupper och att många upplever det som praktiskt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Aniara14
1

#12 Problemet med att använda "denne" istället för "hen" är att det inte är ett könsneutralt ord, utan enbart syftar på vad manliga busschaufförer gör. Om man även vill inkludera dom kvinnliga, blir man tvungen att skriva "så att det passar dennes eller dennas längd", och det kan väl ändå ingen tycka är kort och smidigt språkbruk.

Alltså går "denne eller denna" bort som alternativ för min del. Då kan man ju i så fall lika gärna använda nån av dom varianter som är vanligast för närvarande, dvs "honom eller henne, hon eller han, hans eller hennes".

#13 Ja, det är mycket möjligt att det var en både onödigt lång och komplicerad text, men det beror i så fall enbart på att syftet var att demonstrera skillnaden mellan att använda det långa ordet "busschauffören" upprepade gånger, eller det korta och behändiga lilla "hen".  Hade jag istället haft som mål att skriva så kort och effektivt som möjligt, och dessutom försöka undvika att använda pronomen, så hade jag givetvis formulerat det helt annorlunda.

VildaVittra
0

#15 Nej, busschauffören blir denne, inte denna. Hade det varit en sjuksköterska så hade det varit denna, precis som om det var klockan som behövde justera sin längd. Så även där är det en fråga om språkkunskap. 

Och återigen, man behöver inte alls återupprepa sig en enda gång någonsin i det svenska språket.

#13 Läge för en språkresa kanske? Jag har inga problem med att tala, skriva eller diskutera på engelska. 

#14 Ja, det är en politisk fråga.

Ikajo
6

#15 Det var inte meningen att låta som jag klankade ner på dig. Det var mer en reaktion på att kritisera ordet "hen" genom att kritisera allmänt språkbruk.

#16 En språkresa bara för att jag saknar ett könsneutralt pronomen på engelska? Tja, om du betalar så. Annars verkar det rejält onödigt med tanke på att jag har som vana att läsa skönlitteratur på engelska om det är originalspråket. Min förmåga att skriva, läsa och förstå engelska är rätt god. Att diskutera ett ämne som kräver fackspråk är givetvis svårare. Men en språkresa för att jag saknar ett specifikt ord? Alltså ett ord som inte finns snarare än ett ord jag inte kan. Tycker du inte själv att det är ett rätt oförskämt bemötande i en diskussion? Snarare än att bemöta innehållet i själva diskussionen?

Dessutom. Vissa ord har kulturell laddning, ja. Det gör dem inte politiska. Ord blir bara politiska om de används i ett sammanhang som är politiskt. Vilket i slutändan skulle göra alla ord politiska. Ordet "invandrare" är till exempel inte politiskt i sig. Det är ett ord för att beskriva någon som flyttat från ett land till ett annat land permanent. 99% av alla invånare i USA är vad vi skulle kalla "tredje-generations invandrare". Möjligtvis fjärde. Inte mycket längre tillbaka än så. (För att inte tala om svenskarna som flyttar till Thailand…) Ordet "invandrare" har fått en politisk laddning genom sin användning. Särskilt som slagträ i debatten om ett öppet eller stängt (rasistiskt) Sverige.
"Hen" i sig är därför inte ett politiskt ord. Däremot förekommer det användning av ordet "hen" i politiska sammanhang, ofta för att göra en markering eller ett ställningstagande.

Till sist ett litet råd. Låt bli att vara otrevlig. Du tjänar inget på det och riskerar dessutom att få skrivförbud. Det här är inte en varning. Bara en påminnelse.

VildaVittra
2

#17 Skulle jag varit otrevlig för att jag gav dig ett tips i och med att du själv skrev att du inte kunde engelska?

Otrevligt är däremot när sajtvärden dunkar medarbetaren i ryggen efter att denne att hånat medlemmar med skrivsvårigheter. 

Invandrare är inte ett ord som "uppfunnits" av politiska skäl, vilket hen har. 

Tack och hej från mig, gav detta "feministiska" forum en chans till, men det är tydligen inte ett forum där folk med olika åsikter får diskutera.

Ikajo
7

#18 Var skulle jag ha skrivit att jag inte kan engelska? Jag konstaterade att jag i diskussioner jag har fört på nätet, på engelska, har ibland saknat ett könsneutralt pronomen. Jag kan engelska väldigt bra faktiskt. Annars skulle jag inte kunna läsa engelska böcker eller se tv-serier på engelska (utan textning), vilket jag gör. Jag kan japanska också för den delen. Så jag skulle nog inte tycka det är ett "tips" till någon "som inte kan engelska". Att använda s/he när man inte vill eller kan specificera könet är rätt vanligt men jag skulle tycka det vore enklare med ett könsneutralt pronomen i stil med "hen". Hur du fick det att bli till "att jag inte kan engelska" är obegripligt.

Långsinthet är inte särskilt bekommande. Hade du inte vart otrevlig mot min Medarbetare tidigare i tråden hade hen inte reagerat på att du skrev henoms namn fel.

Med tanke på att "hen" inte tog fart förrän man började prata om ett tredje kön så skulle jag nog vilja påstå att hen har börjat användas av biologiska skäl. Vi har dessutom lånat det från finskans "hän". Och lånord har vi ju ont om i svenskan…not.

Så vitt jag kan se så har du fått delge dina åsikter i diskussionen. Vi har inte tagit bort någonting eller använt tillmälen gentemot dig. Folk med olika åsikter är varmt välkomna att diskutera. Däremot ska ingen förvänta sig att de kan stå oemotsagd. Deltar man i en diskussion så får man vara beredd på att någon kommer tycka annorlunda och uttrycka det. Annars är det inte mycket till en diskussion.
Jag vet inte varför du ger feministiska citattecken. Det här är fortfarande en feministisk sajt som diskuterar feministiska frågor. Sedan är den feministiska rörelsen inte är enhetlig är en helt annat sak.
Alla är välkomna på sajten. Ingen har någonsin blivit avstängd för att man inte håller med mig som Sajtvärd (vilket jag har sett hända på andra sajter). Däremot har jag gett varningar och tillfälligt skrivförbud till någon som brutit mot regler eller varit otrevlig. Kan man inte ta till sig är det inte mycket jag kan göra.

Kalli
9

Det där är förövrigt också ett konstigt argument som man ofta stöter på, att det går att skriva könsneutralt utan att använda hen. Jaha, och? Vad är nackdelen med flera olika sätt att uttrycka sig? Variation kommer knappast att utarma språket och jag har aldrig tidigare hört någon klaga på att det finns fler sätt än ett att uttrycka något.

Gronstedt
7

#12: När busschauffören börjat sitt arbetspass för dagen så brukar det första denne gör vara att kontrollera så att backspegeln och sätet är inställt så att det passar dennes längd. Detta eftersom den förra busschauffören kan ha varit kortare eller längre, och därför ställt in dessa saker så att det passade just föraren ifråga… osv.".

Nåja, "denne" upprepas ju. Vidare förutsätter "denne" att busschauffören är av hankön (vilket ju också ordet "chaufför" gör), så det är knappast speciellt könsneutralt. Där är också en språklig inkonsekvens däri att du använder "denne" men "förra" - ska det vara konsekvent måste du rimligen ha "den förre busschauffören".  Om det nu är så totalt insignifikant att använda maskulina språkformer, kan vi väl lika gärna använda femininformerna? Låt oss i stället skriva "När busschaffösen börjar sitt arbetspass för dagen så brukar det första denna gör vara att kontrollera att backspegeln och sätet är inställt så att det passar dennas längd." Då slipper du också den formblandningen mellan maskulinum och femininum som ligger i denne/förra.

#18: Vad har du för grund för påstående att "hen" har tillkommit av "politiska" skäl? Menar du att det är "politiskt" när en privatperson känner behov av att kunna beteckna en företeelse med ett kort, behändigt entydigt och universellt ord? Är det "politik" att jag saknar definierbar könstillhörighet? Är det "politik" när andra gör det?

Att du tycker dig ha hört politiker använda ordet på ett sätt du inte gillar gör det inte "politiskt". Om "politiska" ord inte får användas, är det väl viktigare att avskaffa ord som faktiskt har tillkommit för att man ska kunna föra politiska diskussioner om vissa ämnen - som "mångkultur", "islamisering", "miljödebatt" med många fler?

Lojs
4

Jag tycker hen är ett bra ord och jag använder det ganska mycket när jag skriver artiklar eller foruminlägg. Tidigare skrev jag han/hon eller h*n och det ersätts praktiskt av ett hen. =) "Denne" eller "denna" ingår inte riktigt i mitt vokabulär, det låter så formellt och gammaldags och jag känner inte att det passar in i mitt skrivsätt. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.