Feminism iFokus

Feminism

Etikett: politik
Läst 1782 ggr
Persifone
3

Misshandlade kvinnor gnäller

Länk till aftonbladet.

"…Sverigedemokraten Anna Hagwall från Rättvik anser att misshandlade kvinnor gnäller för mycket.

I en intervju med P4 Dalarna ifrågasätter hon varför kvinnor som blir slagna inte lämnar våldsamma män.

– Det är ingen som tvingar kvinnor att stanna kvar i en sådan relation, säger hon.

Anna Hagwall är riksdagsledamot för Sverigedemokraterna. Hon företräder Rättvik - och kandiderar för SD i årets val.

I P4 Dalarnas sommarserie där riksdagskandidater frågas ut intervjuas Hagwall om sina politiska visioner. På en fråga om Sverige nått fullständig jämställdhet svarar hon:

– Ja, rätt så. Jag tycker att det är upp till kvinnor själva att också ta för sig, att välja sådana yrken där de kan tjäna mer och inte acceptera om de blir slagna eller misshandlade i en relation. Det är ingen som tvingar kvinnor att stanna kvar i en sådan relation. Det är upp till henne.

Hagwall utvecklar sitt resonemang:

– Jag tycker inte att man ska gnälla så mycket, utan att vi verkligen ska tänka på vad som är min roll i det hela, mitt ansvar, varför jag är förtryckt…"

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

lizaohman
6

🤢

Saffran0Spice
8
Leon1973
12

Läste detta och det är helt sjukt, läser man artikeln framgår det tydligt att detta är hennes personliga åsikt och inte partiets.

Denna kvinna borde nästan få känna av hur det är att leva i ett förhållande med förtryck och våld. Inte ett rätt i hennes huvud, hur kan man som kvinna uttala sig på detta sätt? Om det vore en gammal obstinat gubbe så hade jag nästan kunnat förstå att han tyckte så, men en kvinna??

Blir fan illamående av hennes åsikt.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[NeferNefer]
6

Ja jisses … SD lyckas verkligen dra till sig riktiga praktexemplar. Nåja, så länge de uttalar sig i media är det bra, för de vinner nog inga röster på såna magplask.

Ikajo
6

#4 Ja, det är helt klart bättre att de får komma till tals så att folk faktiskt kan se vad de står för. Hon är nästan praktexempel på "Anti-feministisk logik"-stripen jag gjorde tidigare…

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[NeferNefer]
2

👍Precis, Ikajo!

RobinEH
1

"Anna Hagwall tycker inte att det är kvinnans ansvar om hon blir misshandlad, men hon ifrågasätter de som ändå bor kvar med våldsamma män."
http://www.svd.se/nyheter/valet2014/hagwall-sd-kvinnor-ska-inte-gnalla-sa-mycket_3749978.svd

Enligt min tolkning så uttrycker hon att kvinnor inte bör acceptera att behandlas som boxningssäck utan söka sig bort från våldet. Ungefär som prinsessan som vaktas av draken och enbart undkommer när prinsen räddar henne, enligt Hagwall så har prinsessan möjlighet att undkomma draken innan prinsen kommer till undsättning.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Persifone
6

Här skriver kvinnojouren om detta.

Det finns något som så fint kallas normaliseringsprocessen.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Gur4m1
6

#7 Probleme tär att hon uttalar sig precis som att kvinnor frivilligt gifter sig och ksffar barn med en man som börjad epuckla på dem redan på första dejten- men valde att stanna kvar. Det blir både en normaliseringsprocess som tas upp, och även att man blir nedbruten och ofta i beroendeställning både socialt och ekonomiskt. Den ekonomiska biten har ju visat sig vara ett stort problem bland kvinnor- att vi ofta är de som har mycket sämre inkomst om någon inkomst alls, dåligt med besparingar, pension osv och blir ekonomiskt beroende av männen vi lever med och bara av den orsaken ofta känner att vi "måste" stanna i en relation där man inte borde vara.

Ett problem som jag tror många som inte själva varti med om/upplevt som anhörig/närstående, har lite svårt att förstå. Det är ju bara att lämna…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Yllhilda]
2

Jag hoppas hon läser på lite innan hon uttalar sig om saken härnäst.

YtterligareEnMedlem
4

SD, vill verkligen gräva sin egen grav?

Det är uppenbart att detta är ett helt empatilöst uttalande. Jag blir personligen glad för sådana uttalanden som sänker partiets trovärdighet ytterligare. (om det nu är möjligt.)

Någon måste ha förtalat Josef K.