Fi växer
Från Expressen
" När de flesta partier läcker medlemmar som ett såll går ett mot strömmen.
På ett halvår har Fi vuxit femfaldigt och har nu över 9 000 medlemmar.
Det rosa partiet växer i sådan fart att debattören Göran Greider har börjat oroa sig för en splittrad vänster.
- Det som är annorlunda i det här valet är att vi har med oss en hel folkrörelse, säger Fi-partiledaren Gudrun Schyman."
👍
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Artikel i Aftonbladet idag.
"…Regeringspartierna stöds av 36,6 procent, den lägsta siffran sedan Alliansen bildades 2004. Dessutom hamnar både Centern och Kristdemokraterna under riksdagsspärren.
Alla förändringarna ligger inom felmarginalen, utom uppgången för Feministiskt initiativ som ökar från 1,3 till 2,3 procent."
Heja Fi! :-D
Wooho! 😃
http://solus.blogg.se/
Jag tror definitivt att F! kommer in i riksdagen, och det verkar som att man framförallt plockar röster från de liberala borgliga partierna. Även om jag är vänsterpartist säger jag att det är välkommet(trots att jag naturligtvis tycker att de bara är näst bäst på feminism…)
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#4 Jag hoppas att du har rätt!
Artikel i Aftonbladet idag:
"För tjugo år sedan ledde feministiska påtryckningar till världens första jämställda regering. Nu kan historien upprepa sig.
Framgångar för Fi får S och V att gira i riktning mot kvinnorna.
(…)
På fem månader har antalet betalande medlemmar i Fi ökat från 1 500 till 10 000.
• I valet till Uppsala studentkårs fullmäktige i april blev Feministiskt studentinitiativ största parti med 12 av 41 mandat.
(…)
Det har gett framförallt Socialdemokraterna frossa men även påverkat Vänsterpartiet.
I veckan avslöjade Aftonbladet att tre kvinnodominerade fack i LO är missnöjda med att S-ledningen, enligt dem, inte tar problemen på kvinnornas arbetsmarknad på tillräckligt stort allvar. De hade tre konkreta krav.
Löfven togs på sängen av kritiken men insåg att nu var det dags att leverera. Mycket riktigt, i sitt första majtal på Norra Bantorget i Stockholm slog S-ledaren fast följande:
– Det är dags att stoppa staplandet av visstidsanställningar, arbeta bort delade turer och stå upp för rätten till heltid.
Löfven markerade också att Socialdemokraterna är ett feministiskt parti.
– Och vi ska bilda en feministisk regering…"
Att S pressas håller jag med om, men när det gäller V så har jag lyssnat på samtliga Första Maj-tal i tjugo år och feminismen har varit central varje år…
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

#4 "Jag tror definitivt att F! kommer in i riksdagen, och det verkar som att man framförallt plockar röster från de liberala borgliga partierna."
Jag trodde de låg runt två procent?
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Jag grundar det på att jag har sett dessa tecken i kaffesumpen:
* De har haft högre siffror än så i vissa undersökningar.
* Positiv spinn i medier.
* Stor chans att först komma in i Europaparlamentet(lättare för uppstickare där och man har en bra kandidatur i att det är en romsk kvinna) och därigenom få ytterligare skjuts.
* De släpps in i politiska debatter.
* Mitt(högst begränsade) twitter- och facebookflöde, det är mycket F! nu.
Vi får se om jag får äta upp mina ord i september.
Jag skrev iofs Riksdagen, och i senaste SIFO låg F! nära 2%…
Jag tycker att det är bra att vi börjar ta upp kvinnors lika värde igen är däremot inte helt hundra på F!. Dom kan kännas ganska radikala och nedverderande mot män ibland. Jag gillar partiet i stort men är inte helt hundra.
"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray