Barnprogram, tips önskas.
Jag undrar om någon har tips på barnprogram som inte är fulla av könsstereotyper. Gärna för små barn.
Det finns ett ganska stort utbud av bra böcker men just barnprogram har jag svårare att hitta vettiga.
Bubble Guppies, som går på kanalen Nick JR, tycker jag är väldigt bra i det avseendet. Alla små guppiesar gör allt, guppietjejerna kan lika gärna vara bönder och brandsoldater som guppiekillarna utan att ett ord av ifrågasättande hörs. Ingen guppietjej behöver bevisa att hon kan klara av sina uppgifter. Mycket befriande. På Nick JR går också Dora utforskaren och Diego, som också är bra. De flesta barnprogram som går där är faktiskt helt okej, men "Paw Patrol" tycker jag är trist, för alla viktiga karaktärer inklusive valpar är manliga, utom en av valparna. Var och en av valparna har en egen karaktär, men tjejvalpens karaktär är "tjej". Suck. Och förvisso är borgmästaren kvinna, men hon är en ologisk virrpanna å andra sidan. Så just den kanske du ska hoppa över. Du får avgöra själv, det är ju möjligt att du ser kvaliteter där som inte jag ser.
Vilken ålder är det på dina barn? Föredrar du om det är svenska eller fungerar det med engelska? Favoritgenre? Ska det vara på TV eller går det bra med streamat via datorn?
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Det jag är ute efter ska passa barn i förskole-ålder och vara på svenska. Helst tecknat/animerat. Det behöver inte sändas på TV.
#1 Ska kolla upp det där med guppisarna, tack för tipset.
#3 Den nya versionen av My Little Pony är rätt okej. Jag är säker på att du kan hitta avsnitt på svenska. Jag har bara sett den engelska versionen så det kan vara värt att jämföra vad som händer i översättningen. På engelska heter serier My Little Pony; Friendship is magic. Du kan ju alltid testa.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Har du kollat något på japanska barnfilmer? Studio Ghibli har en del riktigt bra, jag kan speciellt rekommendera "Min granne Totoro". Två systrar står i fokus i filmen, liksom ett magiskt skogsväsen som de kallar Totoro. Det finns också en kattbuss som springer omkring och hjälper Totoro och flickorna. Här är en länk till en wikipediasida om Totorofilmen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Min_granne_Totoro
Totoro är det enda som min lillkille vill titta på nu … 🙂

Tack för många tips. Ska kolla upp ponnyerna och Totoro med :)