Feminism iFokus

Feminism

Etikettkategorin-utan-kategori
Läst 1581 ggr
Ikajo
2014-06-10 17:22
1

Studenten

Att ta studenten kostar ca 16 000 kr, vilket i mina öron låter som väldigt mycket. Jag kan inte minnas att min student kostade så mycket. Men det är några år sedan. Vad kostade er student? Ni med vuxna barn, var det skillnad mellan döttrar och söner?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Aleya
2014-06-10 17:30
1

Nu vet inte jag vad maten gick på men kläderna gick kanske på en tusing. Sen fick jag stipendium så gick ju plus 1500. Men någon bal gick jag aldrig på. Tror att detta är räknat mest i Stockholm. Där är det ju studentskivor hit och dit. Då kan jag tippa på att det gick på 16 k. Det var 9 år sedan jag tog studenten.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ikajo
2014-06-10 17:46
0

#1 Vi hade ingen bal när jag tog studenten, bara en skiva…

Det dyraste jag köpte var skorna, vilka jag fortfarande har kvar 😃

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Thaeri
2014-06-10 21:09
0

Jag vet inte exakt vad studenten kostade, men kanske 1500-2000 kronor totalt som jag betalade själv för kläder och skor till utspringet och balen samt biljetten till balen. 

Nu sydde min moster balklänningen så jag behövde bara betala för materialet, och min syster fixade håruppsättningen så även den var gratis. Och min moster tog bilderna, så ingen extra kostnad för fotograf heller.

Sen har vi i vår kommun en tradition av att åka hem till alla i ens egen klass med start på kvällen efter själva studenten och avslut på morgonen (eller ja, normalstora och större klasser delar upp det på två och kör första rundan någon vecka eller två innan), och på varje ställe blir man bjuden på något att äta och/eller dricka, men jag har ingen aning om vad mina föräldrar betalade för det de bjöd på då. Men med tanke på att vi var sista stoppet och fick varma mackor, te, kaffe och saft så tror jag knappast det var något som ruinerade dem.

Jag har heller ingen aning om vad det kostade för mottagningen för släkt och vänner på eftermiddagen efter utspringet och studentcortegen, men jag tror inte att det var några jättesummor, förmodligen ungefär som ett vanligt födelsedagskalas, för även om det var lite mer folk så gick det åt mindre alkohol då fler kom i egna bilar.

Så kanske 3000-4000 kr, varav jag som sagt betalade ungefär hälften själv. Detta var för 10 år sen.

Aleya
2014-06-10 21:43
0

#3 vad mysig tradition. :-) Var detta i norr eller neråt sverige? :-)

Medarbetare för Julen

Thaeri
2014-06-10 21:50
1

#4, i Lidköping, som ligger på Vänerns sydsida. Så i de mer södra delarna.

Jag ska också säga att när jag tog studenten fanns det en enda gymnasieskola i hela kommunen, nu finns det i alla fall en till, och jag vet inte om den också följer den traditionen. Men jag är hyfsat säker på att min gamla skola fortfarande gör det.

Vilket påminner mig… Jag undrar om jag kommer få sova alls i morgon natt😛

Aleya
2014-06-10 22:24
0

#5 ja du… sova får man. ;-)

Medarbetare för Julen

Thaeri
2014-06-10 22:30
0

#6, frågan är då istället om man kommer kunna😉

Jag bor i ett område med hyfsat många familjer med barn och ungdomar, så jag räknar med att det finns i alla fall några studenter. Visserligen lägenhetsområde så kanske inte lika illa som vissa av villaområdena, men ändå…

Tror som tur är att mitt hus kommer få noll påhälsningar – det har bara ettor och tvåor så dåligt med familjer och mer par och singlar – så jag slipper förhoppningsvis att hela byggnaden skakar på grund av basgångar.

Karmatarerskanise
2014-06-13 06:08
1

Känner ingen som lagt så mycket pengar. Men visst kan man säkert komma upp i sådana summor om man hyr egen bil, har en vrakfest och köper dyr klänning.

_Fisken
2014-06-13 06:42
1

Min dotter, 18 år, tar studenten nu efter 3 år på estet-linjen. Men dessa 16000kr kommer vi inte upp i. Snarare kanske 3000kr för middagen och 2000kr för presenten + 1500kr för kläderna. 
Det är nog beroende på föräldrarnas inkomst. Nog tror jag dottern skulle kunna bränna 16000kr men vi säger ju stopp - nog nu!

KimE
2014-06-14 18:27
0

2-300kr vi gick bara ur skolan, realexamen avskaffades på 70talet.

Afturelding
2014-06-16 10:08
0

Jag tog aldrig studenten. Gick folkhögskola i slutändan istället.

Men lillebror tog studenten i år, och det var inte särskilt dyrt. Det enda som mina föräldrar betalade för var maten och sin del i presenten. Kostym hade han sedan innan och skolan hade ingen bal, och ingen skiva. Mössan betalade han själv. Skylten gjorde min pappa på jobbet, han jobbar b.la med att trycka dekaler, så den var också gratis. Och så fortsätter det, jag plockade blommor till borden och gjorde andra dekorationer osv.

Middagen kostade c.a 2000 kronor med dryck, och jag tror att mina föräldrar betalade 700 kr av presenten (som kostade 4000).

Jag tror inte att det hade varit annorlunda på min student. Klänning/-ar hade jag sytt själv som vanligt och resten hade väl varit detsamma, utom kanske en balbiljett. Men det hade nästan balanserat ut sig i att jag ville ha ett vitt plommonstop jag har hemma med broderat band runt istället för någon anskrämlig studentmössa.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

PrincessMelpomene
2014-06-18 17:46
1

Tog examen från högskolan precis men antar att det kanske är gymnasiet ni menar nu kanske. Gymnasiet var det kanske balen som kostade mest. Men jag är en ganska enkel tjej. Jag sydde min egen klänning, gjorde sminket själv och bad min mamma om hjälp med håret. Så jag tror hela min gymnasium student kostade 2000 kr med allt. 

Sedan Högskolan hamnade nu på 100 kr. Behövde en klänning till examens middagen och hittade en på rea som jag älskade. Annars finns det inget som kostade. 

Förstår inte att man kan lägga 16 000 kr….låter sjukt i mina ögon xD Men sedan är jag snål/ekonomisk också ^^

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Babydino
2014-08-23 04:40
0

Jag tar inte studenten riktigt än. Är ett år kvar. 
Men det är ju kläder, mat och presenter. Beroende på vad man vill ha för krismkrams på mössan kostar den ju olika (också vart ifrån man köper den). Min som jag sett ut kostar runt 700kr. Balen på våran skola har jag noterat ligger på 700/800kr också, och går man på det behövs ju balkläder. Och jag som generellt aldrig följer modet eller det som alla andra har eller fin kläder över huvudtaget kommer jag behöva fixa något att ha på mig på utspringet. Så låt oss säga 3000-4000 redan där. Sedan till kommer mat för hela tjocka släkten och det kommer ju kosta en del gissar jag. Jag kan inte vad sådant kostar tyvärr men låt oss säga att vi nu är upp i 8000. Mhhmhmh… Och så lite presenter. Och det beror ju på. Men ja, runt 10 000 skulle jag nog säga utan att ens tagit studenten. ☝️

_Fisken
2014-08-23 07:15
0

Så där diskuterade min dotter också men vi sade att vi inte hade råd. Max 1000 kr för klänning sade vi. Då blev det en snygg på privatanonns. 800 kr. Sen några skor hon fick betala själv. Middagen hade vi i en fin festlada vi lånade och inredde. Sen bjöd vi in de närmaste, typ 25,pers. Kostade kanske tot 3000 kr. Det blev lyckat. Vi hade roligt. Alla nöjda.

Babydino
2014-08-23 12:10
0

#14 jag är nog lite bortskämd. Jag får allt. 
Fast så länge jag har min mössa kan jag gå naken och äta kattmat (okej kanske inte)
Min mössa betyder mest.

_Fisken
2014-08-23 15:24
0

:-)  Jag förstår. Hoppas du får kul. Det är viktigt.

Babydino
2014-08-23 23:01
0

#16 Tack så mycket. Jag kanske återkommer senare. Min bonusbror låg på 14.000kr. Gissar att jag hamnar där omkring med.