Feminism iFokus

Feminism

Etikett: media
Läst 1190 ggr
RobinEH
0

Kriget mot kvinnor skördar flest dödsoffer.

Schyman och Ohlsson hade i aftonbladet en debatt om feminism. Ni finner den här.

Schyman hävdade följande:
"Kriget mot kvinnorna sködar fler dödsoffer än någon militär aktion någonsin har gjort. Det säger WHO." (9:29 in i klippet)

Min fråga är om någon kan hänvisa till detta uttalande från WHO då jag inte finner det.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

RobinEH
0

Då får jag helt enkelt kontakta F! om frågan.

Persifone
0

Är försent för mig att försöka finna det uttalandet. Men hittade det här inlägget i aftonbladet, dock hänvisar skribenten till unicef. Kanske bättre lycka att hitta något där?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

JonasDuregard
1

#2 I artikeln står det "100 miljoner kvinnor i världen har ”försvunnit” genom aborter".

Menar hon att abort är våld mot fostret? 🤔 Eller är det kvinnor som utfört osäkra aborter som dött?

Hon skriver också "Miljontals kvinnor dör i hiv/aids" men det verkar orimligt att räkna in det i "kriget mot kvinnorna".

Ikajo
1

#3 Förmodligen syftar artikelförfattaren på så kallad selektiv abort där flickfoster aborteras just för att de är flickor. I länder där kvinnor har väldigt låg status har detta blivit relativt vanligt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

JonasDuregard
0

#4 Ja, men du håller väl med om att man inte kan räkna det som 100 miljoner dödsoffer?

KimE
0

I Kina har de börjat upptäcka att det är bra att ha en dotter då de kan välja mellan många män att gifta sig med. De har även stora problem med gäng av ungkarlar.

Persifone
0

#3 Jag vet faktiskt inte hur hon menade i det första du citerade. När jag tog fram artikeln fattade jag det som att det var gravida kvinnor som utfört abort som "försvunnit". Om det var det skribenten menade så är meningen lite fel formulerad. Tycker dock det låter konstigt att abortera bort kvinnor, foster eller flickfoster möjligtvis men inte kvinnor. Det borde i vilket fall inte räknas som dödsoffer.

När hon skriver om kvinnor som dör i hiv/aids kan hon mena våldtäktsoffer, lite långsökt att tänka att alla är det, men några.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

RobinEH
1

Jag fick svar från Medarbetare i feministiskt initiativ.

"_Jag håller med dig om att WHO:s sida är svårnavigerad.

Flertalet uttalanden om kvinnors utsatthet för våld görs utifrån WHO:s rapport Global and regional estimates of violence against women. Tex har FN påpekat följande: Women aged 15-44 are more at risk from rape and domestic violence than from cancer, car accidents, war and malaria, according to World Bank data (http://www.un.org/en/globalissues/briefingpapers/endviol/) och olika forskare har arbetat vidare utifrån siffrorna (här är en länk till en svensk artikel om rapporter gjorde utifrån siffrorna http://www.svd.se/nyheter/utrikes/vald-mot-kvinnor-dodade-200-miljoner_479123.svd) . Här finns en del andra slutsatser utifrån olika rapporter från WHO http://www.unicef.org/emerg/files/women_insecure_world.pdf Du är välkommen att fördjupa dig i ämnet och läsa rapporten samt de olika följdslutsatser som finns i diverse rapporter._"

JonasDuregard
0

#8 Knasigt att de länkar till en artikel som skriver att 80 miljoner foster "dödats" 🤔.