Feminism iFokus

Feminism

Etikett: media
Läst 2150 ggr
Ikajo
6

"Nej, övergrepp är inte vårt ansvar"

http://www.aftonbladet.se/debatt/article19557266.ab

_Södermalmspolisen twittrade idag oskyldigt om hur överservering av alkohol låg bakom en våldtäkt. Det visade sig sen att det inte ens var förövarens konsumtion som åsyftades – utan offrets.
_

Den här sortens debatt poppar upp lite titt som tätt och är fortfarande extremt viktig att lyfta upp. Oavsett partifärg!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

viktoria91
4

Man ska kunna gå naken, aspackad och skyhög utan att någon ens ska tänka en brottslig tanke om en-oavsett kön!

Ikajo
1

Jag kommer inte säga emot dig. Jag tycker inte det är fel att skydda sig och vara försiktig men det borde inte behövas.

viktoria91
1

#2 Klart det inte är fel att skydda sig mot hot, det är en rättighet! Det skulle dock inte behövas. Hur många fall beskriver inte utförligt hur våldtäktsoffret är klädd, berusningsgrad m.m. som är helt oväsentligt!

Ikajo
1

#3 Jag säger fortfarande inte emot dig.

[NeferNefer]
5

Och jag håller med.

Annars är det minst lika okej att misshandla och råna berusade män. Ja, de var ju berusade, då betyder det att de ville bli misshandlade, och de bar med sig pengar, kort och mobil, vilket ju alla vet betyder att de längtar efter att bli rånade.

Persifone
1

Håller med övriga. Blir bara så jädra arg när jag läser sådant här 😡

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Gur4m1
1

Samtidigt har polisen inte fel, som snarare skuldlägger krögaren som fortsatt servera en kvinna trots att hon varit överförfriskad.  Man kan inte blunda för att DET faktiskt är ett problem också. Skulden för våldtäkten anser jag dock, ligger främst hos den som utförde övergreppet….

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[NeferNefer]
4

Krögaren har gjort fel. Det är inte tillåtet att fortsätta servera personer (kvinnor eller män) som redan har fått för mycket.

Men när det gäller övergrepp har gärningsmannen självklart ensam skuld.

Ikajo
3

Även om krögaren gjort fel så ändrar inte det på faktum; en man drog nytta av en kvinnas berusning och våldtog henne. Felet ligger i att polisen lägger fokus på att kvinnan var berusad. Inte på mannen som utnyttjade hennes berusning.

KimE
0

Var mannen nykter då?

Ikajo
5

#10 Spelar det någon roll? Du är inte mindre skyldig till misshandel om du är berusad. Varför skulle det påverka en våldtäkt?

KimE
0

Alkohol försämrar omdömet även han kan ha varit redlöst berusad.

[NeferNefer]
7

#12: Okej, bra. Då super jag mig full och rånar en bank. Det måste ju vara okej det med i så fall. Mitt omdöme är ju försämrat.

Eller är det skillnad på brott och brott, menar du? Varför, i så fall?

Ikajo
4

#12 Som jag sa innan. Hade det vart en misshandel hade alkoholmängden inte ens spelat någon roll för någon av dem. Du blir inte ansvarsbefriad bara för att du är berusad. Snarare är det väl så att om en man inte kan kontrollera sig om han blir full är det han som ska ha en kompis som kan hindra honom än att kvinnan ska behöva en kompis som skydd.

KimE
0

Jodå även vid misshandel spelar alkohol intaget roll. Se Mattias Flink ute efter 20år efter ett massmord han begått när han var i alkoholorsakad psykos.

Ikajo
8

#15 Du missade visst den lilla biten "psykos". Du får inte automatiskt en psykos bara för att du dricker alkohol. Om alkoholen triggar en psykos finns det redan ett underliggande problem. Alla män som dricker alkohol och våldtar kan omöjligen ha drabbats av en psykos.