Valet 2014
Så, vad är era känslor så här dagen efter valet?
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
😭😡😓🤮😢 ungefär. Att SD får 13% alltså…. men det är väl bara att fortsätta kämpa
Enorm besvikelse. Mest av allt på de som inte röstade och därmed skulle kunnat förändra, men såklart också på de som gjorde SD till sveriges tredje störta parti.
Håller med er två. Fruktansvärt tråkigt och skrämmande.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Det värsta är alla de som röstade på SD i missnöje och inte för att de egentligen håller med dem. Känns som de inte har en aning om vad för krafter de släpper in.
De är rätt stora i min hemstad också… inte kul.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Det är såklart illa att rösta på SD oavsett anledning, men är det verkligen värre att rösta pga missnöje än att hålla med om deras rasistiska politik?
Om folk håller med dem är det sorgligt men också deras demokratiska rätt. Jag tycker inte om borgerlig politik, det betyder inte att jag tycker att ingen borde rösta borgerligt även om jag hellre såg att de lät bli. Men jag tycker det är allvarligt att det finns människor som trots att de inte står bakom SDs politik ändå väljer att rösta på partiet enbart för att visa missnöje. Utan att förstå vilka konsekvenser deras handlande kan få.
Det är tycker jag faktiskt är det värsta av allt och ett hot mot vår demokrati.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Jag är ändå lite nöjd. Det var skönt med regeringsskifte, men riktigt synd att feministerna inte kom lyckades få upp procenten och att rasisterna sköt i höjden.
I min stad röstade 16 procent på SD, vilket är skrämmande.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag håller med alla kloka talare som har yttrat sig före mig. Jag är bestört över att 13 procent av Sveriges befolkning röstade på SD. Men jag är tacksam för att 87 procent inte gjorde det. De allra flesta röstade på demokratiska partier.
Jag önskar att det kunde kännas som en tröst men jag tycker tyvärr bara det är tragiskt att vi är 87% nu när vi för fyra år sen var 94%
Ja, det är djupt tragiskt …
"Förlåt dem, för de vet inte vad de gör" …
Nu är det inte så att 13% röstade på fel parti utan att många antingen håller med om sd s politik eller tycker att det är det ända partiet som representerar dem. Nu röstade 4% även på partier som inte kom med i riksdagen vilken förvärrar situationen. De etablerade partierna siktar på att vinna ca 2/3 av de röstberättigade det räcker för att bilda regering men lämnar utrymme för andra partier.
#11 jag själv känner en dle som röstat på Sd enbart för att "det är det enda partiet som "vågar" ta upp "invandrarfrågan"". Sen ignorerar mina f.d "sossevänner, numera SD:röstare" helt att SD inte röstat vidare "sosse" när de lekt vågmästarroll senaste åren, att de vill in och pilla på abortgränsen (som är mycket märklig, hela grejen), deras attityd mot religion in i skolorna, hotet mot yttrandefriheten (som mina vänner älskar väldigt mycket) osv. Skygglappar. Iband undrar jag om många väljare sätter sig in mer än att lyssna på bordsgrannen och läser Aftonbladets rubriker på löpsedlarna, innan de röstar.
Att folk röstar på andra partier än de största ser jag inga problem med, så länge partierna är demokratiska och står för demokratiska värden.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag känner ingen som har röstat på SD. Det är jag glad över. Folk får rösta på vad de vill, så länge de röstar på demokratiska partier.
13# det gör du visst om du känner 10personer har en röstat på SD.
#14 Jaaa då, du vet säkert bättre än jag själv vilka jag känner. (Obs, ironi)
#15 det är bara statistik så det betyder inte att du MÅSTE ha en vän som röstat, men det är högst troligt. Många som röstar SD skulle inte erkänna det öppet.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com