Feminism iFokus

Feminism

Etikettpersonligt
Läst 5098 ggr
elegantbanan
4

Bemöta "cat calling" och trakasserier

• Är på väg hem från en löprunda när ett par 14-åriga killar ropar "snygg rumpa" när jag cyklar förbi.

• Är på en marknad med mycket folk när en man i 20-års åldern tar mig på rumpan, och är borta med ett flin innan jag hinner reagera.

• Står i kön på ICA. Man i 40-års åldern i kön bredvid stirrar ogenerat ner i min urringning.

Det här är bara tre händelser som hör det vanliga vardagslivet till. Och blir så sjukt trött på det! Orkar inte längre bara stå där konfunderad när nån ropar nått efter mig, eller tar i mig. Vad ska man göra? Vad ska man säga?

melancholy were the sounds on a winter's night.

Geru
1

Två första är fel, den sista är inte det.

Jag vet faktiskt inte vad man ska göra. Dom 14-åriga killarna kommer garanterat inte lyssna, i och med gruppdynamik och så.

När någon tar på din rumpa så ska du definitivt säga i från. Det är långt, långt från okej, det är sexuella trakasserier. Får du tag på personen så är det att anmäla det.

Den sista går inte att göra något åt. Han beter sig kanske inte bäst, men han gör ingenting fel heller. Titta är väl det som man tyvärr alltid får göra, oavsett.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

elegantbanan
2

#1 Det där med gruppdynamiken är väldigt sant, haha… men det måste väl ändå finnas nått man kan säga? Som får dem att tänka till lite, och förstå att det inte är okej.

Det går alltså att anmäla? Har tänkt länge på vart gränsen går, och ifall det är "värt" det (alltså ifall det leder någon vart… sen kanske det inte alltid behöver göra just det för att det ska göra någon skillnad).

Det är klart att det inte är fel eller olagligt att titta på en, men när man känner att det blir obehagligt anser jag att man har rätt att säga ifrån. Vet dock inte vad man ska säga i sådana tillfällen, blir liksom så låst.

Geru
0

#2 Jag vet inte. Att bryta ner grupper i den åldern är rätt knepigt, om du ska göra något konstruktivt av det. 

Jadå, det ska det gå att göra.

Visst är det som sagt opassande, men det finns inget att göra åt. Bästa du kan göra är att strunta i det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Ikajo
7

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker nog fortfarande du ska säga till om du märker att någon tittar ner i din urringning. Bara för att något inte är olagligt betyder inte det att det är okej. I större utsträckning handlar det om respekt för en annan människa.

Nu är den här filmen indisk men jag tycker den belyser problemet med att män tar sig friheten att glo på kvinnor i vilket fall. För gränsen mellan att titta och att göra något mer behöver inte vara särskilt bred.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Geru
0

#4 Fast jag menar, tjejer glor på killar. Killar glor på tjejer. Och helt allvarligt, hur vet man vad som tittas på, och när? Nästan allt det handlar om att "man känner sig titta på". Fan, folk stirrar på mig på tuben. Jag kan stirra på tjejers mag-region för att t.ex. läsa vad som står, och det kan definitivt tolkas som att jag tittar på brösten.

-Stephen Hawking

elegantbanan
7

#5 Fast hur många gånger ser tjejerna killarna som objekt, och killarna tjejerna som subjekt? För mig har det att göra med att känna sig besvärad och illa till mods, vilket man som handlande subjekt kanske då inte gör inför ett objekts blickar.

elegantbanan
3

#4 Vilken bra video! Sparar länken så den kan länkas vidare vid andra tillfällen.

Geru
3

#6 Fast det vet man ju inte om någon gör eller inte. Objektifierar alltså. Det är inte så att någon gör det för att dom tittar ner i din urringning eller tittar på din rumpa. Jag ser alla som människor och personer. Jag kan ändå titta på någons rumpa utan att objektifiera. Det hänger liksom inte ihop där. Det är rätt vanligt att tjejer objektifierar. Det sker bara inte på samma sätt.

-Stephen Hawking

Ikajo
8

I det här fallet handlar det om personlig upplevelse. Om någon känner sig tittade på och upplever detta obehagligt så är man i sin fulla rätt att påpeka detta. Det kan räcka med att säga "Ursäkta, jag uppskattar inte att du tittar på mig" eller "Skulle du kunna sluta titta på mig, tack". Vi svenskar har en tendens att undvika titta på en främling eftersom det uppfattas som oförskämt. Därför är det inte konstigt att reagera om man upptäcker att någon iakttar en. I grunden handlar det om respekt för en annan människa och allt för ofta är det något som kvinnor inte får.

Angelfish
10

Är det bara jag som tycker det är skillnad på titta och stirra?

#4 Bra video.

KimE
1

Folk har olika sätt att titta och det är inte säkert att alla uppfattar det lika. Helt klart är det rätt att säga ifrån om man tycker det är stötande. Att klämma är över gränsen på ett helt annat sätt. Om du hittar 14åringarna ensamma kan du se om de törs prata med dig :)

obstitant
6

Det är definitivt skillnad på att titta och att stirra. Om någon stirrar helt ogenerat ner i din urringning kan du exempelvis höja ögonbrynen och  fråga "har jag spillt något på mig?"

Nej, det är inte olagligt att stirra men det är oförskämt och väldigt otrevligt.

Geru
1

#9 Visst är det en personlig upplevelse, och dom behöver ju inte ha någonting alls med verkligheten att göra…

Visst är det otrevligt att stirra. Men jag menar, många ser inte ens skillnad på att titta och stirra.

Att titta på någon har ingenting alls med respekt för någon att göra med, stirra är en annan femma dock. 

#10 Japp, definitivt skillnad.

#12 Precis.

-Stephen Hawking

[[Rosmarmelad]]
0

#9 Iofs så kanske personen inte tittar på dig, utan är fast i en dagdröm om något helt annat. Jag är inte medveten om vad jag ser, om jag sitter på bussen och dagdrömmer.

Ikajo
3

#14 Jag dagdrömmer också på bussen. Utan att titta på någon. Finns något som kallas fönster. Personligen anser jag att det handlar om den egna upplevelsen. Känner man sig iakttagen så har man rätt att säga till.

[[Rosmarmelad]]
1

#15 Fast det är iofs inte säkert att man har rätt verklighetsuppfattning. Men visst, jag känner att du sitter utanför mitt fönster och glor på mig. Jag kräver att du slutar annars ringer jag polisen.

Ikajo
4

#16 Jag säger inte att man måste ringa polisen, jag säger att om man känner sig iakttagen och tycker det är obehagligt bör man säga till personen ifråga. Då har man i alla fall uppmärksammat den personen på hens beteende.

elegantbanan
4

#16 Handlar väl snarare om att jag känner obehag när folk stirrar på det sättet. Det är inte olagligt, I know, men det gör det fortfarande inte okej - åtminstone inte för mig. Och vem bestämmer om jag har "rätt" att känna obehag eller ej?

#17 Precis så jag menar, det är inte så att jag tycker det de gör är olagligt. Om jag omedvetet skulle göra något som orsakar någon annan obehag, skulle jag gärna bli tillsagd om detta.

elegantbanan
5

Tycker i allmänhet det är en konstig uppfattning att tro att saker måste vara olagligt för att det inte ska vara okej?

Geru
1

#19 Det är över lag så i många länder. I Sverige te.x. så var det helt okej att slå dina barn tills dom lagstadgade emot det, varvida det försvann. Folkvett är ju inte en sådär vanlig vara, tyvärr…

-Stephen Hawking

elegantbanan
3

#20 Fast barn blir ju fortfarande slagna, och det finns inga lagar om att man inte får slå barn i Sverige - bara en konvention. Sen att man antog konventionen tyder ju på att man faktiskt inte tyckte att slå barn är okej.

Och det är ju det jag menar - att bara för att det inte är olagligt betyder det inte att det är okej. Du hamnar till exempel inte i fängelse för att du kallar ett barn för idiot, men det gör det ju inte okej.

Vad menar du med att det är "överlag så i många länder"? Att man tycker saker är okej så länge det inte är olagligt? Jag menar inte att hopa ihop folk i grupper, utan menar på individnivå.

Tycker dock vi driftat en del från ämnet nu.

Geru
0

#21 Uh. Barn blir slagna, ja. Men det är olagligt. Barnaga är lagligt förbjudet. Den lagen fyllde 35 år i år. Lagen är i föräldrabalken, kap 6 $1

Jag har mer än en gång kallat en barn för idiot. Jag tar inte bort definitioner av saker bara för att någon skulle vara 12. Det sagt händer det extremt sällan, och bara hänt i extrema situationer. Annars brukar jag hoppas på en mer pedagogisk inställning till barn som beter sig idiotiskt.

Ja, många länder har attityden att så länge det inte bryter mot lagen är det okej(Se: USA). 

Visst har vi glidit iväg. Vill du sluta diskutera?

-Stephen Hawking

elegantbanan
1

#22 Ah, jag hade fått för mig att det endast var barnkonventionen som var emot aga. Men där ser man!

Precis. Min poäng var att även om saker inte är okej (eller "okej", hur man nu vill definiera det), behöver de inte vara olagliga. Börjar låta som en maskin som hakat upp sig, haha…

Hm, vet inte riktigt om man kan klumpa ihop länder på det viset. I USA bor det över 300 miljoner människor, så det känns so en ganska så grav generalisering. Kan inte heller se någon struktur som visar på att detta skulle vara fallet för USA?

Fortsätter gärna att diskutera, om det nu rör trådens ämne. c:

Geru
0

#23 Det är bland annat därför dom har en sådan "Jag-stämmer-dig" kultur ^^

-Stephen Hawking

elegantbanan
1

#24 Fast va, hur går det ihop? Stämma någon gör man ju om de brutit mot lagar, regler och bestämmelser?

Geru
0

#25 Amerikaner gör som dom vill, helt enkelt. Fast njae. Du kan stämma någon för nästan vad som helst, i vilket fall i USA.

-Stephen Hawking

elegantbanan
1

#26 Jag hänger inte riktigt med i hur det har nått att göra med vad som är okej.

Geru
0

#27 Amerikaner tror lite att dom kan göra som dom vill:p För att dom just är "Amerikaner"

-Stephen Hawking

elegantbanan
0

#28 Då är jag med.

JonasDuregard
1

#9 "Vi svenskar har en tendens att undvika titta på en främling eftersom det uppfattas som oförskämt. Därför är det inte konstigt att reagera om man upptäcker att någon iakttar en."

Men det uppfattas också som oförskämt att säga till någon att sluta stirra, eller hur?

#17 "Jag säger inte att man måste ringa polisen, jag säger att om man känner sig iakttagen och tycker det är obehagligt bör man säga till personen ifråga. Då har man i alla fall uppmärksammat den personen på hens beteende."

Men det där fungerar inte som en allmän regel, eller hur? Tänk om någon tycker det är obehagligt att någon annan pratar med pipig röst eller att de har obehagligt provokativa kläder, är det bra att uppmärksamma dem på det då?

Väldigt många skulle nog uppfatta det som obehagligt att få höra "jag uppskattar inte att du tittar på mig".

elegantbanan
3

#30 Förstår vad du syftar på, men om en lever i ett samhälle där man konstant tvingas vara rädd för män och deras blickar (och vad de kan leda till), tycker jag det är något de med den makten måste tänka på. Det handlar inte riktigt om en fobi, som kanske folk som tycker en pipig röst är obehaglig har, utan om något jag som kvinna lärt mig att vara aktsam för.