Feminism iFokus

Feminism

Etikettmedia
Läst 2942 ggr
Ikajo
12

Övergrepp i "Big Brother"

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article19674644.ab

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/kronikorer/article19676583.ab

En kvinnlig deltagare blev inlåst av två manliga som sade att hon inte fick lämna rummet förrän hon hade sugit av en av dem.

Är det inte dags att vi på allvar börjar fundera på vad "sexsåpor" (Paradise Hotel, Big Brother) egentligen förmedlar för bild av sexualitet? Även om man i det här fallet agerade så finns det någonstans ett problem med själva upplägget. All sexualitet är inte sund sexualitet. Allt sex är inte bra sex. Bara för att både kvinnor och män är sexuella i TV betyder inte det att en positiv bild av sexualitet förmedlas.

För den som drabbas är det inget skämt!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[NeferNefer]
4

Vidrigt!

Jag tittar inte själv på eländet, men det här är ju oacceptabelt. Hoppas någon polisanmäler de båda idioterna (är det säkert att den kvinnliga deltagaren uppfattade det som att de agerade, även hon?). Nu finns ju bevismaterial till och med på film!

Saffran0Spice
8

Ännu en bra anledning till att inte ha sådana program och bojkotta! 😟

[NeferNefer]
0

#2: Så sant.

Karmatarerskanise
3

Kan inte uttala mig om det som skett eftersom jag inte såg det. Verkar vara förvirring kring vad som verkligen hände. Blev hon tvingad är det för jäkligt att personalen inte gick in och stoppade det! Det ska inte kunna gå så långt.

För övrigt ser jag inga problem med att folk frivilligt har sex i tv.  Ser det som en positiv sak att folk har sex om dom vill. Att sex inte är något fult och att det är normalt att vara kåt.

Persifone
2

Skulle precis skriva ett inlägg om detta, sjukt är det.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Ikajo
3

#4 Problemet är inte huruvida det är normalt att vara kåt eller huruvida sex skulle vara fult eller inte. Det finns mängder med sätt som man skulle kunna tackla båda dessa ämnen utan att göra underhållningstv av det. Problemet ligger inte i vad som görs. Problemet ligger i hur. Det är ingen hemlighet att programmen är kvinnoförnedrande och inte så lite homofobiska. Bilden som frodas i programmen är ytlighet och männens rätt till kvinnorna.
Det går inte att ignorera att människorna i de här programmen är där för att ha sex. Det utgör ingen bra grund för att lyfta positiva bilder av sexualitet.

Hellre i så fall ett program om vanliga människor som pratar och diskuterar sitt sexliv, sin syn på sex och tankar kring sexualitet. Gärna med dokumentära inslag. Sex i historien. Synen på kvinnors sexualitet mot synen på mäns. Skillnader i olika delar av världen. Unga, gamla och åldrar där i mellan. Olika sexualiteter. Sex med funktionshinder.  Gärna en panel med sexologer och liknande som kan svara på frågor. Diskutera sexleksaker, kondomer, glidmedel osv. Lyfta olika aktuella händelser. Om det görs på ett bra och intressant sätt så finns det ingen orsak till att det inte skulle kunna bli bra.
Om sex verkligen säljer så borde även ett program som inte är på gränsen till mjukporr också nå framgång.

Karmatarerskanise
2

#6 Sådana program finns det också. Ser inte programmet som kvinnoförnedrande.

Ikajo
5

#7 Då har vi väldigt olika åsikter om vad som är kvinnoförnedrande.

Karmatarerskanise
0

Vad menar du är kvinnoförnedrande i upplägget?

Karmatarerskanise
1

Undrar fortfarande och uppriktigt vad det är som du ser som kvinnoförnedrande i programmet.  Vad jag kan se är män och kvinnor där på lika villkor.

[[Rosmarmelad]]
6

Programmet är väl snarare människoförnedrande. Med de stackars deltagarna som inte verkar vara intelligenta nog att inte bete sig som de gör i tv. Jag tycker helt ärligt talat synd om dem, troligtvis ångrar de sig några år senare.

Skogsraah
6

Hatar dessa serier. Uppmuntrar enbart till sexism, osunt förhållande till alkohol och osund syn på sex i allmänhet(?)

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se