Feminister i teorin
Mången gång har jag hört kvinnor heja på i feministiska debatter, uppmuntra jämställdhet och slåss för att hen ska ersätta hon och han.. för att sedan i hemmet göra så gott som allt hushållsarbete fast båda parter jobbar, tvinga dottern att städa men försvara sonens ovilja att hjälpa till med att "han är sån" och "jag tjatar hur mycket som helst, men till slut måste jag ju städa själv" eller liknande varianter.
Hur kan ett ords könsneutralitet vara viktigare i kampen för jämställdhet än att se till att jämställdheten utövas hemma?
Olika personer har olika begrepp om vad jämställdhet är och hur mycket det ska tillämpas, så att ha fint i hemmet kan vara överordnat jämställdhet för en del.

Sådant är märkligt tycker jag med.
Har en liknade fundering; Jag hör ofta folk klaga på att deras män hemma inte tar sin del av hushållsarbete och planering sedan gör de stor skillnad på hur de uppfostrar, klär och tilltalar sina barn och därmed uppfostrar de ännu en generation som kommer leva i förhållanden där gamla könsroller råder. GRRR!
Detta är min viktigaste feministiska fråga, hur vi får barnen och nästa generation bort från idiotiska könsroller.
#2 Varför skulle dem ändra något när dem i slutändan inte behöver?
Roligt är ju också att när jag en gång tog upp det med kompisar så blev det vilda protester att "så är det inte alls". Dem blev nästan rasande. Fast en person funderade efteråt, insåg att det var sant med hennes mamma och har nu bestämt att inte bli sån. Jag hoppas hon sprider det vidare.

Jag tror att det helt enkelt är så att det är väldigt lätt att bli hemmablind. Och även att det är mycket lättare att kunna ta striden utanför sin privata sfär för att sedan kunna ta en paus från hela grejen när man är hemma hem (och lagt ifrån sig datorn och/eller telefonen).
Lite på samma sätt som att många är väldigt kritiska mot alla dessa tillsatser i mat, men det blir ändå fiskpinnar och pulvermos till middag.

#0 "Hur kan ett ords könsneutralitet vara viktigare i kampen för jämställdhet än att se till att jämställdheten utövas hemma?"
Innan du frågar varför många tycker så, bör du kanske fråga om någon verkligen tycker så.
Börja alltså med att hitta någon som håller med om ditt påstående, innan du ber någon försvara det. Hittar du inte någon har du antagligen fel i din gissning att det här är en vanligt uppfattning bland feminister.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#5 Jag har personligen observerat åtminstone 10 mammor som återspeglar exemplet i #0, räcker det?

#6 Det bygger i väldigt hög grad på att dina observationer är korrekta. Jag ser en del utrymme för subjektivitet i frågan. Som du själv säger höll de flesta inte med dig om att de själva uppvisade det beteende du talar om.
Oavsett hur det är med den saken: Du talar om vad människor tycker är viktigt, något som man inte kan etablera genom observationer. Det verkar inte som att du gör någon skillnad på människors tillkortakommanden och deras medvetna val, när du frågar hur ett ord kan vara viktigare än jämställdhet och så vidare. Det enkla svaret är ju att det antagligen inte finns någon som betraktar det som viktigare.
Så mitt ödmjuka förslag är att du omformulerar frågan, så du inte utgår från att människor tycker fel bara för att de agerar fel.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#7 Jag ser det som självklart att dem inte är medvetna om det. Det är ju dels därför jag tar upp det. Hela poängen är ju att starta en diskussion för att få någon att iaf fundera på om det skulle kunna stämma för dem eller deras mammor.
Tycker fel och agerar fel? Nja, snarare säger en sak men gör en annan.
Jag har nog aldrig ansett att det finns en motsättning mellan att uppmärksamma möjligheten till könsneutrala pronomen och de orättvisor som kan uppkomma i hemmet. Problemet landar nog i det faktum att det är alltid lättare att se någon annans brister än sina egna. Sedan så vet vi ju faktiskt inte hur det ser ut i hemmen när vi inte är där. Vad vi än hör.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här