Förolämpning av partner?
Idag när jag stod vid kassan på Ikea hör jag (och ser) en man förolämpa sin kvinnliga partner. Det var inte en grov förolämpning, mer av en nedvärderande kommentar. Saken är den att detta var inte första gången jag har hört män tilltala sina kvinnliga partners på det här sättet. Nedvärderande kommentar och mindre förolämpningar istället för att hjälpa till eller ha tålamod. Vad är era erfarenheter? Vad har ni hört eller vart med om?
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Nu blev jag nyfiken på vad han sa?
Jag och min man har en ganska "rå" jargong oss emellan och kanske skulle få andra att höja på ögonbrynet om de hörde oss. Nu skärper vi till oss när vi är bland folk men jag gissar att vi skulle kunna missuppfattas.
/Maria

Om det kan vara till någon tröst, så händer det också ofta att kvinnor förolämpar eller nedvärderar sin partner. Så, visst sker det, och vadå? Ska jag blanda mig i? Har jag ens skäl att ta upp det i ett forum?
En del "förolämpningar" kan också vara delar av en jargong mellan kontrahenterna och inte alls betyda annat än att de faktiskt är så trygga med varandra att de kan skämta på ett sätt som förefaller vara ytterst kränkande för den oinvigde.
I grunden är jag inte säker på att frågan är polariserad på det sättet som antyds och som passar det här forumet. Det kan vara en ren privatsak, lika väl som det kan vara så som TS antyder.
#2 Ja, det var lite så jag menar att det är svårt att veta av någon lösryckt mening från en främling om det är en förolämpning eller en jargong.
/Maria
Eftersom jag hörde det i förbifarten medan jag väntade på min tur så lade jag det inte helt på minnet men det var i stil med "du är den krångligaste […]" Det var på Ikeas restaurang det var inte helt lätt att höra men jag hajade till över tilltalet och tonfallet. Jag har även hört min ena svåger tilltala min syster på liknande sätt, utöver liknande kommentarer från människor på stan. Oftast bland yngre par under 35.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Jag tycker att man hör kvinnor som förolämpar sina partners minst lika ofta. Jag har säkert också gjort det vid flera tillfällen, tror att det är ganska lätt hänt när man känner någon väl och handlar tillsammans, kanske har gått i ett flertal butiker innan och känner sig stressad, trött och kanske har lågt blodsocker.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Jag och min sambo är otrevliga mot varandra när vi är på dåligt humör. Har antagit att det är fullt normalt. Men vi älskar ju varandra ändå. Vet man att nån har en dålig dag eller om man är osams så har man väl överseende om man är i en relation, känner varandra väl, vet vad som ligger bakom osv. Och ber om ursäkt om man går för långt. Ingen är väl glad och trevlig jämt?
Värre om det är någon man inte känner som snäser till och är otrevlig av okänd anledning.
"På natten är alla katter svarta"