Våldtäktskultur
Jag har försökt förklara mekanismerna bakom våldtäktskultur många gånger i många olika sammanhang. I just detta fall gör Buzzfeed det snäppet bättre än vad jag lyckats med tidigare http://www.buzzfeed.com/ryanhatesthis/what-is-rape-culture
Jag är mycket medveten om att artikeln är både heteronormativ och cisnormativ och jag tänker faktiskt i detta fall argumentera för att det finns en vits med det.
Innan någon slänger ur sig något, jag förnekar inte att sexuellt våld förekommer även inom HBT-kulturen. Tvärtom. Däremot vill jag utifrån respekt mot dessa människor lyfta fram att mekanismerna bakom våldtäktskultur i heteronormativa sammanhang inte nödvändigtvis ser likadan ut som våldtäktskulturer inom Homo-, Bi eller Transgrupper. Överlevarna från dessa grupper förtjänar att folk tittar på de mekanismer och strukturer som präglar deras mycket specifika miljö studeras utifrån deras villkor.
Eftersom kunskaperna om hur våldtäktskultur ser ut inom HBT-grupper vanligtvis är minimal och riskerar att halka in på stereotyper så vill jag därför uppmana att just den här specifika diskussionen fokuserar på den heteronormativa våldtäktskulturen. Skulle intresset för våldtäktskultur i icke-heterosexuella grupper visa sig vara stort startar jag gärna en tråd för att diskutera specifikt just det ämnet.
Så tillbaka till ämnet för just den här tråden. Synen på sex är väldigt annorlunda i Sverige och USA men vi dras definitivt med samma problematik kring våldtäktskultur. Även om förståelsen har kommit något längre i många grupper så är vi inte nära en lösning. Så frågan blir givetvis. Vad finns det för lösningar? Vad krävs? Att vi lever i en våldtäktskultur är det ingen tvekan om men hur kan vi ändra på det?
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
- Redigerat 2020-12-30 13:34 av Niklas
Lite för mycket fokus på USA, men visst finns det problem här med. Frågan är ju om dom är lika omfattande, och om dom ser ut på samma vis. Delar av det ser säkert likadant ut, te.x. Slutshaming som dom tog upp, men vissa grejer känns mer som om amerikanarna har problem med.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Eftersom Buzzfeed är amerikanskt så är det inte så där jättekonstigt att fokus ligger på just USA men principen är densamma. Sedan finns det givetvis säker som inte förekommer i särskilt hög utsträckning i Sverige men som förekommer i hög grad i USA. Eftersom det finns kulturskillnader. Till exempel är så kallad "catcalling" rätt ovanligt i Sverige av den enkla anledning av vi svenskar överhuvudtaget är obekväma med att tilltala människor och fler skulle reagera om någon ropade efter en person på gatan, oavsett orsak. Det är inte ett beteende vi är bekväma med.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här