Mens är tabu
Länk till aftonbladet.
"16-åriga Agnes Eriksson i Västerås fick i uppgift att hålla tal i skolan. Men när hon ville prata om mens tog det tvärstopp. Enligt Agnes berodde det på att läraren tyckte att det var stötande för killarna.
(…)
Som på en lektion i svenska. Vi skulle börja med att skriva tal. ”Man får prata om precis vad man vill som är socialt accepterat.”, sa läraren. Jag föreslog mens och då lät det ungefär såhär från läraren: ”Mens är tabu, om ni pratar om det så kan killarna bli äcklade.”
Jag har en fitta och ett par bröst samt identifierar mig som kvinna. Hela mitt liv verkar gå ut på att anpassa mig efter det manliga könet. Jag får inte ha en kropp. Killarna kan ju bli äcklade. Jag får inte ta plats, för då kan ju killarna bli kränkta. När jag och resten av halva jordens befolkning blöder då ska vi inte låtsas om det. Vi lär oss att ta med hela väskan in på toan, för man vill väl inte visa sig med ett trosskydd i handen?…"
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Vore intressant att se om skolan bemöter sitt eget agerande officiellt. Riktigt riktigt tragiskt att en skola är så inskränkt. Och vilka är dem att säga att mens är tabu? Den skolan bör tänka om i sitt lärande eller byta ut sina fossila lärare.
Sorgligt dock inte chockerande tyvärr.
Alltså hallå! Sånt här gör mig så ARG!
Jag tänker på liknande situationer inom arbetslivet, när jag sjukanmäler mig pga menssmärtor/PMS smärtor så vill jag helst inte säga det rakt ut, utan säger något liknande. vet inte riktigt varför. Det har hänt att jag sagt det rakt ut , men då till en kvinna, inte till den manliga. Det känns som man berättar något intimt liksom… men också som att det inte är ok att prata öppet om. hrm hrm något luktar unket i detta… :P
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
Kobra sände ett program om mens för några veckor sedan. Programmet ligger nog fortfarande ute på svtplay.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

#0 Det verkar vara en dum lärare, även om Aftonbladet inte verkar ha tagit kontakt med densamme så det är svårt att veta vad som är sant.
I min mening finns det inget utbrett tabu om mens i samhället. Åtminstone inte mer tabu än andra liknande (men könsöverskridande) kroppsfunktioner.
#4 Så kanske inte särskilt tabu trots allt?
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#5 Med tanke på att programmet handlade om tabut kring mens så tror jag vi kan med säkerhet säga att det fortfarande existerar tabu kring mens. När var senaste gången du läste om mens i en tidning?
För min del är det 5 år sedan då lokaltidningen hade en serie om mens. Det var många som reagerade negativt. Det är först under det gångna året som något börjat förändras.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

#6 "När var senaste gången du läste om mens i en tidning?"
Jag minns inte. Men jag minns inte heller när jag läste om hemorrojder eller sädesvätska och så vidare. Jag kanske läser fel tidningar.
Jag tycker du urvattnar ordet tabu om du kallar det tabu att prata om mens.
"För min del är det 5 år sedan då lokaltidningen hade en serie om mens. Det var många som reagerade negativt."
Det är "många som reagerar negativt" om du skriver en artikel om till exempel fotsvamp, kommunism, oralsex, trängselskatt, manligt håravfall, Markus Birro, julpynt, Tintin i Kongo, bostadsbrist, magsår, [tänk dig att listan fortsätter i oändligheten]. Är alla de sakerna tabu? Det tycker inte jag. Att många reagerar negativt betyder inte att det man skriver om är tabu, bara att det finns många negativa personer.
Det finns saker som verkligen är tabu att prata om, ofta av goda skäl. Prova att publicera en artikel om varför så många judar får nobelpris till exempel, så får du uppleva skillnaden på att tala om något tabubelagt och att tala om något som många reagerar negativt på.

Tja, många judar har fått nobelpris för att de fått exakt rätt förutsättningar för att bli framstående vetenskapspersoner.
En kombination av att de inte fick ta "hederliga" arbeten enligt lagarna i de flesta europeiska länder från medeltiden och framåt, så de fastnade i sektorer som i det moderna samhället blev övre medelklass, plus att utbildning högaktades inom deras kultur.
Jag tror inte att någon kommer säga åt mig att det här är tabu, utan en fullt rimlig förklaring. Men så är den också rimlig och handlar inte om någon konspiration.

#8 Jag avsåg inte att diskutera det ämnet här, det var tänkt som ett exempel på något som åtminstone gränsar åt det tabubelagda 🙂. Det RIKTIGT tabubelagda vågar jag så klart inte ens omnämna 😎.
"Men så är den också rimlig och handlar inte om någon konspiration."
Ja, det är väl mer när man ger sin bland konspirationerna som det blir tabu.

Problemet är att om man ens nämner "mens" så blir man åtsagd att det inte är något som folk vill höra om, och att man bör hålla tyst om det av hänsyn till andra.
Men runt halva befolkningen kommer ha mens ett par årtionden i livet, så varför ska vi hålla tyst? Det är ju dessutom förutsättningen för att de som inte har mens ska kunna föröka sig, men ändå är mens skämmigt och tabu.
Om något så ska man väl kunna prata om organen som håller till i den delen av kroppen utan att skämmas, man som kvinna!
-----
En stor skillnad mot rasistiska grejer i stil med anisemitismen, fast ändå inte, för det handlar om att den självutnämnda eliten vill sätta andra på plats. Och bestämma vad som är värt att diskutera.

#10 "Problemet är att om man ens nämner "mens" så blir man åtsagd att det inte är något som folk vill höra om, och att man bör hålla tyst om det av hänsyn till andra."
Det är inte min uppfattning, om vi talar allmänt i samhället.
Är det i din bekantskapskrets du uppfattar att det är på det sättet, eller i något särskilt socialt sammanhang? Kan du ge ett exempel på när det skulle hända?
"det handlar om att den självutnämnda eliten vill sätta andra på plats"
Kanske. Eller så är det mer strukturellt. En del av vår kultur som utvecklats över lång tid och genom invecklade sociala mönster.
Jag har aldrig upplevt något tabu med mens, varken i skolan, på jobbet eller privat. Tror inte att det är så värst tabubelagt mer än kanske på enstaka ställen, tillfällen. Men självklart är det heller inte alltid lämpligt att sitta och prata om mens i alla situationer.
Ja, jag känner att vissa reagerar mer negativt än andra, men jag är iaf. inte RÄDD för att prata om mens. Däremot är frågan hur mkt. man pratar om det. Det är ju lite äckligt så man pratar väl inte om det vid matbordet. Då kanske man säger "jag har mens så jag kan inte bad imorgon" men inte mer. Samma sak om jag ringer och sjukskriver mig. säger bara "jag har PMS" typ.
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
Här är en länk till kobras avsnitt om mens (tillgänglig länge till): http://www.svt.se/kobra/se-program/avsnitt-17-28?autostart=true
Är ett bra program och säger en del intressant i avsnittet, som citatet "allt blod är rött, utom mensblod som är blått" (fritt citerat efter minnet), där de tar upp hur kliniskt det är med reklam för mensskydd av olika slag.