Våld i en hiss
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
STHLM Panda genomförde ett socialt experiment där de spelade upp scenen "En pojkvän är hotfull och våldsam mot sin flickvän". Hur många tror ni reagerade? Reagerade de på rätt sätt?
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Jag kan köpa att folk 'fattade det var fake', men uppenbarligen fanns det personer som inte gjorde det, exempelvis tanten som ville gå ur hissen först innan han skulle puckla på sin tjej. Jag har utan tvekan lagt mig i.
#1 Tycker väl inte att du kan förvänta dig att en gammal tant ska behöva lägga sig i? Eller måste man förklara hur pass svaga äldre människor är?
Jag hade lagt mig i med, men inte om jag märkt att det är en inspelning.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

Skrämmande på många sätt. Jag undrar hur många som ringde polisen efter att de gick ur hissen, uttalade dödshot borde föranleda någon slags handling hos de flesta även om de kanske inte ingriper direkt i situationen (kanske av rädsla för sin egen hälsa eller av chock).
En anmärkning vid sidan av: Jag tror inte det här experimentet skulle godkännas av en etikkommitté, med tanke på den hotfulla situation den försätter testsubjekten i. För de flesta är det bara ett övergående obehag (som en del säkert skulle säga att de gjort sig förtjänt av), men vissa människor skulle kunna ta allvarlig psykisk skada av att utsättas för ett sådant här experiment.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#2 Att säga att snubben skulle vänta med att slå sin tjej tills tanten hade kommit ut ur hissen är jävligt fegt. Hon hade kunnat hålla tyst och ringa polisen/meddelat personal omedelbart då hon kommit ur hissen. Jag förstår att hon inte i första taget hade lagt i sig fysiskt pga hennes kroppsbyggnad men det finns alltid något sätt att hjälpa till. Stör mig otroligt på det hon sa och det talar bara för hur feg hon var.
#4 Möjligt.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Vad få verkar tänka på är att vi inte vet någonting om de ofrivilliga försökspersonernas historia, t.ex. hur många av dem som själva varit utsatta för våld. Statistiskt är det hyggligt sannolikt att så är fallet. Vi vet inte om "tanten" levt många år, och kanske fortfarande lever, i en relation med hot och våld och är traumatiserad av detta. Den som är traumatiserad av våld kan inte förväntas reagera rationellt i en hotfull situation som dessutom utspelar sig i ett stängt utrymme. Faktum är att en person som lever i en våldsam relation väldigt ofta utvecklar försvarsreaktioner just av typen vädja och förhandla såatteh…
Jag betvivlar att STHLM Panda för ett ögonblick tänkte på att det kunde finnas verkligt våldstraumatiserade personer bland dem som utsattes för experimentet och vad konsekvenserna skulle kunna bli för dem av att kanske återuppleva sitt eget trauma. Vilket för mig visar att de inte på allvar har satt sig in i den problematik de säger sig vilja uppmärksamma.
#6 Jag var mobbad i 8 skolår av 9 sammanlagt. Skulle jag se mobbning skulle jag gå emellan oavsett. Även i detta fall skulle jag förmodligen reagerat. Om inte annat skulle jag säkert ha tagit fram telefonen och ringt polisen.
Jag förringar inte den som har traumatiska upplevelser men det var flertalet människor i hissen som inte ens bemödade sig att ta reda på om det var verkligt eller inte.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här