F! och feminister - manshatare.
Nu iom extravalet har man suttit och läst på olika forum och jag blev riktigt chockad över ett samtalsämne som pågick i ett forum. Det diskuterades om F! och feminismen som helhet där majoriteten personer tog varandra i hand på att F! är ett politiskt parti fyllt av manshatare och att de som höll för feminism hatade män.
Detta var då ett forum bestående av endast mammor, helt genuina i sina åsikter, där det ofta talas om jämställdheten som då är väldigt viktig för dem samt om hur det är att vara hemmavarande mamma medan männen jobbar.
Personligen är jag också en hemmavarande mamma medan min man jobbar, ett medvetet val, men jag är också feminist men inte gör det mig till manshatare direkt.
Jag har sett denna kopplingen feminism=manshatare tidigare och känner mig riktigt oroad över dessa påståenden.
Hur kan sådana påståenden ha uppstått tror ni? Vad är det som får kvinnor att se på feminismen som manshatande? Vad skulle sådana påståenden kunna orsaka i framtiden om ni fick spekulera?
Borde inte F välja en mer neutral färg om dom nu ska vara så "könsneutrala", rosa skriker girl power. Och Gudrun Skyman snackar om att vi ska lägga ner försvaret när både isis och ryssarna hotar…. Ne ett riktigt skämt party med den största pajasen utav alla i ledningen tycker jag.
Kanske ett dåligt exempel. Men sådana här grejer har fått mycket uppmärksamhet. Därför gör många kopplingen feminism= manshat
#0: väldigt bra fråga.
Många orsaker. En uppenbar är ju intensiv propaganda under feminismens hela historia.
En annan att jämställdhet faktiskt utmanar grunden för hela mänsklighetens liv sådant vi har vant oss vid det – könssegregeringen hör ju till de mest allmänna immateriella kulturmönster vi känner till – och när så grundläggande saker ifrågasätts känner man sig hotad till livet.
En tredje, i Sverige, är att så många tycker vi är färdiga med jämställdhetsarbetet här. De jämför med andra delar av världen och ser inte vad vi har kvar här eller hur ytligt det fortfarande går. Till det bidrar också att folk inte är uppvuxna med att sådana tankeverktyg som "kulturmönster" ens finns på kartan. Hela grejen är främmande för dem.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Feminism i måttlig mängd visst. Men Gudrun hon kan väl inte bli mer manshatare även fast hon försöker prata runt det, Jimmi Åkerson är troligtvis rasist även om han försöker prata omkring det med så det inte ska verka så. D är politiker och jag har lika svårt för bägge partierna på olika sätt. Även om dom inte vill skylta med det står bägge för olika hat mot olika folkgrupper och det är hemskt
Nej, Schyman är inte manshatare. Det är ett sakfel.
(Inte heller någon feminist jag känner. Det finns en del jag inte känner som är det, men de är få.)
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
#1 Då ligger vi på samma våglängd kring den tanken.👍
#2 Den där länken gjorde mig nästan mörkrädd.😮
Jag blir oroad när det målas upp en bild av att feminism är något manshatande. Men jag anser samtidigt att dessa kvinnor inte bör ta för givet att feminism skulle innebära manshat bara för något de kanske läst/hört/sett när de samtidigt är kritiska mot mycket annat de läser/hör/ser och lyckas bilda egna åsikter då.🤔
Skulle man då kunna dra en koppling med att F! fått feminismen att framstå som manshatande?
#6 Det går ju mer och mer mot manshat. Feminister blir aldrig nöjda i mina ögon och snart kommer det vara männen som ligger under kvinnorna i samhället. Feminister härjar ju bara om kvinnors rätt. Har aldrig hört en feminist prata om vilka rättigheter en man ska ha.
Ja jag personligen skyller på F! för att feminism har fått en oerhört negativ klang de senaste åren. När jag gick i skolan och fick läsa om feminism så tyckte alla i skolan att det lät vettigt.
Men sen F! kom så har många människors åsikter tvärvänt. "omskolning av män, mansskatt" och flera andra dumma förslag. Nää bort med F! och fram med de riktiga feministerna som faktiskt är ute efter total jämställdhet!
#8 Jag håller med dig. Extrem feministerna håller på att spåra ur helt med pajas partiet och gudrun i spetsen. Gisses vilken cirkus :S
#7: det där med att man som feminist måste ta upp mäns rättigheter är ett standardargument. Män är ju stackars omyndiga varelser som inte kan stå upp för sig själva om det behövs, eller hur? Till och med som feminist måste man fortsätta dadda dem precis som kvinnor alltid har gjort? Du har förresten inte hört talas om manliga feminister? Om de blir fler kanske också medvetna mäns perspektiv hörs litet mer?
Och du säger förstås samma sak om alla andra grupper: alla som kämpar för en utsatt grupp måste kämpa för den motsatta också, annars är det inte legitimt?
#7 Gäller ju inte alla feminister dock ska nog påpekas, i synnerhet inte mig. Men jag har många gånger sett tillfällen där feminister inte blivit nöjda och vill klättra högre än männen i samhället och låta de ligga under för omväxlingens skull medan jag personligen vill se kvinnor på samma nivå som männen, mer jämställdhet.
Jag ber om ursäkt till alla som har sett det här inlägget förut som dessutom finns som artikel på sajten men ibland så orkar man inte upprepa något man redan har sagt. Den knyter i diskussionen.
http://mensmonstret.blogspot.se/2013/01/for-mycket-jamstalldhet.html
Till er som har tankar om feminism vill jag tipsa om att det finns flera artiklar om feminism på sajten. Bland annat om de tre största inriktningarna. För att komma åt de som inte syns på sajtens framsida kan ni klicka på fliken "Artiklar" så hittar ni alla artiklar som publicerats sedan sajten startade.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
#10 det är inte alls vad jag säger. jag skulle aldrig säga att antirasister ska stötta rasisterna lika mycket som invandrare. men nu snackar ju feminister som sagt ständigt om kvinnors rättigheter och inte mäns, och till och med manliga feminister snackar alldeles för mycket om hur synd det är om kvinnorna i samhället och glömmer nästan bort sitt egna kön
När man pratar om feminism så brukar man tala om jämställdhet mellan BÅDA könen. Någonting som du tyvärr har råkat missa.
Man ska inte yttra sig om jämställdhet om man bara ser det från en sidan. Det är en kamp från två sidor som måste slås ihop till en. Att vara en man är inte en j*vla dans på rosor om du trodde det.
#13: som jag skrev. Vad hindrar en man från att stå upp för sig själv om han tycker det behövs? Det är vad de kvinnliga feministerna har fått göra, och utifrån en ojämförligt mycket svagare position. De män du syftar på har kanske inte tyckt de har några större problem jämfört med kvinnorna?
#14: nix, det har jag icke missat. Det är min självklara utgångspunkt.
För att dem feminister jag pratat med är helt ologiska, tex tycker dem att internationella mansdagen är ett hån emot kvinnor pga hur kvinnor haft det för 100 år sen, medans jag tänker att idag vill vi ha det jämställt, ja det var skit dåligt för kvinnor för t.o.m mindre än 100 år sedan, men ska vi få det jämställt idag så finns det en internationella kvinnodag borde det ju vara okej att finnas en internationella mansdag?
Och då anser denna feminist att hon har rätt att tala för kvinnor i den frågan och männen i diskussionen ska var tysta, men jag är också kvinna men hennes åsikt var ändå mer rätt än mina eftersom jag är för jämställdhet och tycker då att internationella mansdagen borde få finnas?
+ att en del feminister kan i diskussioner nästan gå på männen och anklaga dagens män för kvinnlig forskning som "mörkades" för över 100 år, det är helt ologiskt.
Dessa extrem feminister förstör för riktiga feminister tyvärr…
De som är måna om allas lika rättigheter och värde är guld värda. Och det är riktigt uppenbart att Tanjis är det. Så hur man kan kritisera något sådant är helt absurt.
Ja män kan stå upp för sig själva, det kan kvinnor också. Men man kan också stå upp för varandra.
Har ni läst om feminism t.ex. här? Jag skulle nog rekommendera det före fortsatt diskussion.
Ja jag har läst det, och i skolan, och på internet, och i böcker. Dock så hittar jag inte någonstans att feminister måste kritisera och hoppa på andra kvinnor som "beskyddar" båda könen. Eller jag kanske missade något?
Feminist? Ja visst! Manshatare? Nej tack!
Riktiga feminister är för jämställdhet men tyvärr är det för många extrem feminister idag (tycker inte ens manshatare förtjänar att kallas feminister) som förstör för dem som vill ha jämställdhet och smutsar ner ordet "feminist" :/
#20: du verkar inte särskilt kunnig på mig. Att du så okritiskt går på lögner och förvrängningar om FI till exempel eller att du så totalt lyckas missa vad jag skriver.
#20 Jag tror det vi försöker peka på är det faktum att feminismen är en rörelse som i sin grund vill lyfta kvinnors villkor och sätta uppmärksamheten på de saker som drabbar kvinnor.
Det finns saker som bara drabbar kvinnor just för att de är kvinnor i en patriarkal värld. Ingen är ute efter att förneka att män inte drabbas av patriarkala strukturer. Tvärtom finns det många som försöker peka på hur män påverkas, det finns en hel gren inom genusvetenskapen dedikerad till just maskulinitetsforskning.
Däremot finns det en poäng i att vara medveten om att kampen män behöver föra är i grunden mot sig själva och deras egna privilegier. Orsaken till att män drabbas av patriarkala strukturer är just andra män.
Tyvärr så kan man inte ignorera det faktum att det råder en obalans mellan könen. Om det ska bli balans måste den gruppen som har mer dela med sig. I det här fallet är det männen. I majoriteten av alla sammanhang så är det en fördel att vara man framför kvinna i samhället. Det handlar inte om att hata män, det handlar om att se verkligheten för vad den är.
Liksom alla grupper som befinner sig i en privilegierad position är det svårt att släppa taget om de fördelar och den makt som det bär med sig. Återigen, i det här fallet är männen privilegierade i förhållande till kvinnor. Eftersom män (som grupp) är ovilliga att släppa taget så måste den underprivilegierade gruppen, i det här fallet kvinnor, kämpa för att få ta del av samma sak som männen. När vi befinner oss i sådant läge är det sällan rätt tillfälle att börja argumentera för den grupp som vi för kampen gentemot.
Det handlar inte om att hata män. Det handlar om att hata strukturen som gynnar män mer än kvinnor. Men eftersom männen faktiskt, till en början, kommer att förlora på ett mer jämställt samhälle så är motstånden från dem ofta stort. Därför är det inte alltid lämpligt att försöka föra båda kamperna samtidigt.
Däremot behövs männen i kampen om att förändra manligheten. Den som drabbar de män som inte passar in i normen. En kamp som också feminister kämpar i. En kamp för att upplösa den nuvarande genusordningen.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Jag förnekar verkligen ingenting du säger.
Vad jar reagerar på är att man säger att man vill ha jämställdhet men ändå delar upp könen. Kvinnor ska inte kämpa för kvinnor och män ska inte kämpa för män. Det är människor som ska kämpa för människor. Det är en "kamp" för oss alla och vårat samhälle.
Ingen ska behöva känna sig mindre värd pga sitt kön, sexualitet, ursprung, hårfärg, hudfärg etc…
T ex så har jag och flera andra noterat att det är vanligare bland unga tjejer att kalla unga killar för "jävla bög" för att de beter sig annorlunda och inte som stereotypiska killar/män. Redan när jag var ung och började bete mig mer feminint så blev jag dagligen påhoppad och mobbad av tjejer. Killar också självklart men oftast tjejer.
Allting är inte svart och vitt. Antingen bryr man sig om och uppmärksammar problemen som båda könen får utstå, eller så kan man låta det vara helt och hållet.
Jag är en man. Men jag ser inte vilka privilegier jag har som inte min mamma, systrar, tjejkompisar, kvinnliga lärare, kollegor etc… har. Och det gör inte de heller. Tyvärr men så är det.
Det är ingen som säger att allt är svart eller vitt. (Eller försvinnande få, och hos många av dem kan det vara en ungdomssynd.)
Men talar man om kultur- och samhällsstrukturer så måste man tala om statistiska genomsnitt av många individer. Att tala om enskilda individer, och även om enskilda smågrupper av män respektive kvinnor i en viss liten subkultur, är en annan sak. Det finns massor av enskilda kvinnor som allt sammantaget har det mycket bättre än massor av enskilda män. Men i det stora hela, genomsnittligt sett, är det tvärtom. Och det beror på de strukturer Ikajo nämnde.
Men var och en måste naturligtvis också föra sin egen kamp i livet från där hen står. Med likasinnade eller i värsta fall utan. Annars får man kanske inte ett liv som är värt vad det kostar. Och där är det ju så att ens egen plåga alltid är störst. Den är ju den plåga man känner mest direkt. Även om man förhoppningsvis också har krafter över att se och bekämpa större orättvisor.
Ens egen kropp är den enda man känner inifrån. Och den har för det mesta också ett kön, vilket i sin tur för det mesta präglar allt annat man är, gör och blir tagen som så att det blir extra svårt att sätta sig in i hur något annat kön har det. Vi blir inte lika behandlade, vi får inte lika möjligheter, och vi får inte det eftersom vi är olika; dock på sätt som inte är relevanta för hur vi behandlas. Hur det funkar kan vi inte se om vi låtsas att vi vore lika.
Och – som jag antydde ovan – det kan ju hända att man både är en undantagsman respektive undantagskvinna (och så vidare) och växer upp i en undantagsmiljö. Då måste man förstås föra sin egen kamp därifrån. Men, det är fortfarande inte det vanliga.
#23 kvinnor är fan inte bättre än män, du får det att låta som kvinnor är perfekta bara för att dom inte är lika fysiskt starka och slår inte lika hårt. vad är det för fel på dig? Män råkar mycket oftare ut för misshandel en kvinnor, utav män, ja, kanske för att kvinnor är av naturen mer fysiskt svaga och ger sig därför inte på män hur som helst men gudarna ska nog veta att kvinnor skulle nog vela om de var lika fysiskt starka som män vilket i mina ögon är lika fel som att faktiskt misshandla någon. Asså du gör mig riktigt arg. Och vad exakt är det men inte får utstå som kvinnor får? Kvinnor vågar inte för att vi är fysiskt svagare, vi har ingen direkt chans, vad ska ni extem feministiska manahatare göra åt detta? trycka ner männen så de hamnar lika lågt som vi kvinnor var i samhället för 100 år sen?
Problemet med feminism rörelsen är väl ungefär samma som för SD, antar jag. Dom försöker påvisa att dom inte är någonting(Manhatar för feminister, rasister för SD) men kontinuerligt misslyckas pga medlemmar som är "lite" bakom flötet.
Inlägget #2 gav en väldigt oroväckande bild.
I Sverige är jag lite osäker på att en så stor feminist rörelse behövs. Den är gigantisk, men det finns inte så mycket kvar att förändra egentligen. Resten är saker som tar tid, när gamla uppfattningar bokstavligt talat måste dö med den gamla generationen.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#2 kan vara förfalskat och är det inte det så är ju alltsammans ryckt ur sina sammanhang, som det inte kan bedömas utan. Det som är riktigt oroväckande är att så många (och särskilt alla (?) yngre) går på det utan att ställa sådana självklara frågor. Även bland dem som inte vill tro på det.
Och även om en del av den där påstådda extremismen skulle vara äkta är den marginell. Den stora massan människor är inte sådana, och det gäller feminister precis som alla andra.
Däremot kommer galningarna alltid att lyftas fram (eller skapas med hjälp av förfalskningar alltså) och användas som slagträ mot hela feminismen (och mot jämställdhetsidéer). Även av "goda" människor som blir lurade. Så är det med rörelser som väcker hat.
#28 Uhm, oavsett sammanhanget så är det regelrätt fel att säga att du hatar män, över lag. Dessutom är det ju många tweets, och det är inte nödvändigtvis svar, utan egna statusar. Alltså gäller inte det resonemanget där heller.
Men visst kan några av dom vara falska. Fast om du har te.x. läst Lady D. så ser du snabbt att det faktiskt är hennes åsikt. Hon är en rätt så stor feministisk bloggare med.
Jag har inget problem med jämställdhet. Men det är ju väldigt sällan det som är på tapeten. Oftast är det skuldbeläggning, och inte problemlösning.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking