Feminism iFokus

Feminism

Etikettfeministiska-frågor
Läst 1184 ggr
Deviance
1

Uppstats om Hen

Kunde inte riktigt välja kategori då jag tycker det platsar i både HBTQ och Genusvetenskap så det fick bli feministska frågor. Admin eller moderator får flytta om de tycker det passar bättre så :)

Vi skriver Vetenskaplig text på Svenskan och av de ämnen man kunde välja så valde jag att skriva Hen. Vilket jag lite ångrar för den diskussionen är så himla mättad och jag har definitivt skrivit om den typ 3 gånger förut i tidigare kurser haha! Och just på grund av detta så har jag kört fast i fakta-letandet. Det finns så otroligt mycket att gå igenom.

Hitills har jag fått  med:

Bakgrundshistoria om hen

Beskrivning av hen som ord (personligt pronomen etc)

Motsvarande pronomen på engelska

Lite fakta om hur användningen av hen påbörjades i olika medier

Vad jag vill ha er hjälp med att hitta mer fakta på är

Användandet av hen i språket

Fler reaktioner på hen (typ blogginlägg, intervjuer, reportage med folk som identifierar sig som hen och även motståndare eftersom att faktadelen ska vara objektiv)

Hen i politiken

Så har ni några kanonfakta, sidor eller böcker (i så fall får ni gärna skicka bild på texten och sidnummer och utgivningsinformation) som ni kan tipsa om får ni gärna komma med det!

Tack på förhand hörni :)

hamstrar & fotografering

Sagolikt
1

Kanske kan du ta med Kivi & monsterhund? Det är den första (jag vet inte om det numera är den enda) barnboken som använder hen.

Deviance
0

#1 Tack! Ska definitivt kolla upp den. Kanske kan jag hitta den på biblioteket i stan :)

hamstrar & fotografering

Ikajo
0

Det finns ganska mycket kring hen. Jag har helt nyligen skrivit en tenta där jag skulle diskutera användningen av hen i samband med en kurs i just svenska. Så det finns vetenskapliga texter kring hen.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Deviance
0

#3 Ja precis, det finns så himla mycket att jag inte riktigt vart jag ska börja leta. Jag behöver källor till min vetenskapliga text så om du vet någon som är bra skulle det uppskattas!

hamstrar & fotografering

Ikajo
0

Jag kan se vad jag har för något. Det finns några böcker som nämner hen och någon avhandling har jag för mig. Jag måste kolla på mina gamla litteraturlistor först. jag återkommer under dagen.

Ikajo
1

"Olika hen-syn - om bruket av hen i bloggar, tidningstexter och studentuppsatser" av Per Ledin och Benjamin Lyngfelt

och

"Jämställt språk" av Karin Milles.