riktar sig till min man
Har varit singel i stort sett hela livet men sedan jag gifte mig i somras så har jag upptäckt att man inte alltid räknas nu utan att företag riktar sig till min man istället. Ex. ett mäklarföretag som jag köpte lägenheten som vi bor i slutade rikta sina utskick till mig och började rikta sig till min man. Nu hör det ju också till saken att jag står fortfarande som ensam ägare till lägenheten, min man fick inte ens skriva på kontraktet för parkeringsplats eftersom jag är ensam ägare (man måste ge del av lägenheten i gåva inom äktenskapet för att han ska stå med på kontraktet men det har vi inte gjort). Tycker man borde rikta sina utskick som mäklare till den som står som ägare på lägenheten oavsett kön inte bara anta att det är mannen som sköter alla stora inköp som ex. lägenhet. Såna småsaker retar upp mig och man börjar undra hur långsamt det går med jämnställdhet egentligen.
De tittar inte på vem som äger huset/lägenheten, utan skickar till nyregistrerade på den adressen, att ta redan på vem som äger bostaden kostar pengar/tid då det är krångligare än att gå in i den fritt tillgängliga folkbokföringen. Så det har ingenting med förtryck att göra, i så fall är min manliga hyresvärd förtryckt i och med att de skickar till mig och inte till han som äger torpet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hörde av mig till mäklaren via FB och de sa nått måste blivit fel för deras utskick ska gå till ägaren av lägenheten så de skulle se över rutinerna. Det är ju bara slöseri för dem att skicka brev som påminner om att de kan hjälpa till att sälja lägenheten ifall vi vill flytta, till nån som inte är ägaren till lägenheten. (de har aldrig behövt köpa någon adress jag köpte lägeheten via dem så jag borde finnas med i deras kundregister)

#2 "Det är ju bara slöseri för dem att skicka brev som påminner om att de kan hjälpa till att sälja lägenheten ifall vi vill flytta, till nån som inte är ägaren till lägenheten."
Det händer ofta och så vitt jag kan avgöra utan könsdiskriminering.
Vi har haft inneboende som fått förfrågan om att sälja vår lägenhet 🙂.
Det är väldigt lite manuell hantering inblandat i det här och datorer är inte fördomsfulla.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism