Feminism iFokus

Feminism

Etikett: feministiska-frågor
Läst 2651 ggr
Ikajo
8

Inte så jämställda som vi tror

Artikel från Wendela, Aftonbladet:http://www.aftonbladet.se/wendela/kvinnaoman/article20185400.ab

Utdrag:

Nu kan vi lägga ner idén om att svenskar är bäst i världen på jämställdhet. Danmark och Norge är betydligt bättre liksom en rad andra länder.

– Men i hemmet är vi definitivt inte jämställda, säger han till Aftonbladet och fortsätter: 
– Vi lever kvar i hundraåriga föreställningar och jag vågar säga att majoriteten av svenska män anser att de har makt över kvinnor.

– Det är en myt att det skulle gynna familjen om kvinnan är hemma för att mannen tjänar mer. Långsiktigt är det en förlust för alla.

Svenska män lägger 154 minuter av sin tid på arbete i hemmet, i jämförelse med svenska kvinnor som arbetar 207 minuter i hemmet dagligen. Alltså nästan en timme mer än männen.

Kanske borde diskussionen kring jämställdhet och feminism åter bli en fråga som också handlar om vad som händer inom hemmets väggar?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Hoseok
3

Har hört detta innan, att vi faktiskt sjunkit på listan. Varje gång en person använder det som argument att vi är "världens mest jämställda land" så blir det en suck. Alla har så olika definitioner på när det räknas som jämställt, vilket är ganska konstigt för man tycker ju det borde finnas ett självklart, enskilt svar..

Geru
1

Tror jag har sagt det förut, men förändring tar liksom tid. Speciellt förändring när en stor del inte vill ha förändring.

Sen är det ju aftonbladet med.

Och frågan är ju om antalet timmar obetalt arbete i hemmet är det som svarar på frågan om jämställdhet med.

Sverige är ett jämställt land, till stor del. Självklart finns det rum för förbättring, men vi är ju inte direkt dåliga på det heller.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

elegantbanan
6

#2 Nej, Sverige är inte ett jämställt land till stor del. Det är bättre än det varit förut, javisst, men det betyder inte att vi är jämställda.

melancholy were the sounds on a winter's night.

Geru
0

#3 Beror på hur man räknar, och vad man jämför med. Om man te.x. räknar antalet kvinnor som sitter i riksdagen ser det ju bra ut. Så, vad är din referenspunkt?

Vad får dig att tro att Sverige inte är ett jämställt land till stor del? Stor del menas inte med majoritet av alla saker, utan helt enkelt en stor del.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Ikajo
10

#4 Det känns som du inte riktigt förstått problemet i det här läget . Sverige har i mångt en så kallad formell jämställdhet men relativt låg faktiskt jämställdhet. Vi är jämställda till hög grad på pappret men inte i verkligheten. Vilket den nya studien visat.

Geru
2

#5 Allting börjar som formellt. Anpassningen sker sedan över generationen. Samma sak skedde ju mer eller mindre när barnaga förbjöds.

Det sagt, är Sverige så pass dåligt som många feminister säger att det är?

-Stephen Hawking

Ikajo
8

#6 Uppenbarligen är det ju så eftersom det finns en studie som visar det.

Attityder och beteende är minst lika viktigt som lagstiftning. Det finns ingen mening med skärpt våldtäktslagstiftning om domstolarna ändå firar på märkliga grunder. Det hjälper inte den tjej som blir näthatad för att hon protesterar som sexuella trakasserier. Det gör ingen skillnad när någon ropar hora efter tonårstjejen i skolkorridoren. Det spelar ingen roll när killar fortfarande blir kallade för bög så snart de gör något utanför rammen för manlighet. Det räddar inte livet på de kvinnor som varje år blir mördade av en nuvarande eller förre detta partner.

Jag skulle vilja påstå att feminister inte lyckas beskriva tillräckligt väl hur långt från jämställdhet Sverige verkligen är.

Geru
5

#7 Studien visar att människor hemma gör lite som dom vill med dom möjligheter som dom fått. Om du har en bil, och den kan åka i 200, betyder inte det att du faktiskt åker i den hastigheten, även om du har möjligheten, Människor gör ju som dom vill.

Visst kan jag hålla med om att våldtäktslagstiftningen är riktigt dålig i Sverige. Inget snack om saken där. 

Näthat är näthat, inte säker på att det blir sexuella trakasserier av det. Men det är i vilket fall kränkning och så vidare. 

Min skola så kan jag ju säga att det där inte är någon bra idé om du inte vill bli avstängd. Men samtidigt undrar jag om det bara gäller saker som är könspecifika, eller om det gäller andra saker med(för sur på någon blir man ju).

Helt ärligt, visst har jag blivit kallad bög för att jag inte beter sig precis som alla andra. Men grejen är ju det att det endast är när man är med andra män som har väldigt dålig självkänsla. 

Har ingen aning om hur vanligt det är i Sverige, men har läst någonstans att väldigt många mord är ju sådant. Men, har som sagt ingen aning om statistiken där.

Om du bara ser det negativa, så är det bara det negativa som du kommer se och reagera på. Och inget positivt som sker kommer att få fortsätta ske, eftersom det negativa är det enda du fokuserar på. Alla som har pluggat psykologi vet hur negativ betingning fungera gent emot positiv betingning, kan du gissa vilken som är bäst?

Om du verkligen tycker att Sverige är ett så otroligt hemskt land, i och med att det ligger så långt i från vad du vill ha, var skulle du vilja bo?

-Stephen Hawking

elegantbanan
3

#4 Grundar det på min och andra icke-mäns vardag. Så bara för att det finns ett "bra" antal kvinnor i riksdagen är Sverige jämställt?

Geru
3

#9 Nope. Men det är inte heller ojämställt bara för att kvinnor gör mer arbetstimmar hemma. 

Du är medveten om att 100% jämställdhet är i praktiken omöjlig? Det kommer alltid luta åt något håll.

-Stephen Hawking

elegantbanan
5

#8 Men vad är det då som ger personerna så olika möjligheter? Kan inte det ha att göra med att vårt samhälle är ojämställt på så många olika plan?

Folk som använder bög som ett själsord gör det för att de ser feminint som nått dåligt, som något det sista en man nånsin skulle vilja vara. De ser det som nått nedvärderande. Att de skulle ha dåligt självförtroende är ingen ursäkt.

Jaha, ska vi alla icke-män sitta och vara glada och nöjda över det vi får då? Nää, tror inte det, jag tänker i alla fall kämpa för mina och andras rättigheter.

elegantbanan
2

#10 Nej, det har jag aldrig påstått heller.

Idag lutar det inte åt något håll, det hela ligger på samma sida. Hos män. Så har det varit, och det kommer fortsätta att vara så om vi inte kämpar för motsatsen.

Geru
3

#11 Idag tycker jag väl att den nya generationen har väldigt jämna möjligheter? Eller har jag missat något? Kan tjejer inte bli Ingenjörer? 

Det tycks som att samhället i sig är rätt välanpassat för att lyckas, oavsett kön, men att könsrollerna håller i sig ändå.

Visst använder dom det för att det är nedvärderade. Men det är ju allt annat man kallar en man, som enligt dom inte är manligt. Inte specifikt det andra könet, utan allt från apa till div. olika saker.

Visst tycker jag att man ska kämpa för att alla ska ha samma möjligheter, men bli inte förbannad om inte alla gör precis som du tror bara för att dom har möjligheten.

#12 På vilket plan pratar vi om att någon styr? För uppenbarligen är det ungefär lika mycket kvinnor som män i riksdagen, och det är väl ändå det högst styrande organet i Sverige? Eller har jag missat nått?

Det borde verkligen finnas en symbol när något editat sin post.

-Stephen Hawking

elegantbanan
6

#13 Klart de kan, men det är så mycket annat som spelar in också. Att känna sig trygg när man går hem på kvällen, känna sig trygg bland män osv Samhället är väl anpassat för VISSA att lyckas. Jag vet själv med mig att jag som vit har privilegier en rasifierad inte har. Klass är också en faktor. Det är inte samma sak. De använder ordet bög nedvärderande, och ger det därmed en negativ konnotation. Att vara bög är inget dåligt, men det är just det användate av ordet som skapar en negativ och distanserad blick till homosexuella. Va? Klart jag blir förbannad och irriterad när folk påstår att vi är jämställda, fastän det finns en hel radda av punkter som bevisar motsatsen. Alla ska få välja att göra det de vill: vill en kvinna vara hemmafru är det helt okej, men hon ska också ha valet att få göra karriär om det är det hon vill. Bara för att man finns representerad betyder det inte att det finns jämlikhet. Det finns fortfarande en myt om att kvinnor inte kan vara bra ledare, fastän det finns direkta exempel på att så inte är fallet. Sen är ingen fri från könsroller och fördomar, och bara för att man är kvinna betyder det inte att man är immun mot dem. (angående symbol: håller med! Trodde det automatiskt skulle synas som på Facebook, men det gjorde det inte ser jag nu. Ska tänka på att lägga till det i framtiden. Ändrade, om jag minns rätt, en meningsföljd i #12 som blev knasig och inte förde fram det jag ville. Gjorde det direkt efter jag postat.)

Geru
2

#14 Helt ärligt så tror jag aldrig att någon kommer känna sig trygg när dom går hem på kvällen. Det ingår liksom inte direkt i ens natur att göra det. Jag har haft flera vänner som blivit rånade, som exempel. Man är alltid på spänn, kikar bakom sig och så vidare. 

Dom flesta kan lyckas. Det handlar ju om arbete och dedikation. Men visst kommer vissa ha det lättare, och det är nog inte hudfärg lika mycket som att du kanske kommer från en bättre ställd familj som ger bättre stöd i studier, eller te.x. om du föds väldigt intelligent.

Visst används det som ett skällsord. Det gör ju dock en hel del andra saker med. Nu är jag dock inte helt inne på vad bög som skällsord har med jämställdhet att göra, för om något är det ju mer en diskussion som hör hemma på HBT.ifokus.

Jag har sagt att det inte är lika illa som vissa försöker få det att se ut. Visst är det inte totalt jämställt, men jag menar, det är inte heller lika illa som det låter här. Och helt ärligt känner jag att det finns "lite" värre saker att oroa sig för i världen just nu. 

Idag har hon valet att göra det själv. I Sverige så bestämmer man ju själv. Om du sen då väljer att göra så, så är det de som gäller. 

Jag har faktiskt aldrig hört den fördomen, och jag är ändå 25 år gammal… Men visst finns det fördomar, men det går ju som sagt åt båda hållen. Och det är knappast bara ena sidans fel att dom existerar och, framför allt, hålls vid liv.

Jag pissar fullkomligt på vilket kön du har i alla sammanhang utom dom där det är relevant för mig, och det är ju när jag väljer partner. Varje människa är sin egen, och alla är en person. Och jag bryr mig inte alls om vilken könsidentitet som du har, oavsett om du vill ha könet kakburk. Vad som spelar roll i min värld är vad som kommer ut ur en, i form av ord, text och handlingar, och sedan om man kan använda sig av logik. Och där kan jag påstå att jag är lite diskriminerande ibland mot människor som jag helt enkelt finner korkade.

Ingen fara ^^ Bara att svaret blev ju knäppt för när jag började skriva så stod det något annat liksom xD

-Stephen Hawking

Grace2009
3

Jag är glad för att Geru finns här och sprider så många klocka ord. Personligen har jag inte stött på dessa problem som feminister stöter på.

Geru
1

#16 Inga alls? Inlägget säger inte att inga problem finns, men det säger att det finns flera sidor att titta på.

-Stephen Hawking

Persifone
2

Jag tycker det här debattinlägget i aftonbladet var bra.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Geru
0

#18 Var lite så jag tänkte med.

-Stephen Hawking

elegantbanan
4

#15 Javisst kan man vara rädd för en del saker när man går hem i mörkret: bli rånad, påhoppad eller mörkret i sig själv. Men hur många män går hem på kvällen och är rädda för att bli våldtagna? Sen är det också sant att män blir t.ex. misshandlade av andra män i större utsträckning än kvinnor blir, men det tar lika mycket avstamp i macho-normen som kvinnors rädsla för att bli våldtagna.

Klass spelar in mycket, som sagt. Hudfärg och etnicitet till ännu högre grad: det finns de doktorer som inte kan få jobb som just det i Sverige p.g.a. att de invandrat från exempelvis Indien. Om du vill läsa om rasifierades upplevelser i bl.a. Sverige tycker jag du ska kolla in instagram-kontot makthavarna - riktigt bra!

Det blir en jämställdhetsfråga då man ofta kallar en pojke/man för bög om denne bettet sig på ett sätt som anses feminint. Det gör att feminint = nått dåligt. 

Även om det inte finns nån lag eller liknande som stoppar en kvinna från att göra karriär, så finns det fortfarande normer och en syn på kvinnan som kan vara svår att bryta och gå emot.  Dessutom reproducerar vi många normer undermedvetet, och det tycker jag debattinlägget #18 länkade kan visa på.

Det blev ju en del uppmärksamhet när Hillary Clinton ställde upp i presidentvalet, fanns debatter om ifall hon och andra kvinnor verkligen kunde vara ledare och ha ett sånt stort ansvar då de har mens och PMS (och därför skulle vara instabila och styrda av hormoner = inte lämpliga som ledare). Finns också argument som "kvinnor är för känslosamma" och "men hur blir det med hennes barn nu när hon gör karriär, hur ska de klara sig utan mamma?!".

Den här artikeln kan förklara på hur jag ser på "jag bryr mig inte om vad nån har för kön"-argumentet. Artikeln handlar om rasism, men kan appliceras på sexism också.

Ikajo
1

#20 En av dina länkar fungerar inte, kolla därför om adressen är korrekt ifylld.

//Sajtvärden

elegantbanan
2

#21 Av nån anledning kan jag inte ändra länken i inlägget, så får lägga till den i ett nytt inlägg, haha… Här finns artikeln.

Geru
1

#20 Men då tycker du alltså att det är mer viktigt att just tjejer ska kunna gå hem och känna sig trygga, eller missförstår jag dig?

Inte helt övertygad om att en läkare från indien inte får jobb i Sverige pga vilket land han kommer i från, utan mer att dom inte tillhör EU, och i EU så har alla utbildningar en viss garanterad standard. Men visst, applicera det på något annat. Jag förstår vad du menar, i vilket fall. Men igen, hur är det relaterat till feminism?

Visst finns det problem med det, men det beror ju på var någonstans det tillämpas.

Du producerar en hel väldig massa omedvetet. Men som sagt, det är i slutändan du som väljer vad du gör. Antingen väljer du att foga dig efter andra, eller så är du faktiskt en egen person och gör det som är rätt för dig. Normerna är på väg bort, men visst finns många kvar, men år efter år så blir dom svagare. Som jag har sagt förut så tar alla stora förändringar tid, speciellt eftersom en gammal generation bokstavligt talat måste dö ut för att det ska fungera. Vem som helst förstår väl det?

Jämför inte USA med Sverige. Det är bara pinsamt. Vi har inte samma samhälle som dom har. Vi har inte samma moral som dom har. Vi har inte samma etik som dom har. Det hade varit mer praktiskt för dig om du faktiskt tagit ett exempel på en Svensk kvinnlig politiker som blev behandlad så, men jag tvekar på exempel där, vilket gör att din poäng faller med ansiktet ner i marken. 

Jag kan inte säga annat än att jag själv tar avstånd från sexistiska skämt, och när folk te.x. i min klass använder sånt så säger jag att jag tar avstånd från det, och att jag inte tycker att det är så. Mer än så kan varken jag eller någon annan göra.

Nej. Det är inte applicerbart. Ledsen. Jag ser dig som en person. Jag skiter i ditt kön. Hur vida en artikel försöker få det till ett problem bajsar jag också på, för det är helt enkelt inte relevant. Jag ser dig som en person, sen ser jag handlingar, sen åsikter och sedan är allt det andra som är icke-relevant till hur jag värderar en människa, nämligen det estetiska. 

Jag ser vilket kön du har. Jag ser vilken hudfärg du har. Jag bara bryr mig inte om det, eller värderar dig inte för det. Hur svårt är det att förstå? I och med att jag då tycker att alla har samma värde, så är allting som folk säger/gör pga att någon har ett annat kön eller hudfärg skitsnack i min värld, och någonting jag ställer mig emot. Men som sagt, jag bryr mig inte ett piss om du så identifierar dig som en rostad macka med marmelad och ost.

Fan. Nu blev jag hungrig med. Jävla kväll….

-Stephen Hawking

elegantbanan
4

#23 Det jag menar är att båda problemen kommer från samma ställe: macho-normen. Det är den man behöver motarbeta.

Feminismen handlar i mycket hög grad om klass.

Skulle du kunna ge ett exempel på ett tillfälle där en man blir kallad bög (på ett negativt sätt) som inte kan relateras till feminint = dåligt?

Ja, de nuvarande normerna håller just nu på att ifrågasättas och smått luckras upp. Men nej, jag håller inte med dig om att det är så lätt att gå emot normer - det blir bara svårare ju färre privilegier man har. Jag kan ge ett personligt exempel på det - har i hela mitt liv varit (eller försökt vara…) en "duktig flicka". Det är först nu på senare tid  jag har förstått det, och efter mitt bästa försöka överge den rollen. Men det är så svårt. Ett beteende som jag levt efter hela livet, blivit uppmuntrad till och fått lära mig att mitt värde ligger i. Läsvärt om det här och här.

Det var inte bara i USA som hon blev ifrågasatt, då USAs president är en av världens mäktiga personer. I hela världen blev det en fråga om hon var lämplig att leda landet på grund av sitt kön. Annars kanske hela storyn om Mona Sahlin… Hur toblerone-affären blev en stooooor deal, medan Juholts fusk inte blåstes upp lika mycket… Hmm, undra varför…

Såklart man kan göra mer än att ta avstånd, men vad man kan göra är olika från person till person.

Hur är det inte applicerbart? Det är ett problem, även om du inte upplever det själv. Om nån säger till mig att den mår dåligt/blir kränkt av att nått ser jag till att göra mitt ytterst för att undvika just den saken. Hur svårt är det att förstå?

Geru
0

#24 En rätt grov simplifiering av ett rätt sofistikerat psykologiskt problem. Men jag låter det glida, för du har skrivit lite mer knäppa saker längre ner som är viktigare.

I så fall får du förklara hur klass=feminism.

Det beror ju på avsikten när man säger det, eller hur? Personligen när någon säger bög så tänker jag inte på en tjej. Jag tänker på en väldigt pratade, uberjobbig person med för mycket personlighet, helt enkelt. Inget feminint. Bara en jobbig jävla människa.

Att du har svårt att gå emot normer gör inte att alla har det. Det har väldigt mycket att göra med din egen känsla och vilja att passa in att göra med. Ju mer du pissar på normen, och du inte har vänner som faktiskt ser bortom sånt, desto fler av dom "vännerna" kommer ha svårt att vara kvar och så vidare. Men det tyder ju bara på att du inte tror på dig själv och din rätt att vara den du är. Du pratar som om jag faktiskt hade privilegier. Helt ärligt, i Sverige idag, tror jag du har fler än vad jag har. Men det vet du ingenting om, och jag håller det helst så. Annars får väl du spilla varför du har så få privilegier jämfört med te.x. mig. Tyvärr så orkade jag inte läsa länkarna, för helt ärligt är jag inte så intresserad av människor på nätet att jag läser 10 A4 med information om dom, när informationen inte ens är relevant eller information som jag frågat efter. 

Så säg var i Sverige hon blev ifrågasatt. Ge mig på trynet, ge mig länkar! 

Det tror jag inte har ett piss med kön att göra. Jag tycker mona är en riktigt skitig person, rakt igenom. Det sagt är juholt värre än vad hon är. Jag tror helt enkelt att media(som faktiskt bestämmer hur saker i samhället tas upp) gjorde mindre med Juholt för dom kände att dom inte ville trycka ner S för långt. Tidningarna är ju faktiskt för det mesta röda i Sverige, vilket gör mitt antagande mer trovärdigt.

Så säg vad mer jag/man kan göra. Har du kritik är det bäst för dig att den är konstruktiv, annars är du illa ute.

Det är inte alls svårt att förstå, och i viss utsträckning håller jag med dig. Men var går gränsen då? Om någon blir kränkt för att jag inte slår mitt barn, ska jag fortfarande då undvika att inte slå barnet, för att göra denne nöjd? Förstår du själv innebörden av att försöka göra någonting sådant? Eller bättre upp, te.x. vaccin. Ska jag bara acceptera och respektera dom människor som inte vill använda vaccin? Bara för att alla ska bli respekterade, även om min och andras hälsa är i farozonen då?

Du har väldigt många lösa trådar att fixa till, och tills du faktiskt har någonting konstruktivt att säga istället för att klaga, så kommer jag hålla mig till mitt sätt. Varför? Jo, för det faktiskt fungerar, till skillnad från ditt.

Sen kan vi ha en heeeeelt egen diskussion kring vilka delar av en personlighet som man kan släppa, och vilka delar som man inte kan göra det med. För det är inget litet ämne.

-Stephen Hawking

elegantbanan
4

#25 Om du tagit dig tid att läsa ett av blogginläggen (och bara ögnat igenom kommentarerna) jag länkade hade du sett att jag är långt ifrån den enda som tycker det är svårt att gå emot normer.

"Har du kritik är det bäst för dig att den är konstruktiv, annars är du illa ute." - Är det ett hot eller?

Här har du ett par länkar: varsågod, varsågod, varsågod, varsågod och varsågod. :)

Geru
0

#26 Säkert. Men det sagt så gäller det inte alla. 

Ja, det är ett allvarligt hot. Det är så pass allvarligt att allvaret i sig bestämde sig för att sluta. Helt ärligt? Ett hot? Var i ligger hotet? Det är bara så att om du ger kritik, vilket är ett fint ord för att klaga, utan att ge den konstruktiva delen av det så är du ingenting annat än en gnällande människa. Alltså måste kritik vara konstruktiv, annars så är det illa eftersom ingenting du säger spelar någon som helst roll.

Tyvärr är inte länkar konstruktiv kritik. Det ser mer ut som ett försök att fly från att ge konstruktiv kritik. 

Kul att du ger länkar, tråkigt att länkarna inte ger någonting. Många av dom har jag läst förut, vissa av dom skriver regelrätt puckade och otrevliga saker, dessutom har den första, mer än en otrevlig ton gent emot frågor, fakta fel. 

Många av sakerna i länkarna är orelevanta, eftersom dom antar att jag ser på människor med det set av ögon som dom tror att jag har, men som jag inte har. Ordlistan är… Jag vet inte? Säkert användbar någonstans i världen, men inte här i den här diskussionen. Stöter jag på ett ord jag inte förstår så googlar jag det, så som alla hyfsat anständiga människor gör. 

Och seriöst. Lady Dahmer. Om du tror att jag ska lära mig någonting om jämställdhet från en människa som inte gör någonting annat än att sprida hat så tror jag du är lite väl fel ute.  Dessutom så har alla samma tolkningsföreträde, som det heter, i och med att det är fucking jämställdhet vi vill ha, alltså ska det gälla alla, annars har du inte jämställdhet. 

Visst behöver du inte tycka som jag. Men det har jag inte påstått heller. Inte heller behöver jag tycka som du. Inte för att jag skulle, det är lite för stora logikhål i dina argument, även om din avsikt säkert är okej i alla fall.

Så summan av det hit tills:

Du klagar, men ger ingen konstruktiv kritik. Det gäller alltså att du specifikt nämner det som du tycker är fel med mitt argument, och varför, och sedan hur du tycker att det ska ändras. Annars som sagt saknar jag grund att ändra någonting alls. Det är alltså ett sådant svar jag vill ha av den kritik du gav mig angående hur jag ser på människor. Inte en random länk och sedan säga "det är applicerbart".

Du länkar hej vilt, men har ingen egen uppfattning kring det som du postar verkar det som.

-Stephen Hawking

elegantbanan
3

#27 Okej, vad grundar du det på? Att det inte gäller för alla, alltså.

Du kanske borde läsa meningen igen och se ifall det kan uppfattas som hotfullt.

Vad ser du för faktafel i första länken? Kan vara intressant att veta.

Jag tycker själv Lady Dahmer är awesome. Hon är en riktig nagel i ögat, och jag älskar det. Men där har vi olika åsikter, och vad vi har för personlig uppfattning om LD hör kanske inte hemma i den här tråden.

Nej, alla har inte tolkningsföreträde för vi lever inte i ett samhälle där vi är jämställda. Jämställdhet är nått vi strävar efter, men som vi inte har. Det handlar om att till exempel jag aldrig kan veta hur en rasifierad upplever och blir bemött i samhället, och har därför ingen rätt att ifrågasätta dennes upplevelser i en diskussion. Istället bör man lyssna, ta till sig och göra sitt yttersta för att motverka diskriminering osv.

När du inte verkade ta mina ord på allvar försökte jag med andras, men det fungerade inte heller. Du avfärdar bara den "konstruktiva kritik" jag ger dig, och menar att saker jag skriver är knäppa osv.

Geru
2

#28 Jag hade inget problem att bryta vissa normer, specifikt dom normerna som har med andra att göra. Dvs, jag bryr mig helt enkelt inte. Andra är som sagt svårare, för dom har med personlig förändring att göra. Förändring, i all form, tar tid. Och för vissa är det någonting som tydligen gör ont, och någonting som många är rädda för(det förstår jag faktiskt inte varför vissa är).

Jag tycker verkligen inte att den kan uppfattas som hotfull. Det handlar ju om hur du skriver, och att du är illa ute i en diskussion när du skriver på det viset som du gjort.

Skulle inte sagt något egentligen, med Nöjesguiden är ingen bra källa för information. Inte heller är nyheter24 det. Och dahmer är ingen information alls.

Det är nummer 4. i länk nummer 1. Och det är inte så att jag håller med påståendet, men svaret är faktiskt fel, iaf på den punkten som räknas. Visst är hjärnorna fysiskt sett lika, men dom har ju inte samma signalsubstanser i sig. Ett fakta är ju te.x. att män producerar mer testosteron, vilket påverkar personligheten. Det gör det till ett faktafel, i och med att man inte berättar hur det faktiskt fungerar. (dvs, du är dina signalsubstanser, typ)

Du får tycka så om henne. Men jag menar, om du tycker att hon är awesome, så antar jag att du kommer ta åt dig mycket av det hon säger, och helt ärligt, det är inte speciellt bra.

Du agerar efter det som du vill ha. Jag vill inte ha våld i samhället, därav brukar jag inte våld. Jag vill ha mindre bilar i storstan, därmed kör jag inte bil där. Jag vill tappa vikt, alltså äter jag mindre godis. Förstår du hur det fungerar? Du får ingen förändring om du inte agerar till den förändring du vill ha. Att trycka på åt ena hållet gör bara att det sticker iväg åt det hållet. Balans är nyckelordet, och det är ju det som jämställdhet handlar om, även om feminism inte gör det( i och med att män, te.x. av lady dahmer, inte är välkomna inom feminism rörelsen).

Visst kan du veta hur en svart känner sig i ett vitt samhälle! Det är ju bara åka till ett land som har den andra kontrasten. Det finns flera exempel på det i te.x. afrika eller i mellanöstern. 

Jag behöver inte specifikt vara med om en situation för att förstå hur det känns. Annars skulle jag ju inte te.x. veta att mord skulle få mig att må dåligt. Det handlar ju mer om din egen empatiska förmåga där.

Jag tar dina ord på allvar. Ta aldrig andras ord för din egen talan. Den talan jag vill ha är din, i och med att jag pratar med dig. Jag skulle aldrig skriva så här långa inlägg, läsa en massa länkar som jag avskyr att läsa, om jag inte faktiskt ville veta vad du tycker och tänker. 

Visst kan jag säga att vissa saker du skriver är knäppa, men sista jag kollade skriver alla människor knäppa saker från och till, mig själv inkluderat. Det är då man behöver kritikern för att skapa om det man sa till någonting som fungerar bättre.

Jag ska försöka vara extremt tydlig nu: Den kritik jag behöver från dig, angående mitt synsätt på människor, är rätt komplicerad. Jag behöver veta varför mitt synsätt är fel, från ditt perspektiv, och dina ögon. Jag behöver veta vad du tycker at jag ska förändra med det, och ge mig argument till varför ditt synsätt är bättre än mitt.

-Stephen Hawking

elegantbanan
3

#29 Det är svårt att bryta normer eftersom normbrytande ofta inte ses som nått positivt (visst finns det undantag, men på det stora hela). Blir man alltid uppmuntrad att t.ex. som kvinna sminka sig, och får man alltid uppmärksamhet utifrån hur bra man gör det är risken väldigt stor att det är där man lägger sitt värde. Så om man sen skulle försöka bryta normen och inte sminka sig skulle det vara samma sak som att ta bort det enda som fick en själv att känna sig värdefull. Sen är det givetvis normer som är svårare och lättare att bryta, vilket i sin tur beror på ens plats i samhället etc.

Det är det svåra med att kommunicera i text - saker missuppfattas mycket lättare.

Nu tänkte jag inte mer ha nyheter24 som en faktasida, utan mer åsikterna som finns i artiklarna.

Hmm, intressant det där. En del i en kurs jag läste i socialantropologi tog upp hur subjektiv forskning är, hur färgad den är av det sociala. Som Ronald Coase sa: "If you torture the data long enough, it will confess". Sen tycker jag det är lite kontraproduktivt att försöka med hjälp av biologi försöka visa att "nej kolla vi är inte olika!", eftersom det inte ska spela nån roll att vi är olika, vi är ändå av samma värde. (Nu menar jag inte att du påstått att vi är olika/lika biologiskt, utan det var mer en kommentar på artikeln.)

Det blir väl samma sak åt andra hållet också, eller hur? Eftersom du inte gillar henne kommer du inte ta till dig av det hon skriver och tycka det är bra. (Med det sagt behöver du inte tycka LD är bra heller, det är upp till var och en.)

Men om jag vill ha jämställdhet, hur ska jag agera då enligt dig? Ofta säger feminister nej till att män tar stor plats inom kvinnokampen just för att de vill att fokuset ska ligga på kvinnor. Män är välkomna  men då ska det inte vara på bekostnad av en kvinna, då vi har haft tillräckligt med såna fall genom historien. Det är samma sak som att låta t.ex. rasifierade få ta plats istället för vita, för visst skulle det vara lite konstigt om majoriteten av frontfigurerna i den kampen varit vita?

Fast det där är inte riktigt samma sak. Det finns inte en historia av slaveri och rasism gentemot vita som det finns mot rasifierade. Jag har en maktposition eftersom jag är vit - nått jag och andra vita aktivt måste tänka på.

Kanske finns det många gånger man tror sig veta hur personen känner, eller att man kan gissa på ett ungefär. Bara för att du vet att ett mord skulle få dig att må dåligt betyder inte att du vet hur det känns, om du förstår vad jag menar? Du vet alltså att det kommer vara nått dåligt, men inte exakt vad. Som vit förstår jag att rasism är nått mycket dåligt, men kan aldrig förstå helt ut hur det känns att utsättas för det.

Geru
1

#30 Då får du förändra hur du ser på att bryta normer. Och det faller också in i det jag sa förut, människor tycker ofta inte om förändring. Många arbetar aktivt emot det, på en väldig massa plan. Jag har aldrig sagt åt en tjej att sminka sig, inte heller tycker jag att smink är speciellt nödvändigt. Det är ditt eget val, helt enkelt. Jag tror faktiskt aldrig jag har hört killar säga så till tjejer heller, men har hört tjejer säga sådant. Nej. Det beror inte på din plats i samhället. Det beror på dig, oavsett din plats. Om du vågar eller inte.

Absolut. Jag brukar uppfattas väldigt otrevlig oftast. Mest för att jag skriver kort. Jag gillar inte att skriva för mycket, men måste ofta för att beskriva vad jag menar.

Okej. Ur den synpunkten, sure. 

Visst är viss forskning subjektiv. Speciellt forskning som te.x. rör människor och kultur. Den är enastående subjektiv, medans te.x. matematik är väldigt mycket mindre subjektiv. Jag har inte sagt något annat än just det: att vi har samma värde.

Njae, jag tar åt mig ändå, men kanske inte på det sättet som man hoppas på. Jag föredrar att inte lära mig saker från arroganta bajshögar till människor, men ibland har man inget val. Har en människa rätt så har den det, och då får man helt enkelt böja sig.

Du ska agera så som du predikterar. Alltså, behandla alla jämställt. Gör du fel, be om ursäkt och börja om. Ta plats om du känner att någon tar för mycket. Leta efter balans, helt enkelt. Sen har det med situationer, kunskap och ledarskap att göra med, vilket gör pusslet lite mer komplicerat, men inte olösbart.

Visst håller jag med där. Men du kan inte få ena sidan att gå över på din genom att skrika och klaga på den. Inte heller kan du få över människor om dom känner att dom måste, eller blir tvingade. Och sist, men inte minst, så hjälper det en väldig massa om man har människor där som tillhör det man försöker ta från, alltså män i det här fallet, med rasism är det vita människor. 
Det sagt, säger för många utstående människor inom te.x. feminismen för korkade saker så kommer jag inte bry mig om det är män eller kvinnor som säger emot. Rätt ska liksom vara rätt, alltid oavsett. 

Är det någonting jag har märkt med historia är det att när ett visst antal generationer har gått så försvinner värdet av historien rätt mycket. Te.x. börjar ju förintelseförnekare växa på träd nu, i och med att människorna som var där och såg det börjar försvinna.

Njae, jag kan nog rakt ut säga att jag vet hur det skulle kännas. Men och andra sidan har jag en väldigt väl utvecklad empati. Jag är säker på att jag vet exakt hur ett mord skulle kännas att göra, utan att ha gjort det, vilket i sig är en sak som varierar beroende på en rad faktorer.

Du som person har antagligen blivit utsatt för estetisk diskriminering under någon gång under ditt liv, alltså har du där en plattform att prova dig fram hur någon känner sig. Inte för att det är kul, eftersom du faktiskt upplever det du testar fram, men rätt lärorikt.

Jag är glad att du svarade. Var lite orolig att du inte skulle svara för att det tog några dagar för dig att svara.

-Stephen Hawking

KimE
0

Juholt avsattes för att han hade mustasch,lantlig dialekt och inte var med i de politiska intrigerna. Rätt till avdrag eller inte var inte klarlagt när han avgick. Vilket gör att vi förmodligen alldrig mera får in personer med annan bakgrund i politiken. Mona Sahlin hade dragit mycket mer än toblerone  på sina kort vilket gjorde att hon från att vara statsministerkandidat fick 10år i kylan och inte hade så brett stöd när hon blev partiledare.